![]() |
Yazının ilk kısmı bildiÄŸiniz gibi bir önceki sayıda. IMEC (Hindistan-OrtadoÄŸu-Avrupa Ekonomik Koridoru) ile Kalkınma Yolu Projesi (Irak Kalkınma Yolu Projesi) son yıllarda ön plana çıkan iki büyük proje olduÄŸunu ve her ikisinin de Asya ile Avrupa arasında alternatif ticaret yolları sunmayı hedeflediÄŸini, ancak stratejik yönelimleri ve etkileri açısından bazı farklılıklar barındırdığını söylemiÅŸtik. Ve ‘Kalkınma Yolu’ Projesinin avantaj ve dezavantajlarından bahsetmiÅŸtik. Åžimdi ise aynı detaylar kapsamında IMEC Projesine bakalım. BildiÄŸiniz üzere 2023 yılında G20 Zirvesi’nde duyurulan IMEC, Hindistan’dan baÅŸlayarak BAE, Suudi Arabistan, Ürdün ve İsrail üzerinden Avrupa’ya ulaÅŸan bir demir yolu ve deniz yolu entegre altyapı projesi. Sahip olduÄŸu avantajlara gelecek olursak ÅŸu baÅŸlıklarda sıralanıyor: • Küresel destek: ABD ve AB’nin desteÄŸi ile geliÅŸtiriliyor, bu da uluslararası finans ve siyasi destek açısından güçlü bir temel oluÅŸturuyor. • Hindistan-Avrupa entegrasyonu: Çin’in KuÅŸak ve Yol GiriÅŸimi’ne alternatif olarak Hindistan’ı Avrupa’ya baÄŸlayarak yeni bir ekonomik rota oluÅŸturuyor. • Enerji ve dijital altyapı hedefleri: Proje kapsamında sadece taşımacılık deÄŸil, enerji ve dijital veri transfer altyapısı da öngörülüyor. • Jeopolitik çeÅŸitlilik: Körfez ülkelerini yeni iÅŸbirlikleriyle çeÅŸitlendirerek Çin’e olan bağımlılıklarını azaltma fırsatı sunuyor. Peki dezavantajları neler? • Siyasi riskler: İsrail-Filistin çatışmaları ve bölgedeki istikrarsızlık, projenin güvenliÄŸi için tehdit oluÅŸturuyor. • Yüksek maliyet ve altyapı ihtiyaçları: Projenin inÅŸası zaman ve yüksek yatırım gerektiriyor, bazı güzergahlar henüz yeterince geliÅŸmiÅŸ deÄŸil. • Karmaşık koordinasyon: Çok sayıda ülke ve farklı siyasi gündemler, proje yönetimini karmaşık hale getiriyor. Sonuç olarak karşılaÅŸtırmalı deÄŸerlendirmeler ÅŸunu söylüyor: IMEC ve Kalkınma Yolu Projeleri, bölgesel kalkınma ve küresel ticaret açısından büyük önem taşıyor. IMEC, daha çok Hindistan ve Körfez ülkeleri ile Avrupa arasında bir baÄŸ kurmayı hedeflerken, Kalkınma Yolu Projesi Türkiye’yi lojistik merkez yapma potansiyeli ile öne çıkıyor. Güvenlik, finansman ve altyapı sorunları her iki proje için de kritik. Ancak Kalkınma Yolu, Türkiye’nin ekonomik ve stratejik gücünü artırma açısından daha doÄŸrudan bir fırsat sunuyor. Hangisinin daha baÅŸarılı olacağı ise sadece ekonomik fizibiliteye deÄŸil, aynı zamanda bölgesel siyasi istikrara ve iÅŸbirliÄŸi kapasitesine de baÄŸlı gözükmekte.