Karşılıklı bedel arttırma sürerken, sınır kapılarında uzun tır kuyrukları oluştu. Türkiye alternatif sınır kapılarına yöneldi. Uzmanlar, İran’ın Avrupa’ya tek çıkış kapısı olan Türkiye ile ilişkilerin riske girmemesi adına geri adım atacağını, aksi halde sorunlar yaşayacağını belirtiyorlar. Sorunun iki ülke yetkililerin katılacağı karma komisyonda çözüm bulması bekleniyor.
İran’dan transit geçiş yaparak taşımacılık gerçekleştiren her Türk tırından 750 dolar alan İran hükümetine Türkiye de karşılık verdi. Uygulamanın haksızlığına dikkat çekmek için aynı tarife Türkiye’den transit geçiş yapan İran tırlarına uygulandı. İran hükümeti tutumundan vazgeçmeyince de karşılıklı ücret artırma problemi baş gösterdi. Şuan iki ülke de 1500 dolar geçiş ücreti talep ediyor. İran, bu bedeli 2250 dolara çıkarmak adına çalışma yapıyor.
Sorunla ilgili açıklamalarda bulunan Batu Lojistik Yönetim Kurulu Başkanı Taner Ankara, “Restleşme yüzünden sınır kapılarında uzun tır kuyrukları oluşmaya başladı. Ancak Türkiye olarak bizim alternatif kapılarımız var. İran’ın Avrupa’ya açılan tek kapısı ise Türkiye. Sorunun devam etmesi durumunda Türkiye neredeyse hiç etkilenmez fakat İran lojistik sektörü ciddi zarar görecektir” şeklinde konuştu.
Türkiye, İran üzerinden yaptığı taşımaları alternatif olarak Gürcistan - Azerbaycan’daki Sarp ve Türkgözü sınır kapılarını kullanarak gerçekleştirebiliyor. İran’ın ise Avrupa taşımacılığında alternatif bir sınır kapısı bulunmuyor.
“Amaç kendi lojistik pazarlarını genişletmek!”
İran’ın daha önce de sınır geçişleri konusunda zorluklar yaşattığını belirten Taner Ankara, “İran’ın asıl amacı transit geçişin önüne geçmek ve kendi lojistik pazarlarını oluşturmak. Türkiyeli firmaların taşımalarını İran’a kadar yapmasını, geri kalan mesafeyi İran firmalarının gerçekleştirmesini istiyorlar. Sınır geçişlerinde Türk tırlarını kasıtlı olarak sırada bekletiyor ve İran tırlarına geçiş önceliği sağlıyorlar. Ayrıca Türk taşımacılarla çalışan İran şirketlerine de ek vergi uygulanıyor” açıklamalarında bulundu.