Uzun süredir beklenen yeni "Karayolu Taşıma Yönetmeliği" sonunda yayımlanarak yürürlüğe girdi.
Beklenenden farklı değişiklikleri içeren yönetmelik genel olarak daha fazla sektör lehine bir içerikle önümüze geldi denebilir.
Belge sayılarında azalma ve bazı belge türlerinin birleştirilmesi beklenirken, yönetmelikte böyle bir düzenlemeye gidilmediğini görüyoruz. Ancak bunun yanında en önemli olumlu değişiklik belge ücretlerinin düşürülmesi olarak değerlendirilebilir.
Bu değişikliklerin yanında şoförlerin sahip olması gereken şartlar bağlamında yapılan yeni düzenlemeler de yine bu mesleği gerçekleştirmeyi bir miktar daha kolaylaştıracak nitelikte.
Belge yenileme sürelerine ilişkin getirilen yeni şartlar, belgelerin devri ve miras yoluyla varislere intikali konusundaki düzenlemeler daha çok sektör mensupları lehine bir tavır ile hareket edildiği izlenimi veriyor.
Genel olarak yürürlükteki ve yürürlüğe girmesi muhtemel mevzuatları şöyle bir değerlendirince, idari kurulların bu noktada ciddî arayış içinde olduğu ancak çabanın işlerliği arttırmak yönünde yeterli kalamadığı izlenimi veriyor açıkçası!
Bazı uygulamalar geçmişle birlikte değerlendirince biraz Mehter adımı gibi, iki ileri bir geri bir süreç sergiliyor sanki!
"Doğruyu yapalım... olmadı biraz esnetelim, yok biraz daha bekleyelim!..." gibi durumlarla sık sık karşılaşıyoruz.
Umarım bu düzenleme ile diğerleri sektörün ve ilgili tüm tarafların; netice olarak Türk ekonomisinin lehine üzerinde iyi düşünülerek yürürlüğe konulmuş doğru düzenlemelerdir.
Sonuç olarak sektör de kendine bu mevzuatlar ışığında çeki düzen vererek yapılanıyor. Sık sık değişen, yayınlanan ancak yürürlüğe girmeyen, ertelenen düzenlemeler ilgili sektör kuruluşlarını ileriyi net görebilmek ve bu doğrultuda uygun tavrı almak konusunda sıkıntıya sokuyor.
Tabii şunu da merak etmiyor değilim; gelişmiş ülkelerde bu işler nasıl yürüyor! Sanmıyorum bizdeki gibi olsun!
Literatürde regülasyon tanımına ve gerekçelerine baktığımızda şöyle diyor; regülasyonu hazırlayan devletin gerekçesi ekonomideki etkinlik ve piyasa başarısızlıkları olmalı... Bağımsız düzenleyici kurullar tarafından hazırlanmalı... Genel ekonomiye maliyeti hesaplamalı.... Devletin etkinliği ve verimliliğini artırmalı... Tekelci davranışların önüne geçmeli... Rekabeti tesis etmeli... Sonuç olarak da toplumsal refahın artmasına katkı sağlamalı.
Değerlendirmeyi sizlere bırakıyorum.