tekniktanker, kamyonum
25 Kasım 2017 Cumartesi
Reklam Arşiv İletişim Abonelik Künye RSS
ANA SAYFA FOTO GALERİ VİDEO GALERİ YAZARLAR GÜNDEMTESLİMATHABERLERDİKKAT!TEST SÜRÜŞÜ
Menü Arama
DAF, XF, kamyonum dergisi,
schmitz, kamyonum, mytruck
DAF Yeni CF ve XF 'Yılın Uluslararası Kamyonu' Seçildi
DAF Yeni CF ve XF "Yılın Uluslararası Kamyonu" Seçildi
LASİD Lastiğin Önemini Vurguladı
LASİD Lastiğin Önemini Vurguladı
Krone Türkiye’deki Yatırımını Büyütüyor
Krone Türkiye’deki Yatırımını Büyütüyor
Renault Trucks Başkentte Güçleniyor
Renault Trucks Başkentte Güçleniyor
30 Mayıs 2011 Pazartesi - 17:50

TAŞIMACILIKTA İŞVEREN VE ŞOFÖR SORUMLULUKLARI

Avrupa Birliğine üye ülkelerde olduğu gibi ülkemizde de taşımacılık faaliyetlerinde istihdam edilecek personelin nitelikleri ve istihdam edilme koşulları, çalışma ve dinlenme süreleri de dahil olmak üzere ilgili kanun ve yönetmeliklerle belirlenmiştir. Taşımacılık faaliyetinde bulunan sizler gerek işveren gerek çalışanlar olarak bu kuralların büyük bölümünü elbette biliyorsunuzdur.

TAŞIMACILIKTA İŞVEREN VE ŞOFÖR SORUMLULUKLARI

Ancak sizin de eksik bildiğiniz ya da gözünüzden kaçmış, uymanız gereken kurallar olabileceği gibi çalışan şoförler olarak sahip olduğunuz ama bilmediğiniz haklarınız da olabilir. Eksiklikleri gidermek ya da bildiklerinizi sınamak adına taşımacılıkta personel istihdamı ve buna ilişkin aşağıdaki bilgilere bir göz atmanızda fayda var.

 

 

Taşımacılık faaliyetlerinde istihdama ilişkin olarak belirlenen ilk kural işverenlerle ilgilidir. Buna göre Yetki belgesi sahipleri, faaliyetleri süresince hizmetlerini yürütebilecek niteliklere sahip ve yeterli sayıda personel bulundurmakla yükümlüdürler. Yetki belgesi sahipleri, nitelikli ve yeterli sayıda personel istihdam etmemeleri durumunda doğacak her türlü zarardan sorumludurlar.

 

Hizmet akdi yapılmadan personel istihdam edilemez

 

 

Taşıma işlerinde istihdam edilenler aşağıdaki hak ve sorumluluklara ilişkin kuralların bir bölümü şoförlerin haklarını korumaya yönelik olarak belirlenmiştir. Buna göre; taşıma işlerinde istihdam edilenler hizmet akdine tabidir ve hizmet akdi yapılmadan personel istihdam edilemez. Yetki belgesi sahipleri, çalışanlarının ücretlerini, sosyal güvenlik ve özlük haklarını zamanında ve tam olarak vermek zorundadırlar. Yapılacak denetimlerde hizmet akdi yapılmaksızın personel istihdamının tespiti halinde durum Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığına bildirilir.

 

Buna karşılık şoförlerin yerine getirmekle yükümlü oldukları belirleyen kurallar şöyledir: Taşıma işlerinde istihdam edilenler üstlendikleri hizmetle ilgili görev ve sorumluluklarını yerine getirmek zorundadırlar. İşyeri ve iş güvenliğini tehlikeye düşürecek fiil ve eylemlerde bulunamazlar.

 

Şoförlerde aranacak nitelik ve şartlar nelerdir?

 

Yönetmelik kapsamındaki faaliyetlerde çalışan veya çalıştırılan şoförlerin nitelikleri kanunla belirlenmiştir. Buna göre taşıma faaliyetlerinde çalışacak şoförlerin sahip olmaları gerek nitelik ve şartlar şöyledir:

 

a) Taşıtın niteliğine uygun sürücü belgesine sahip olmaları,

b) İlgili mevzuatın öngördüğü mesleki yeterlilik belgesine sahip olmaları,

c) Büyük otobüs kullananlarının 26 yaşından gün almış olmaları,

d) Şoförlük mesleği bakımından bedeni ve psikoteknik açıdan sağlıklı olduklarını gösteren bir sağlık raporunu yetkili sağlık kuruluşlarından her beş yılda bir almaları,

e) Tehlikeli madde taşıyan taşıtları kullananlarının, ilgili mevzuatın öngördüğü eğitimi aldığını gösteren belgeye sahip olmaları,

f) Uyuşturucu, silah, insan ve gümrük kaçakçılığı ile terör suçlarından dolayı hürriyeti bağlayıcı ceza almamış olmaları şarttır.

 

D3 veya K2 yetki belgesi alan ve tek araç sahibi olan gerçek kişilerin kendi adlarına tescil edilmiş taşıtı bizzat kendilerinin sürücü olarak kullanmaları halinde; bu kişilerden birinci fıkranın (b), (c) ve (d) bentlerindeki şartlar aranmaz.

 

ŞOFÖRLERİN ÇALIŞMA VE DİNLENME SÜRELERİ

 
Şoförler ve şoförleri çalıştıran yetki belgesi sahiplerinin, çalışma ve dinlenme süreleri bakımından uymaları gereken kurallar kanunla belirlenmiştir. Trafik güvenliğini sağlamak amacıyla araç kullanma ve dinlenme sürelerine uyulması gerekmektedir. 
 
Bu kurallardan ilki şoförlerin çalışma sürelerini belirtir. Buna göre ticari amaçla yük taşımacılığı yapan ve azami ağırlığı 3,5 tonu geçen araçların şoförleri ile ticari amaçla yolcu taşımacılığı yapan ve taşıma kapasitesi şoförü dahil 9 kişiyi geçen araçların şoförlerinin 24 saatlik herhangi bir süre içinde; toplam olarak 9 saatten ve devamlı olarak 4,5 saatten fazla araç sürmeleri yasaktır.

 

Bir Günlük Hafta Tatilini Kullanmak Zorunlu

 

Bu şoförler en fazla 6 günlük araç kullanma süresinden sonra 1 günlük hafta tatilini kullanmak zorundadırlar. Hafta tatili en az 24 saattir. Düzenli seferler haricindeki uluslararası yolcu taşımacılığı söz konusu olduğunda şoförler 12 gün süreyle araç kullanabilirler, araç kullanma süresinden sonra 2 günlük hafta tatilini kullanmak zorundadırlar. Birleşik 2 hafta içinde toplam araç kullanma süresi 90 saati aşamaz.

 

Bu şoförler sürekli 4,5 saatlik araç kullanma süresi sonunda, eğer istirahata çekilmiyor ise en az 45 dakika mola almaları mecburidir. Bu molalar sürekli 4,5 saatlik araç kullanma süreleri içerisinde en az 15 dakikalık molalar şeklinde de kullanılabilir. Bu molalar süresince şoförler başka bir işle meşgul olamazlar. Hareket halindeki bir araçta, feribotta veya trendeki bekleme süresi ile araç kullanılmadan geçen süre, başka iş olarak addedilemez. Alınan molalar günlük dinlenme süresi olarak sayılmaz.

 

24 Saat İçerisinde 11 Saat Kesintisiz Dinlenme

 

Şoförler her 24 saat içerisinde 11 saat kesintisiz dinlenecektir. Bu süre, biri en az 8 saat kesintisiz olmak üzere iki veya üç ayrı süre halinde kullanılabilir. Ve bu durumda günlük dinlenme süresi 1 saat daha eklenerek 12 saate çıkartılır. 11 saatlik kesintisiz günlük dinlenme süresi haftada 3 defadan fazla olmamak üzere en az 9 saate indirilebilir. Aracın en az iki şoförle kullanılması durumunda her 30 saatlik sürede her bir şoför en az 8 saat kesintisiz olarak dinlenecektir. Günlük dinlenme süresi, yataklı ve yapılışlarında özel dinlenme yeri olan araçlar ile şoförün rahat uyuyabileceği şekilde bölümleri bulunan araçlarda, araçlar park yerinde, garajda veya yerleşim yerleri dışındaki karayollarında platform dışında park edip gerekli tedbirler alınarak geçirilebilir.

 

Bu şoförlerin araçlarının feribotla veya trenle taşınması durumunda günlük dinlenme süreleri bir kez olmak üzere kesintiye uğrayabilir. Günlük dinlenme süresinin iki bölümü arasındaki süre mümkün olduğunca kısa olmalıdır ve gümrük işlemleri de dahil gemiye, feribota binmeden önce veya indikten sonra 1 saati aşamaz. Bu şekilde kesintiye uğrayan dinlenme süresi 2 saat uzatılır.

 

 
Karadeniz Bölgesi’nin marka tercihi...
 
Denetimle görevli ve yetkili kılınanlar ve bunlarla ilgili hususlar
YORUMLAR
Toplam 2 yorum var, 2 adet görüntüleniyor. Onay bekleyen 1 yorum var.

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 
Misafir 3 Haziran 2013 Pazartesi 23:09

şoför ve işverenler hakkındaki yazılımı destekliyorum fakat türkiyede uygulamalar işverenlerce öngürülü olmalı. yinede işverenlerin dediği oluyor. saygılarımla.

Yorumu oyla      2      0  
Misafir 7 Aralık 2011 Çarşamba 21:13

söför kurtarıcı kamyon kullanıyorsa ve dinlenme süresine uyması çok ta mümkün ölmuyor kanunda buna uygun kanun var mı?

Yorumu oyla      0      0  
FACEBOOK YORUM
Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
KATEGORİDEKİ DİĞER HABERLER
ASGARİ KAPASİTE ŞARTININ KAYBEDİLMESİ NEDİR?
ASGARİ KAPASİTE ŞARTININ KAYBEDİLMESİ NEDİR? TAŞITLAR ÖZMAL VEYA SÖZLEŞMELİ ...
HANGİ ARAÇLARIN MTV BORÇLARI SİLİNECEK?
Motorlu Taşıtlar Vergisi Affı yürürlüğe girdi. Af kapsamında belirlenen ...
YENİ YILDA YETKİ BELGESİ FİYATLARI İLE CEZALAR DA ARTTI
2011 yılı yetki belgesi ücretleri resmi olarak açıklandı. Maliye Bakanlığı’nın ...
 
ÜDY belgesi nedir, kimleri kapsar?
Ülkemizde, Karayolu Taşıma Kanunu ve ilgili yönetmeliklerinde taşımacılık ...
ACENTELİK YA DA KOMİSYONCULUK YAPACAKLARDA HANGİ TÜR YETKİ BELGELERİ ARANIR?
Ticari amaçla yolcu taşımacılığı konusunda ya da eşya ve kargo taşımacılığı ...
ALDIĞINIZ BELGELER YAPMAK İSTEDİĞİNİZ İŞLERE UYGUN MU?
Taşımacılar olarak siz hangi belgeye sahip olmanız gerektiğini ve bu belgeler ...
 
Nuray PEKCAN
150. sayıda…
kamyonum, abonelik, mytruck
  ÇOK OKUNANLAR
  FACEBOOK'TA KAMYONUM
  YAZARLAR
Pınar TOK
BİR AT BİR BIÇAK, İŞTE SANA GERÇEK HAYAT
Serdar Aslan
Otomotiv ve Yönetim Üzerine 2 Kelam
Nizamettin KARADAĞ
TÜRKİYE TAŞIMACILIĞI NEREYE KOŞUYOR?
  ANKET
     
 
Aracınız Hangi Marka?

MAN
RENAULT
ISUZU
MERCEDES-BENZ
IVECO
SCANIA
VOLVO
FORD
DAF
BMC
OTOKAR

Sonuçlar
 
     
 
  •Künye
  •İletişim
  •Reklam
  •Sitene Ekle
 
 
Gündem
Lojistik
Lastik
Teslimat
Haberler
Kampanya
Ticari Araçlar
Akü
Akaryakıt
 
 
Ağır Vasıtalarda Yeni Modeller
Hafif Ticarilerde Yeni Modeller
Özel Tasarım Araçlar
Modifiye Kamyonlar
Treyler Galeri
Üstyapı Galeri
Otobüslerde Yeni Modeller
Kamyon Magazin
Güzeller
 
 
Yeni Araç Tanıtımları
Test Sürüşleri - Kamyon
Test Sürüşleri - Hafif Ticari
Kamyon Yarışları
Monster Truck Yarışları
Kamyon Simülatörleri
Otobüs Simülatörleri
Yeni Teknolojiler
Kamyon Magazin
 
 
şoför
kamyoncu
kamyonum
Kamyon
src
news
treyler
fahrer
sondakika