daf,kamyon, banner
  23 Mart 2017 Perşembe
Giriş Sayfam Yap Favorilere Ekle Reklam Arşiv İletişim Abonelik Künye RSS
 
ANA SAYFA FOTO GALERİ VİDEO GALERİ YAZARLAR DİKKAT! TEST SÜRÜŞÜ DOSYA YAKIN PLAN
ŞOFÖRSEM GÜNAHIM NE DİKKAT MEVZUAT HABERLER GÜNDEM BELGE SAYILARI OSD VERİLERİ
       
   
  Çağatay AY cagatayay1907@gmail.com  
ADR
12 Şubat 2016 Cuma

Tehlikeli Maddelerin Karayolunda Uluslararası Taşınmasına İlişkin Avrupa Antlaşması (European Agreement Concerning the International Carriage of Dangerous Goods by Roads) olarak adlandırılan “ADR”; Birleşmiş Milletler Avrupa Ekonomik Komisyonu nezdinde 30 Eylül 1957 tarihinde imzalanmış,29 Ocak 1968 itibarıyla yürürlüğe girmiştir. 21 Ağustos 1975 de tadil edilen antlaşma, bu haliyle 19 Nisan 1985 de yürürlüğe girmiştir.

Türkiye antlaşmaya; 30.11.2005 tarih ve 5434 sayılı kanun ile taraf olmuştur. İlgili düzenlemeler; 23.01.2008 tarih ve 5728 sayılı kanun uyarınca, 01.01.2010 tarihinden geçerli olarak yapılmıştır. Türkiye dahil, 44 ülke; antlaşmaya taraftır.
ADR Talimatnameleri, ECE/TRANS/140 adıyla Cilt 1 ve Cilt 2 şeklinde yayınlanmışve 30 Haziran 2003 tarihine kadar da uygulamada kalmıştır (ADR 2001). Yeni düzeltmeler, ECE/TRANS/160 adıyla Cilt 1 ve Cilt 2 şeklinde yayınlamıştır (ADR 2003).
ADR, bir başka deyişle; tehlikeli madde taşımacılığının güvenle yapılabilmesi için konulmuş kriter, kural ve standartların bütünü şeklinde de ele alınabilir. Asıl hedefin; “tehlikeli maddelerin güvenle nakliyesi” olmasının yanı sıra, aynı zamanda; tehlikeli yüklerin tasnifi, şartların belirlenmesi, güzergahların tespiti ve hatta park yerlerinin bile bazı kriterlere uygun hale getirilmesi de ADR Mevzuatı içinde yer alan hususlardır.
Ülkemizde ADR standartlarının uygulaması; ”Tehlikeli Madde Güvenlik Danışmanlığı” adı altında yeni bir istihdam kaynağı yarattıysa da; henüz bir geçiş süreci yaşanmaktadır. ADR mevzuatı ile ilgili bazı pratik bilgileri burada sizlerle paylaşmak isterim:

Tehlikeli Maddelerin Karayoluyla Taşınmasında Sorumlular:

  • Araç Sürücüsü-Gönderen
  • Taşıyıcı-Alıcı
  • Yükleyici-Paketleyici
  • Doldurucu-İşletmeci
  • Araç sahibi-Yedek sürücü
Tehlikeli Madde Taşıyan Araçta Bulunması Gerekenler:
  • 2 ikaz tabelası
  • 2 adet yangın söndürücü (2 kg., 6kg.)
  • 2 Uyarı işareti
  • 1 El feneri
  • 1 Fosforlu yelek
  • Gaz maskesi
  • En az 1 takoz (her araç için)
  • Kaza Talimatnamesinde yazılı olan yük güvenliği donanımları
  • Taşıma Evrakları
Taşıma Evrakları Listesi:
Tehlikeli yük nakliyelerinde daima bir taşıma evrakı gerekmektedir. Evrakların içeriği ve yükler, kaza talimatnamesiyle uyumlu olmalıdır. ADR kurallarına göre; tehlikeli madde taşıyan bir araçta bulunması gereken evraklar listesi:
  1. Taşıma Evrakı CMR, Taşıma İrsaliyesi (ADR 5.4.1.1.1)
  2. Kaza/Yazılı Talimatlar (ADR 5.4.3)
  3. Uygunluk Belgesi (ADR 9.1.3.1)
  4. ADR Sürücü Belgesi (ADR 8.2.1)
  5. Resimli Resmi Kimlik, Ehliyet, Pasaport (ADR 1.10.1.4)
  6. ADR Antlaşmasını Kopyası (ADR 8.1.2.1 ve 1.5)
  7. Bazı Patlayıcı Maddelerin Taşınmasına Yönelik Yetki Belgesi (ADR 5.4.1.2.1c)
  8. Radyoaktif Maddelerin Taşınmasına Yönelik Taşıma İzni (ADR 5.2.1.5.2.2)
  9. Konteyner/Araç Paketleme Belgesi (İMO Belgesi-ADR 5.4.2). Konteyner ve Araçlar İçin Taşımanın Deniz Yoluyla Devam Etmesi Durumunda:
  • Yükleyici firma en geç yola çıkmadan önce vermek zorundadır.
  • Araç sürücüsü ve yedek sürücü, yola çıkmadan önce mutlaka okumalıdır.
  • Gönderen hazırlamalıdır.
  • Tehlkeli madde ile ilgili tüm bilgiler, taşıyıcı firmaya taşımaya başlamadan önce bildirilmelidir.
  • Taşıma ile ilgili evraklar sürücü kabininde kolayca bulunacak,görünecek yerde tutulmalıdır.
  • Tehlike anında tüm önlemler zamanında uygulanmalıdır.
  • Taşıyıcı firma; araç personelinin talimatnameyi okuduğundan ve yapılması gerekenleri uygulayabileceğinden emin olmalıdır.
  • Kaz/Yazılı Talimatlar ADR’nin en önemli evraklarından olup, sürücünün bir kaza esnasındaki hareket tarzını belirtmektedir.
  • Gönderen, kaza talimatnamesinin içeriği ve bilgilerin doğruluğundan sorumludur.
  • Tek bir madde için, grup yükler için veya sınıfa özel olabilir.
  • Kaza/Yazılı Talimatlar sürücünün anlayacağı dilde olmak zorundadır.
  • Bunun yanı sıra, çıkılan ülkenin, geçilecek ülkelerin ve varılacak ülkenin de dillerinde olmalıdır. 
Tehlikeli Maddelerin; Yüklenmesi, Taşınması, Boşaltılması:
  • Taşınan maddeler niteliklerine göre emniyetli taşınabilmesi için gereken şekilde ambalajlanmalıdır.
  • Ambalajlarının bozulmaması,patlayıcı madde bulunan kapların sarsılmaması, yüksekten düşürülmemesi, yuvarlanmaması, kaymaması ve sürüklenmemesi için gerekli tedbirler alınmalıdır.
  • Tehlike yaratacak şekilde ambalajı bozulan ve zedelenen tehlikeli maddeler yüklenmemeli, böyle bir durumda ayıklama yapılıp tedbirler alınmadan yola devam edilmemelidir.
  • Patlayıcı, yanıcı ve yakıcı olanlarla kolayca ve kendi kendine alevlenen maddelerin yülenmesi ve boşaltılması esnasında, bulundukları yere 30 m mesafe içinde sigara vb. içilmemeli, kibrit, çakmak, atdınlatma cihazı vs. gibi alev ve kıvılcım çıkaran aletler kullanılmamalı, araçların içine 6 Volt u geçmeyen pilli fener dışındaki aydınlatma gereçleri ile girilmemelidir.
  • Radyoaktif maddelerin yüklenmesi, taşınabilmesi ve boşaltması için ayrıca Atom Enerjisi Komisyonu ndan izin alınması şarttır.
  • Elektrik donanımları kısa devre, kontak yapmayacak ve kıvılcım çıkarmayacak şekilde tertip ve izole edilmiş olmalıdır.
  • Sürücünün kolayca ulaşabileceği yerde iki adet yangın söndürme tüpü bulundurulmalıdır.
  • Park halindeyken araç, sürücüsü veya bir başkası tarafından sürekli gözetlenmelidir.
  • Yerleşim yerleri dışındaki karayollarında tehlikeli madde taşıyan araç, diğer araçlarla rasında en az 50 m. Mesafe bırakarak seyir etmelidir.
  • Duraklamalarda bu mesafe 20 m.den az olmamalıdır.
  • Yükleme ve boşaltma sırasında araç çalışır vaziyrtte bırakılmamalıdır.
  • Tehlikeli madde taşıyan araçlar, yerleşim yerlerinde en çok 25, yerleşim yerleri dışında ise 50 km/saat hız yapabilir.
ÇAĞATAY AY (İş Güvenliği Uzmanı)


E-posta   Facebook   Twitter     Yazdır   Önceki sayfa   Sayfa başına git  
YORUMLAR     Onay bekleyen yorum yok.
 

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 
 
   
 
Bu haber henüz yorumlanmamış...

 
FACEBOOK YORUM Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
 

 
Nuray PEKCAN
 
  KAMYONUM'DA BU AY
  OTOBÜSÜM'DE BU AY
  VİDEOLAR
Uzaktan Kumandalı Volvo

Uzaktan Kumandalı Volvo

  ÇOK OKUNANLAR
Autoshow, fuar
  FACEBOOK'TA KAMYONUM
  YAZARLAR
 
 
SEKTÖREL EĞİTİM
 
Sedat ŞAHİN
 
 
Savaş Bölgesinde Taşıtım Kaldı!
 
Ragıp Oduncu
 
 
ADR
 
Çağatay AY
 
 
KAYSERİ FACİASI, 24 SAAT SİYASET, KİM SORUMLU?
 
İhsan MEMİŞ
 
 
Yetki Belgesiz Taşımacılık
 
Şerafettin Aras
  ANKET
     
 
Aracınız Hangi Marka?

MAN
RENAULT
ISUZU
MERCEDES-BENZ
IVECO
SCANIA
VOLVO
FORD
DAF
BMC
OTOKAR

Sonuçlar Anket arşivi
 
     
 
 
 
  •Künye
  •İletişim
  •Reklam
  •Sitene EKle
 
 
•Dünyada Taşımacılık
•Dikkat!
•Test Sürüşü
•Bunları biliyor musunuz?
•Dosya
•Yakın Plan
•Teslimat
•Son Yasal Düzenlemeler
•Şoförsem Günahım Ne
 
 
•Ağır Vasıtalarda Yeni Modeller
•Hafif Ticarilerde Yeni Modeller
•Özel Tasarım Araçlar
•Modifiye Kamyonlar
•Treyler Galeri
•Üstyapı Galeri
•Otobüslerde Yeni Modeller
•Kamyon Magazin
•Güzeller
 
 
•Yeni Araç Tanıtımları
•Test Sürüşleri - Kamyon
•Test Sürüşleri - Hafif Ticari
•Kamyon Yarışları
•Monster Truck Yarışları
•Kamyon Simülatörleri
•Otobüs Simülatörleri
•Yeni Teknolojiler
•Kamyon Magazin
 
 
•dikkat
•treyler
•şoför
•bus
•türkiye
•lkw
•kamyoncu
•Kamyon
• haberler