Ekrem Bey, kısaca firmanızı tanıyabilir miyiz?
Firmamız 1 Kasım 1995 yılında kuruldu. Kurulduğumuz günden bugüne kadar, 24 yıldır uluslararası taşımacılık yapıyoruz. Firmamız 2006 yıllından beri proje, gabari dışı ve ağır yük taşımacılığı yapıyor. Sanayi makinaları, enerji santralleri, CNC torna makinaları, uçak motorları gibi ağır ve gabari dışı tüm ürünleri taşımaktayız. İtalya ve Yunanistan hariç Avrupa’nın tüm ülkelerine taşıma yapmaktayız. Avrupa’dan da Türkiye’ye ve transit olarak da Azerbaycan, İran, Gürcistan ve Ermenistan ülkelerine proje ve gabari dışı taşıma yapıyoruz. Filomuzu C2 Yetki Belgemize kayıtlı değişik ölçülerde çeşitli tip araçlar oluşturmakta. 38 adet özmal, 15 adet kiralık olmak üzere toplamda 53 adet araç bulunuyor.
Nakliyecilik sektörünün genel durumunu ve sektörün gelişimini nasıl değerlendiriyorsunuz?
Sektör 2016 yılından bugüne kadar sancılı bir dönem içinde, sorunlarla boğuşuyor. Turizm sektöründen sonra en büyük döviz getirisi olan bir paydayı sağlamamıza rağmen taşımacılık sektörü bulunduğu konumun ve büyüklüğün farkında değil. 500 bin kişiye istihdam sağlayan, 20 milyar dolarlık büyüklüğü ile ülke ekonomisine destek veren dev bir sektörden bahsediyoruz.
Yıllık 70 milyar dolarlık ihracat yüküne hizmet veren, 8 milyar dolarlık hizmet ihraç eden taşımacılık sektörü, bugün zorlukların ve sorunların içerisinde yaşam mücadelesi veriyor. Avrupa’nın en büyük ve en genç nakliye filosuna sahip Türk firmaları belirttiğim sorunlar ve yaptırımlardan dolayı maalesef gücünün ve kapasitesinin farkında değil. Sektörün acil olarak desteklenmesi gerekiyor.
Yüksek maliyetler altında ezilen, yeni yatırımlar yapamayan ve her geçen gün güç kaybeden bir konumdayız ne yazık ki. Büyüme hedefinden ziyade artık sadece var olma hedefi olan bir sektör haline gelmek gerçekten üzücü bir durum.
Sektörün yabancı firmalara geçişi hakkındaki düşüncelerinizi öğrenebilir miyiz? Yabancı taşımacıların varlığının haksız rekabete yol açtığını düşünüyor musunuz?
Yabancı firmalar ile rekabet etme şansımız hiç olmadığı gibi bundan sonra da olabileceğini maalesef öngöremiyorum. Belge sorunları, vize sorunları, kapılardaki sorunlar, kesilen cezalar ve yıldırmacı politikalar hepsi birer olumsuz etken. Bu şartlar altında onlarla baş etme şansımız biraz zor gözüküyor açıkçası.
“120-180 Günlük Vadelerle Çalışan Taşımacılık Firmaları, Ro-Ro’ya Nakit Ödeme Yaparak Varlığını Nasıl Sürdürecek?”
Siz, uluslararası taşımacılık yapan bir firma olarak, Ro-Ro taşımacılığını kullanıyor musunuz?
Evet, Ro-Ro taşımacılığını kullanmaktayız. 2018 yılının son çeyreği ve 2019 yılının başı itibari ile bu alanda da sorunlar başladı. Sektörde tek olmanın vermiş olduğu güçle maalesef büyük ve ağır yaptırımlar uyguluyorlar. Sorunlarımızı ve sıkıntılarımızı dile getirerek çözüm önerisi istediğimizde veya sunduğumuzda maalesef karşımızda çok katı ve çözümden uzak bir yapıyla karşılaşıyoruz. Ortak bir paydada buluşmaktan uzak, sert bir politika sergilemeleri ticari ve ahlaki hayatın etiklerinden çok uzaktadır.
Ro-Ro firmasıyla sektörün bir araya gelerek, sürdürülebilir ve her iki tarafın da memnun olacağı bir şekilde acil çözümler üretilmesi gerekiyor. Bu çözüm süreci uzadıkça, sektördeki birçok firma iflas bayrağını çekmek zorunda kalacak. 120-180 günlük vadelerle çalışan taşımacılık firmaları, Ro-Ro’ya nakit ödeme yaparak varlığını nasıl sürdürecek? Bu noktada oturup düşünmek ve gerçekçi olmak gerekir.
Ülkelere giriş yaparken hangi uygulamalarla karşılaşıyorsunuz?
Genel olarak ülke girişlerinde herhangi bir sorun ile karşılaşmıyoruz. Her ülke genel olarak sınır kapılarında aracın standart evraklarını kontrol edİyor. Araç ile ilgili olarak muayene, yola elverişlilik belgesi, takograf Tüv’ü, geçerli geçiş belgesi isteniyor. Yük ile ilgili olarak ise CMR, fatura, tır karnesi ve transit beyannamesi gerekiyor. Gabari yüklerde ise ekstra olarak geçerli izin belgesi kontrol ediliyor.
“Yeşil Pasaport Hakkı Tanınabilir”
Uluslararası geçiş belgeleri size ne şekilde veriliyor? Yabancı bir ülkeye taşımacılık yapmak için geçiş belgeleri nasıl alınıyor?
Geçiş belgeleri için sınır kapılarındaki Deniz Ticaret Odalarına başvuruda bulunuyoruz. Gideceğimiz ülke için bakanlıkça belirlenmiş güzergâhlar mevcut. Biz hangi güzergâhı kullanacak isek onu dilekçemizde belirtip belgelerimizi alıyoruz. Bazı ülkelerin yıllık geçiş belgeleri mevcuttur. Bu tip belgeler bakanlıkça yılbaşında belirlenir ve firmalara bildirilir. Bu belgeler yine bir dilekçe ile TOBB İstanbul Merkez Deniz Ticaret Odası’ndan alınır.
Bu sorunların çözümü konusunda, devletten ve STK’lardan beklentileriniz nelerdir?
Mesela 10 yıllık şoförlük yapmış, her zaman yurt dışına çalışmış, senede 2 veya 3 sefer için vize almış, yüz kızartıcı bir suç işlememiş olan sürücülerimize yeşil pasaport hakkı tanınabilir. Trafik sigortaları ve yurt dışı yeşil kart sigortaları birleştirilebilir ve maliyetleri aşağı çekebilir. Keza ticari araçlarda motorlar vergisi alınmasa, bu sektör için büyük bir avantaj olur. EXIMBANK ve KGF kredisi verilmesi etkili bir faktör olur. Taşımacılık sektörünün bu zor dönemi geçirebilmesi için uluslararası rekabet gücümüzü artıracak uygulamaların başlaması ve çoğalması gereklidir.
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |
|
|||||
|
|
|||||
|
|
|||||
|