Akünün performansını etkileyen iki farklı sıcaklık aralığı vardır; - 40 ve +61 0C civarındaki sıcaklıklar… düşük ve yüksek sıcaklıklar.Düşük sıcaklıklarda akülerde direnç artışı, voltaj düşüşü ve elektrolit yoğunluğunun azalması ve buna bağlı voltaj düşüşü gibi durumlar yaşanabilir. Aküler,sıfırın altındaki sıcaklıklarda yüksek akım sağlamaya devam ederler ancak sıcaklık düştükçe, iç direnci artacağı için akü performansını etkileyecek olan voltaj düşüşleri gözlemlenebilir. Ayrıca soğuk havalarda araç üzerinde aydınlatma ve ısıtıcıların kullanım yoğunluğun artması da akünün çalışma koşullarını zorlaştıran etmenlerdir.
Her aküye bakım yapmak veya kış öncesi kontrol ettirmek gerekli mi?
Akü tipleri bakımlı ve bakımsız olarak sınıflandırılmaktadır. Bakımlı akülerde,elektrolit seviyesi, elektrolit özgül ağırlığı ve kutuplar arasındaki açık devre gerilimi kontrol edilirken; bakımsız akülerde,açık devre gerilimi incelenir. Bakımsız aküler, elektrolit kontrolüne gerek duyulmayacak şekilde tasarlanmıştır. Sonuç olarak, bakım durumu kullanılan akü tipine göre değişiklik gösterir. Kış mevsimine girmeden akülerin şarj durumunu kontrol ettirmek ve gerek görülürse serviste şarj takviyesi yaptırmak alınabilecek akıllıca önlemlerdendir.
Periyodik bakımlara gerek var mı?
Akü tipine uygun olarak periyodik bakım yapılması gereklidir. Periyodik bakımlar hem aküleri sağlıklı tutmaya hem de kullanıcıların herhangi bir problem ile karşılaşmasını önlemeye yardımcı olur.
Bakım gerektirmeyen tip aküler için neler önerilebilir? Göstergelere bakmak yeterli mi?
Bakım gerektirmeyen akülerde, tüm bileşenler yüksek performans verecek ve bakım gerektirmeyecek şekilde tasarlanır. Genel olarak, bu tip akülerde indikatörden ulaşılan akü durum bilgisi kullanıcıyı yönlendirmek açısından yeterli olacaktır.
Kısa sürelerde de olsa kullanılmayan araçların aküsü sorun çıkarır mı? Örneğin 15 gün veya 1 ay araç hiç kullanılmadığında ne olur veya olabilir?
Araç üzerindeki akünün şarj durumunu etkileyen birkaç nokta vardır. Bunlar, ortam sıcaklığı, araç şarj sistemi ve kullanıldığı voltaj profilleridir. Belirtildiği gibi - 40 ve +61 0C civarındaki sıcaklık değerlerinin, akü üzerinde olumsuz etkileri vardır. Ayrıca, araç şarj sisteminin uygun miktarda şarj uygulamaması veya kaçak akımların bulunması akü ömrünü kısaltacaktır. Akünün kullanıldığı profillerin etkisi ise şu şekilde açıklanabilir. Aracın sık aralıklar ile kısa süreli kullanımı, akünün etkin şarj olmasını sağlamayacağı için, aracın uygun aralıklarda ve yeterli sürelerde çalıştırılması gerekir. Çünkü marş esnasında aküden çektiğimiz akım miktarını tekrar aküye vermeden kontağı kapatmak akünün çalışma koşullarını zorlaştıran bir diğer etmendir.
Aküyü verimli kullanmak için genelde neler yapılmalıdır ?
Öncelikle araç gereksinimlerine uygun akü seçilmelidir. Sonrasında akünün yaz ve kış kontrolleri ile birlikte aracın elektriksel donanımının mutlaka periyodik olarak kontrol edilmesi gereklidir. Ek olarak, araçların elektrik donanımı üzerinde ek yük yaratacak olan uygulamalardan mümkün olduğunca kaçınmak akü verimini artıracaktır.