Ağır Ticari Araçlar Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Bahadır Özbayır 2009 yılı ağır ticari araç pazarını değerlendirdi ve şunları söyledi; “ 2009 yılı yük ve yolcu taşıyan ağır ticari araçlar açısından son derece sıkıntılı bir yıl olmuştur. Bir önceki yıla nazaran şehirlerarası otobüs pazarı % 39 oranında, kamyon ve çekici pazarı % 41 oranında daralmıştır. Hükümetimizin otomotiv sektöründeki talebin canlandırılmasına yönelik aldığı tedbirlerin arasında yer alan ÖTV indirimi uygulaması ÖTV oranlarının yüksek olduğu otomobilde önemli bir teşvik unsuru olmuş, otomobil pazarı yılı geçen yıla nazaran % 21 gibi bir artış ile kapatmıştır. Ancak ÖTV oranlarının otobüste % 1, kamyon ve çekicide % 4 olduğu ağır ticari araçlar sektöründe yapılan ÖTV indirimleri bu sektörü canlandırmaktan çok uzak kalmıştır. Ağır ticari araçlar için önerdiğimiz KDV indirimi değerlendirmeye alınmamış ve neticede yıl 607 adet şehirlerarası otobüs ve 15.600 adet kamyonla ( 6 ton ve üzeri ) ortalama % 40 oranında bir daralma ile kapanmıştır. Yüksek stoklarla yıla başlayan ağır ticari araç üretici ve distribütörleri yıl boyunca büyük fedakarlıklarla stokları eritmeye çalışmış olsalar da birçok firmada hala 2008 yılından devreden stok bulunmaktadır. Kamyon ve çekici sektöründe faaliyette bulunan 12 firmanın önemli bir bölümü üretim ve ithalatlarına aylarca ara vermişlerdir. Birçok ağır ticari araç bayii satışların ve servis bakım girişlerinin neredeyse durma noktasına gelmesi nedeniyle kapanmıştır.”
“Otomotiv denildiğinde sadece otomobil akla geliyor”
Otomotiv denildiğinde sadece otomobilin akla gelmesinin haksızlık olduğunu ve ulusal medyada ağır ticari araçlarla ilgili haberlerin sınırlı kaldığını belirten Özbayır şöyle devam etti; “Ağır ticari araçlar, yük ve yolcu taşımacılığı için kullanılmakta olup tam anlamıyla ekonominin “yükünü“ taşımaktadır. Ekonomik krizlerden en erken ve en derin etkilenen sektör ağır ticari araçlar sektörüdür. Ancak ne yazık ki ülkemizde hali hazırda otomotiv denildiğinde otomobil akla gelmektedir. Otomobil, kamuoyunun ve sade vatandaşın ilgisini daha fazla çektiğinden ağır ticari araçlarla ilgili sorunların özellikle ulusal medyada gündeme gelmesi haliyle son derece sınırlı olmaktadır. Kamu otoritesinin ağır ticari araçlara ilgisi de maalesef bugüne kadar otomobilin gölgesinde kalmış, tüm haykırışlara rağmen yeterli düzeyde olamamıştır.”
“2010 yılında belirgin bir düzelme beklemiyoruz”
2010 yılından umutlu olmadıklarını belirten Bahadır Özbayır; “Ocak 2010 itibariyle bakıldığında ağır ticari araçlarda geçen yıla göre bir düzelmeden söz etmek mümkün değildir. 2010 yılında pazarda önemli bir artış beklenmemektedir. Araç parkı karışımı yaşlanmakta, servislere girişler düşen araç satışlarına da bağlı olarak düşmekte ve yatırımlar fizibıl olmaktan çıkmaktadır. Ağır ticari araç sektörü 2010 yılında acil önlem alınması gereken sektörlerin başında gelmektedir.” dedi.
“Ağır ticari araçlarda KDV % 10’a düşürülmeli”
Ağır ticari araç pazarının canlanması için ise Özbayır şu öneriyi getirdi; “Ağır ticari araç pazarının 2010 yılında canlandırılması için bu araçlardaki KDV oranının % 8 puan indirilerek % 10’a çekilmesi gerekmektedir. Uzun vadeli olarak “özel“ tüketim ile hiç bir bağlantısı bulunmayan Ağır ticari araçlarda Özel Tüketim Vergisinin de tamamen sıfırlanması yerinde olacaktır.”
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |