ÔÇťKOOPERAT─░FLER─░ B─░T─░RMEYE ├çALI┼×IYORLAR!ÔÇŁ
Nuray PEKCAN

Öyle mi gerçekten? Bir kooperatif üyesi arkada┼č─▒m─▒z─▒n söyledi─či bu sözde gerçeklik pay─▒ var m─▒? Ya da bu arkada┼č─▒m─▒z hangi nedenlerle bu kan─▒ya kap─▒lm─▒┼č?

Kooperatif üyesi arkada┼člar─▒m─▒n bu cümle üzerine adeta isyan edercesine “hangi nedenlerle mi?” dedi─čini duyar gibiyim. Neden mi arars─▒n, eminim bir ç─▒rp─▒da onlarca neden sayabilirler bu kan─▒ya varmalar─▒na sebep olan.

Haks─▒zlar m─▒, asla haks─▒z de─čiller. O kadar çok problemle bo─ču┼čuyorlar ki ve bu problemlerin çözülmesi noktas─▒nda gerçek bir ad─▒m göremediklerinden haks─▒zlar demek bir kez daha onlara haks─▒zl─▒k etmek olur kanaatindeyim.

Bakanl─▒k verilerine bakt─▒─č─▒m─▒z zaman bütün motorlu ta┼č─▒y─▒c─▒lar kooperatifleri yakla┼č─▒k 5000 adet. Ancak bu say─▒n─▒n içinde yolcu ta┼č─▒ma ile ilgili de─či┼čik alanlarda faaliyet gösteren kooperatifler de var. Biz konumuzla ilgili yük ta┼č─▒yan kooperatiflere bakt─▒─č─▒m─▒zda yakla┼č─▒k 500 adet kooperatifle kar┼č─▒la┼č─▒yoruz.

Bu kooperatifler, üye ve ta┼č─▒ma kapasitelerine göre bir s─▒ralamaya tabii tutulabilse de sahip olduklar─▒ belge aç─▒s─▒ndan kapasitelerine denk dü┼čen bir s─▒n─▒flama yapmak mümkün de─čil. Bir bak─▒yorsunuz kooperatifin belgesi R1 bir ba┼čka kooperatifinki L1 hatta K1 belgesi ile faaliyet gösteren kooperatifler dahi var!

Bu ne demek derseniz; yapt─▒klar─▒ i┼čin niteli─či ayn─▒ olsa da sahip olunmas─▒ aç─▒s─▒ndan birçok farkl─▒ ┼čart─▒n söz konusu oldu─ču, fiyatlar─▒ aras─▒nda dahi uçurumlar olan farkl─▒ belgelerle i┼č yapar durumdalar.

Bu kooperatifler özelinde bir belge olsayd─▒ da mevzuatlar─▒n yenilenmesi ya da uygulanmas─▒ daha kolay olmaz m─▒yd─▒? Bu adamlar da bir konuyu çözmek için bütün bir yönetmeli─če hâkim olmak durumunda kalmazlard─▒. Neyse bu ┼ču anki durum aç─▒s─▒ndan bir anlam ifade etmeyen bir tavsiye olabilir… Ben her zamanki gibi akl─▒ma geleni söylüyorum o kadar!

Her ┼čeyin ötesinde bu insanlar─▒n yapt─▒klar─▒ i┼čin önemine san─▒yorum vak─▒f─▒z. Bir taraftan hayat─▒m─▒z─▒ sürdürebilmemiz bu ta┼č─▒malar sayesinde oluyor. Di─čer taraftan ta┼č─▒nan mallar ciddi ekonomik de─čer ifade ediyor. Ve son olarak da -ki en önemlisi- bu i┼či yapan─▒n hem kendisi hem de di─čer birçok insan─▒n hayat─▒na ve sa─čl─▒─č─▒na do─črudan etkisi. Ancak maalesef ki, al─▒nan dü┼čük ücretler, yüksek maliyetler, asgari ihtiyaçlar─▒ dahi kar┼č─▒lamaktan uzak di─čer ┼čartlar (konaklama ile dinlenme tesis ve alanlar─▒n─▒n azl─▒─č─▒, mevcut alanlar─▒n da ta┼č─▒mac─▒ya kapal─▒ olmas─▒ vs.) ve ne yaz─▒k ki daha birçok olumsuz ko┼čula ra─čmen bu önemli i┼či sürdüren camia ayakta kalmak için insanüstü bir gayret sarf ediyor. Ve i┼čini yapmaya devam ediyor.

Ve tabii son noktada bu kadar önemli ve kutsal bir i┼či yaparken neden bu kadar s─▒k─▒nt─▒yla ba┼ča ç─▒kmak zorunda b─▒rak─▒ld─▒klar─▒n─▒ anlayamad─▒klar─▒ndan hakl─▒ olarak böyle dü┼čünüyor; “kooperatifleri bitirmeye çal─▒┼č─▒yorlar!”

Bu adamlar ne kadar dayan─▒r sizce? Yar─▒n öbür gün yabanc─▒ bir firma gelir, çok daha konforlu(!) ve garantili bir ┼čekilde geni┼č bir hizmet a─č─▒ kurar ve bu i┼či yapmaya ba┼člarsa ┼ča┼č─▒rmay─▒n derim. Tabii bir de büyük ta┼č─▒ma ihalelerini kazand─▒klar─▒n─▒ dü┼čünürsek…!

Ben hep ┼čunu söylüyorum ve söylemeye devam edece─čim; yak─▒nda uluslararas─▒ lojistik ba┼čta olmak üzere peyderpey bütün uluslararas─▒ ta┼č─▒ma modlar─▒ ve alanlar─▒ ile akabinde yurtiçi lojistik de dâhil olmak üzere, yabanc─▒ firmalar─▒n eline geçecek. Biz de onlar─▒n yan─▒nda kendimize bir i┼č buluruz art─▒k ┼čans─▒m─▒z yaver giderse! Sadece kendimizi dü┼čünmeyi b─▒rak─▒p vatan─▒ ve milleti dü┼čünme noktas─▒na geldi─čimizde ve daha geni┼č bir aç─▒dan olaylara bakabildi─čimizde belki ba┼čka ┼čeyler olur.

Neyse benden bu kadar… Söz kooperatiflerde.

http://www.kamyonum.com.tr/dergi.asp?t=1&sayi=170

 



Sayfa Adresi: http://kamyonum.com.tr/yazar/KOOPERATIFLERI-BITIRMEYE-CALISIYORLAR/202