Advertisement
Kamyonum
GÜNDEMHABERLERTESLİMAT FOTO GALERİ VİDEO GALERİ YAZARLAR
Menü Arama Facebook Twitter Whatsapp İhbar Hattı
kamyonum dergisi, youtube kanal, kooperatif,
bisa
English
WE WANT TO BE THE BEST QUALITY, NOT THE BIGGEST

WE WANT TO BE THE BEST QUALITY, NOT THE BIGGEST

1 2 3 4 5 6
Dergi
alp özler, yılnak,
filo kiralama, estepe,
   
  Nizamettin KARADAĞ nizamettinkaradag@hotmail.com  
TÜRKİYE TAŞIMACILIĞI NEREYE KOŞUYOR?
24 Nisan 2017 Pazartesi

Değerli Kamyonum Dergisi okuyucuları, uzun bir zamandır köşe yazılarıma ara vermiştim. Hiç ümitsiz olmadım; ama bazen insan der ya; “ bundan bir şey çıkmaz”. Açıkçası Türkiye Taşımacılığı son birkaç yıldır çok fazla gelecek vaat etmiyor. Ama öyle de olsa bu ülke bizim, başka bir Türkiye’de yok! Onun için yılgınlığa kapılmadan, karamsarlığa düşmeden mücadele etmekte fayda var.

Bizim ülkemizde maalesef kanun yapma tekniği son derece yanlış. Doğru dürüst bir araştırma yapmadan enine boyuna kanunun etkileyeceği çevrelerle ilgili sondaj yapmadan, başka ülkelerdeki uygulamaları noktası virgülüne dokunmadan tercüme ederek kanun diye alelacele meclisten geçiriverirler. Mantık belli, kanunu yapalım daha sonra aksaklıkları görelim ve düzeltelim. Belki doğru gibi görünebilir; ama bu zaman dilimi içerisinde yanlış kanunun binlerce mağduru çıkar. Bu sefer kanunu düzeltelim derken kanunun uygulanırlığı imkânsız hale gelir. Devletin üst mercileri de bu hatayı gördükleri için sürekli aflar getirir. Bu durum kanunlara uymama alışkanlığını kazandırır. Kanaatimce bir ülkeye yapılabilecek en büyük kötülüktür budur.

4925 Sayılı Karayolu Taşıma Kanunu ve ilgili mevzuat, sektörün düşüncelerini, dikkate almaksızın ana muhalefetin de katkısıyla 10 Temmuz 2003 yılında apar topar meclisten geçti. Her birisi bir servet değerinde 39 adet belge. Ve bu belgelerin her yıl değerli kâğıtların artma oranına eş değer artış olacağı düşünülürse 40-50 yıl sonra milyonlarca dolarlık belgeler ortaya çıkacaktır. Tabii kulağa hoş geliyor; ama bu durum maalesef ülkemizin gerçeği ve sosyo-ekonomik altyapısı ile asla örtüşmüyor. Nedenine gelince ülkemiz 1950 yılından sonra Anadolu’yu demir ağlarla döşeme projesinden vazgeçmiş, sanayisini deniz kenarına ya da denize yakın olan bölgelere konuşlandırmış. Bu durum gelir dağılımını bozmuş sanayinin olduğu bölgelere iç göçü hızlandırmıştır. Dolayısıyla bölgeler arası gelir dağılımında ciddi bir orantısızlık oluşmuştur. Hal böyle olunca ülkemiz karayolu taşımacılığına mahkum olmuş. Diğer taşıma modları %5’lerde kalmış. Karayolu taşımacılığı hem eşya da hem yolcu da %95’lerde kalmıştır. Bu durumda karayolu taşımacılığı ile ilgili alınacak popülist kararlar, ya da karayolu taşımacılığının bireysellikten sözde kurumsal adı altında kartelleşmeye doğru evrilmesi halinde telafisi imkânsız, enflasyonist ekonomik programların oluşacağı ve ülkenin ekonomisinin adeta çökme düzeyine geleceği aşikârdır. Bundan dolayı olsa gerek 4925 Sayılı Karayolu Taşıma Kanunu’nun sonuçları aradan geçen 14 yıla rağmen uygulanmadı, hatta bırakın uygulanmayı, sorgulanmadı bile.

Türkiye taşımacılığı yabancı kartellerin de iştahını kabartmaktadır. Ülkemiz için hayati önem taşıyan bu stratejik sektörün yabancı kartellerin eline geçmemesinin tek nedeni bireysel yapılanmanın fazla olmasındandır. Yetkililer farkında olup olmadıklarını bilmediğimiz şekilde karayolu taşımacılığını popülist uygulamalarla zora sokmaktadırlar. Trafik sigortası uygulaması bunun en bariz örneğidir. Devletin zorunlu kıldığı bir santim dahi sigortasız bir aracın yürümesine izin vermediği bir uygulama serbest pazar ekonomisi bahanesiyle serbest bırakılabilir mi? Maalesef son 10 yıldır serbest bırakıldı. Taşımacının teri, kanı, emeği, milyarlarca doları yurtdışındaki sigorta şirketlerine aktı. Yeni yeni taban tavan uygulaması konuşulmaya başladı; ama günaydın demezler mi?   10 yılda mağdur olan taşımacının hakkını kim ödeyecek? Oysa kalkınmış ülkelerin sigortacılık sektöründe uyguladıkları yöntem çok basit. Teminat ve Prim orantısını mutlaka kurarlar. Örneğin; dört milyon teminatın binde üçü yani 1200 lira minimum prim olarak ödenir diye formüle ederler. Eğer serbest pazar ekonomisine inanılmışsa, kasko ve trafik birleştirilir. Taban tavan teminat ve prim oranları konulur. Sorun kökünden çözülür. Tabii isterlerse.

Esas konumuza dönelim; Kara Ulaştırması Genel Müdürlüğü Karayolu Taşıma Yönetmeliği’ni yeniden gözden geçirmeyi düşünüyor ve kendi sitesinde taslağını yayınlamış. Gördüğüm kadarıyla belge sayısında bir azaltma olacağı yönündedir.
Kanaatimce de doğru bir davranış. Yolcu taşımacılığını çok iyi bilmem; ama eşya taşımacılığında aslolan iki belge vardır. R ve K. iki belge eşya taşımacılığı için yeter de artar. K belgesi araçlarla olan taşıma R belgesi araçsız taşıma. K belgesinin başka araçları da çalıştırma yetkisi mutlaka alınmalı. K belgeleri kendi aralarında faturalı taşıma yapabilmelidir. R belgesi diğer H belgeleri ile birleştirilerek araçsız nakliye komisyonculuğu ve nakliye organizatörlüğü yurt içi ve yurt dışı yapabilmelidir. Lojistik ve ambarcılığa gelince, lojistik ve ambarcılık yetkisi K ve R belgelerine verilmelidir. Düşünün 100 aracı olan bir sermaye şirketinin ya da gerçek bir kişinin 100 aracı yönetme yetkisi olacak ama 5.000 metrekarelik ya da daha fazla bir kapalı alanı kullanamayacak. Çok mantıklı gelmediği gibi Türkiye’nin sosyo-ekonomik altyapısıyla da örtüşmemektedir.

Kara Ulaştırması Genel Müdürlüğü geçen on yıllık zaman dilimi içerisinde karayolu taşımacılığının maalesef örgütlenmediğini, var olan örgütlerin de sadece tabelalarından ibaret olduğunu görmüştür. 2005’li yıllarda oluşturduğumuz Kamyoncu Kooperatifleri Çalışma Grubu’nun katkıları azımsanmayacak düzeydedir. Bizim halisane niyetimiz ülkemize dolayısıyla ülkemiz taşımacılığına fikirsel bazda da olsa katkı sunmaktır. İstendiği takdirde Kamyonum Dergisi organizatörlüğünde Karayolu Taşıma Yönetmeliği’nin yeni halinin tartışılacağı bir platform oluşturulabilir. Biz bu platforma katkı sunmaktan onur duyarız.

Değerli okuyucularım köşe yazılarımın genelde bir A4 sayfasından ibaret olmasını çok isterim Ama takdir edersiniz ki bu kadar sorunlu bir sektörün sıkıntılarını bir A4 kâğıdına sığdırmak maalesef imkansız. Sabırla okuyacağınızı umar saygılar sunarım. 


E-posta   Facebook   Twitter     Yazdır   Önceki sayfa   Sayfa başına git  
YORUMLAR    Toplam 1 yorum var, 1 adet görüntüleniyor. Onay bekleyen yorum yok.
 

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 
 
   
 
Bahattin Onur
25 Nisan 2017 Salı 21:06
Başkanım seninleyiz
Katılıyorum  Katılmıyorum  
%53 %47
 
FACEBOOK YORUM Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
Nuray PEKCAN
Nuray PEKCAN
Treder Zirvesi Sektörün Gelişimini Sergiledi
kamyonum, kamyon, kamyonumdergisi, kamyonumpazar,
0
  YAZARLAR
Dr. Can Baydarol
Dr. Can Baydarol
Seçimin Şifreleri
Alpay Lök
Alpay Lök
Otobüs Yolculuğunda Hedef Sıfır Ölüm!
Mustafa İmrak
Mustafa İmrak
Lojistik Sektöründe Çevreci Çözümler
Av. Bilun ELMACIOĞLU
Av. Bilun ELMACIOĞLU
Sınırda Karbon Düzenlemesi Mekanizması “SKDM” 1 Ekim 2023 Tarihinde Yürürlükte
Özgür Şener
Özgür Şener
 Nafile Çaba
Prof. Dr. Birol ERKAN
Prof. Dr. Birol ERKAN
Yıldız Sektör; Lojistik
Nizamettin KARADAĞ
Nizamettin KARADAĞ
Türkiye Taşımacılığını Kim Yönetiyor?
Kamyonum TV
0
  ÇOK OKUNANLAR
0
Güzeller
0
  FACEBOOK'TA KAMYONUM
0
  ANKET
     
 
Uluslararası taşımalarda karşılaştığınız en büyük sorunlar nelerdir?
0
Sınır kapılarında yaşanan sorunlar
Vize
Belge yetersizliği
Maliyetler
Tır parkı sorunları
Cezalar
Sınırlardaki ve güzergahlarda karşılaşılan geçiş sorunları
0
0 Sonuçlar
 
     
0
  Kamyonum
0
  •Künye
  •İletişim
  •Abonelik ve Reklam
  •Sitene Ekle
  0
 
Ekonomi
İhale
Gündem
Haberler
Teslimat
Deniz Taşımacılığı
Lojistik
English
Akü
  0
 
Ağır Vasıtalarda Yeni Modeller
Hafif Ticarilerde Yeni Modeller
Özel Tasarım Araçlar
Modifiye Kamyonlar
Treyler Galeri
Üstyapı Galeri
Otobüslerde Yeni Modeller
Kamyon Magazin
Güzeller
  0
 
Yeni Araç Tanıtımları
Test Sürüşleri - Kamyon
Test Sürüşleri - Hafif Ticari
Kamyon Yarışları
Monster Truck Yarışları
Kamyon Simülatörleri
Otobüs Simülatörleri
Yeni Teknolojiler
Kamyon Magazin
  0
 
truck
şoför
treyler
src
news
kamyoncu
dikkat
sondakika
lkw