DAF, XF, kamyonum dergisi,
 
volvo, temsa, kamyonum
 
  25 Mayıs 2017 Perşembe
Giriş Sayfam Yap Favorilere Ekle Reklam Arşiv İletişim Abonelik Künye RSS
Advertisement
 
ANA SAYFA FOTO GALERİ VİDEO GALERİ YAZARLAR DİKKAT! TEST SÜRÜŞÜ DOSYA YAKIN PLAN
ŞOFÖRSEM GÜNAHIM NE DİKKAT MEVZUAT HABERLER GÜNDEM BELGE SAYILARI OSD VERİLERİ
       
tirsan,kamyonum
   
  Çağatay AY cagatayay1907@gmail.com  
ADR
12 Şubat 2016 Cuma

Tehlikeli Maddelerin Karayolunda Uluslararası Taşınmasına İlişkin Avrupa Antlaşması (European Agreement Concerning the International Carriage of Dangerous Goods by Roads) olarak adlandırılan “ADR”; Birleşmiş Milletler Avrupa Ekonomik Komisyonu nezdinde 30 Eylül 1957 tarihinde imzalanmış,29 Ocak 1968 itibarıyla yürürlüğe girmiştir. 21 Ağustos 1975 de tadil edilen antlaşma, bu haliyle 19 Nisan 1985 de yürürlüğe girmiştir.

Türkiye antlaşmaya; 30.11.2005 tarih ve 5434 sayılı kanun ile taraf olmuştur. İlgili düzenlemeler; 23.01.2008 tarih ve 5728 sayılı kanun uyarınca, 01.01.2010 tarihinden geçerli olarak yapılmıştır. Türkiye dahil, 44 ülke; antlaşmaya taraftır.
ADR Talimatnameleri, ECE/TRANS/140 adıyla Cilt 1 ve Cilt 2 şeklinde yayınlanmışve 30 Haziran 2003 tarihine kadar da uygulamada kalmıştır (ADR 2001). Yeni düzeltmeler, ECE/TRANS/160 adıyla Cilt 1 ve Cilt 2 şeklinde yayınlamıştır (ADR 2003).
ADR, bir başka deyişle; tehlikeli madde taşımacılığının güvenle yapılabilmesi için konulmuş kriter, kural ve standartların bütünü şeklinde de ele alınabilir. Asıl hedefin; “tehlikeli maddelerin güvenle nakliyesi” olmasının yanı sıra, aynı zamanda; tehlikeli yüklerin tasnifi, şartların belirlenmesi, güzergahların tespiti ve hatta park yerlerinin bile bazı kriterlere uygun hale getirilmesi de ADR Mevzuatı içinde yer alan hususlardır.
Ülkemizde ADR standartlarının uygulaması; ”Tehlikeli Madde Güvenlik Danışmanlığı” adı altında yeni bir istihdam kaynağı yarattıysa da; henüz bir geçiş süreci yaşanmaktadır. ADR mevzuatı ile ilgili bazı pratik bilgileri burada sizlerle paylaşmak isterim:

Tehlikeli Maddelerin Karayoluyla Taşınmasında Sorumlular:

  • Araç Sürücüsü-Gönderen
  • Taşıyıcı-Alıcı
  • Yükleyici-Paketleyici
  • Doldurucu-İşletmeci
  • Araç sahibi-Yedek sürücü
Tehlikeli Madde Taşıyan Araçta Bulunması Gerekenler:
  • 2 ikaz tabelası
  • 2 adet yangın söndürücü (2 kg., 6kg.)
  • 2 Uyarı işareti
  • 1 El feneri
  • 1 Fosforlu yelek
  • Gaz maskesi
  • En az 1 takoz (her araç için)
  • Kaza Talimatnamesinde yazılı olan yük güvenliği donanımları
  • Taşıma Evrakları
Taşıma Evrakları Listesi:
Tehlikeli yük nakliyelerinde daima bir taşıma evrakı gerekmektedir. Evrakların içeriği ve yükler, kaza talimatnamesiyle uyumlu olmalıdır. ADR kurallarına göre; tehlikeli madde taşıyan bir araçta bulunması gereken evraklar listesi:
  1. Taşıma Evrakı CMR, Taşıma İrsaliyesi (ADR 5.4.1.1.1)
  2. Kaza/Yazılı Talimatlar (ADR 5.4.3)
  3. Uygunluk Belgesi (ADR 9.1.3.1)
  4. ADR Sürücü Belgesi (ADR 8.2.1)
  5. Resimli Resmi Kimlik, Ehliyet, Pasaport (ADR 1.10.1.4)
  6. ADR Antlaşmasını Kopyası (ADR 8.1.2.1 ve 1.5)
  7. Bazı Patlayıcı Maddelerin Taşınmasına Yönelik Yetki Belgesi (ADR 5.4.1.2.1c)
  8. Radyoaktif Maddelerin Taşınmasına Yönelik Taşıma İzni (ADR 5.2.1.5.2.2)
  9. Konteyner/Araç Paketleme Belgesi (İMO Belgesi-ADR 5.4.2). Konteyner ve Araçlar İçin Taşımanın Deniz Yoluyla Devam Etmesi Durumunda:
  • Yükleyici firma en geç yola çıkmadan önce vermek zorundadır.
  • Araç sürücüsü ve yedek sürücü, yola çıkmadan önce mutlaka okumalıdır.
  • Gönderen hazırlamalıdır.
  • Tehlkeli madde ile ilgili tüm bilgiler, taşıyıcı firmaya taşımaya başlamadan önce bildirilmelidir.
  • Taşıma ile ilgili evraklar sürücü kabininde kolayca bulunacak,görünecek yerde tutulmalıdır.
  • Tehlike anında tüm önlemler zamanında uygulanmalıdır.
  • Taşıyıcı firma; araç personelinin talimatnameyi okuduğundan ve yapılması gerekenleri uygulayabileceğinden emin olmalıdır.
  • Kaz/Yazılı Talimatlar ADR’nin en önemli evraklarından olup, sürücünün bir kaza esnasındaki hareket tarzını belirtmektedir.
  • Gönderen, kaza talimatnamesinin içeriği ve bilgilerin doğruluğundan sorumludur.
  • Tek bir madde için, grup yükler için veya sınıfa özel olabilir.
  • Kaza/Yazılı Talimatlar sürücünün anlayacağı dilde olmak zorundadır.
  • Bunun yanı sıra, çıkılan ülkenin, geçilecek ülkelerin ve varılacak ülkenin de dillerinde olmalıdır. 
Tehlikeli Maddelerin; Yüklenmesi, Taşınması, Boşaltılması:
  • Taşınan maddeler niteliklerine göre emniyetli taşınabilmesi için gereken şekilde ambalajlanmalıdır.
  • Ambalajlarının bozulmaması,patlayıcı madde bulunan kapların sarsılmaması, yüksekten düşürülmemesi, yuvarlanmaması, kaymaması ve sürüklenmemesi için gerekli tedbirler alınmalıdır.
  • Tehlike yaratacak şekilde ambalajı bozulan ve zedelenen tehlikeli maddeler yüklenmemeli, böyle bir durumda ayıklama yapılıp tedbirler alınmadan yola devam edilmemelidir.
  • Patlayıcı, yanıcı ve yakıcı olanlarla kolayca ve kendi kendine alevlenen maddelerin yülenmesi ve boşaltılması esnasında, bulundukları yere 30 m mesafe içinde sigara vb. içilmemeli, kibrit, çakmak, atdınlatma cihazı vs. gibi alev ve kıvılcım çıkaran aletler kullanılmamalı, araçların içine 6 Volt u geçmeyen pilli fener dışındaki aydınlatma gereçleri ile girilmemelidir.
  • Radyoaktif maddelerin yüklenmesi, taşınabilmesi ve boşaltması için ayrıca Atom Enerjisi Komisyonu ndan izin alınması şarttır.
  • Elektrik donanımları kısa devre, kontak yapmayacak ve kıvılcım çıkarmayacak şekilde tertip ve izole edilmiş olmalıdır.
  • Sürücünün kolayca ulaşabileceği yerde iki adet yangın söndürme tüpü bulundurulmalıdır.
  • Park halindeyken araç, sürücüsü veya bir başkası tarafından sürekli gözetlenmelidir.
  • Yerleşim yerleri dışındaki karayollarında tehlikeli madde taşıyan araç, diğer araçlarla rasında en az 50 m. Mesafe bırakarak seyir etmelidir.
  • Duraklamalarda bu mesafe 20 m.den az olmamalıdır.
  • Yükleme ve boşaltma sırasında araç çalışır vaziyrtte bırakılmamalıdır.
  • Tehlikeli madde taşıyan araçlar, yerleşim yerlerinde en çok 25, yerleşim yerleri dışında ise 50 km/saat hız yapabilir.
ÇAĞATAY AY (İş Güvenliği Uzmanı)


E-posta   Facebook   Twitter     Yazdr   nceki sayfa   Sayfa bana git  
YORUMLAR     Onay bekleyen yorum yok.
 

Kfr, hakaret ieren; dil, din, rk ayrm yapan; yasalara aykr ifade ve beyanda bulunan ve tamam byk harflerle yazlan yorumlar yaynlanmayacaktr.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylalacan, yazlan yorumlarn sorumluluunun tarafma ait olduunu, yazmn, yetkililerce, fikrim sorulmakszn yayndan kaldrlabileceini bu siteye girdiim andan itibaren kabul etmi saylrm.
 
 
   
 
Bu haber henz yorumlanmam...

 
FACEBOOK YORUM Yorumlarnz Facebook hesabnz zerinden yapn hemen onaylansn...
 

 
Nuray PEKCAN
 
Advertisement
  KAMYONUM'DA BU AY
  OTOBÜSÜM'DE BU AY
  VİDEOLAR
Uzaktan Kumandalı Volvo

Uzaktan Kumandalı Volvo

kamyonum, fuar, citytech
  ÇOK OKUNANLAR
  FACEBOOK'TA KAMYONUM
  YAZARLAR
  ANKET
     
 
Aracınız Hangi Marka?

MAN
RENAULT
ISUZU
MERCEDES-BENZ
IVECO
SCANIA
VOLVO
FORD
DAF
BMC
OTOKAR

Sonuçlar Anket arşivi
 
     
 
 
 
  •Künye
  •İletişim
  •Reklam
  •Sitene EKle
 
 
Dünyada Taşımacılık
Dikkat!
Test Sürüşü
Bunları biliyor musunuz?
Dosya
Yakın Plan
Teslimat
Son Yasal Düzenlemeler
Şoförsem Günahım Ne
 
 
Ağır Vasıtalarda Yeni Modeller
Hafif Ticarilerde Yeni Modeller
Özel Tasarım Araçlar
Modifiye Kamyonlar
Treyler Galeri
Üstyapı Galeri
Otobüslerde Yeni Modeller
Kamyon Magazin
Güzeller
 
 
Yeni Araç Tanıtımları
Test Sürüşleri - Kamyon
Test Sürüşleri - Hafif Ticari
Kamyon Yarışları
Monster Truck Yarışları
Kamyon Simülatörleri
Otobüs Simülatörleri
Yeni Teknolojiler
Kamyon Magazin
 
 
Kamyon
truck
bus
türkiye
src
kamyonum
dikkat
fahrer
sondakika