Shell’in, gençleri geleceğin yakıt alternatifleriyle çalışan araçları geliştirmeye teşvik etmek amacıyla 28’incisini düzenlediği ve bu yıl 17-19 Mayıs tarihlerinde ilk kez Rotterdam’daki sokak parkurunda gerçekleştirilen Shell Eco-marathon, yeni rekorlarla sona erdi. Yarışmada 21 ülkeden lise ve üniversite öğrencilerinin oluşturduğu 192 ekip mücadele etti. Ahoy Arena çevresindeki sokak parkuru, çok sayıda viraja sahip olmasına rağmen ekiplerin büyük başarılara imza atmasıyla ikisi şehir konsepti, biri prototip kategorisinde olmak üzere üç yeni rekor kırıldı.
Şehir Konsepti kategorisinde, Fransa'dan Electricar Solution Takımı, akü beslemeli elektrik yakıtı sınıfında kWh başına 262,6 km mesafe kat ederek yeni bir rekor kırarken (kWh başına 29,6 km'lik bir artış), Danimarka Teknik Üniversitesi'nden DTU Roadrunners geçen seneki rekorlarını litre başına 102,1 km artırarak 611,1 km'ye ulaştı.
Prototip kategorisinde, Hollanda'nın MAC Eco Takımı GTL teknolojisi ile çalışan araçlarıyla 2011 yılına ait litre başına 138 km'lik eski rekoru, 416,3 km'ye geliştirerek açık bir farkla geride bıraktı.
Geçtiğimiz yıllarda da yarışta büyük başarı elde eden Fransız Microjoule-La Joliverie takımı, prototip benzin kategorisindeki 2,832.8 km/l’lik sonuçları ile bu sınıfın birincisi oldular. Prototip akü beslemeli elektrik yakıt kategorisinin kazananı ise 732.3 km/kWh ile Almanya’dan Hochschule Lausitz oldu.
Türk takımların gurur veren başarısı
Türkiye’den katılan takımlar arasından Beşiktaş Sakıp Sabancı Anadolu Lisesi elde ettiği 105.6 km/l’lik sonuç ile Şehir Konsepti GTL kategorisinde ikinciliği elde ederken, Sakarya Üniversitesi SAİTEM takımı 145 km/kWh ile Şehir Konsepti akü beslemeli elektrik yakıtı sınıfında 7. oldu.
Sabancı RT takım kaptanı Josef Karaburun, başarılarından dolayı büyük mutluluk duyduklarını belirterek, “Önümüze çıkan bütün sorunlara rağmen öncelikle pes etmeyen ekibime, yardımlarını asla esirgemeyen başta Boğaziçi Üniversitesi olmak üzere tüm Türk ekiplerine ve sponsorlarımıza teşekkür ediyorum. 19 Mayıs gibi anlamlı bir günde ülkemize ve okulumuza böyle bir başarı kazandıran ekibimle gurur duyuyorum” dedi.
SAİTEM Başkanı Volkan Çetin ise “Yaklaşık iki yıllık bir çalışmanın sonunda ortaya çıkan ve tamamını SAİTEM ekibinin tasarlayıp ürettiği Evrim ile katıldığımız Shell Eco Marathon yarışında Avrupa'nın dört bir yanından insanlarla karşılıklı bilgi alışverişi yapma şansımız oldu. Önümüzdeki yıl Avrupa'nın en verimli aracını üreterek birinci olmak için çalışmalarımızı daha da hız vererek sürdüreceğiz” diye konuştu.
11 Türk takımı Shell Eco-marathon heyecanını yaşarken, Türkiye en güçlü katılım sağlayan ülkelerden biri oldu. Yarışmaya Türkiye’den Beşiktaş Sakıp Sabancı Anadolu Lisesi ve Sakarya Üniversitesi’nin yanı sıra Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Boğaziçi Üniversitesi, Celal Bayar Üniversitesi, Gediz Üniversitesi, Anadolu Üniversitesi, Marmara Üniversitesi, Terakki Vakfı Özel Şişli Terakki Lisesi ve Erciyes Üniversitesi takımları katıldı. Takımların araçlarının Türkiye ile Hollanda arasındaki transferleri Alışan Group’un lojistik desteğiyle gerçekleştirildi.
"Shell Eco-marathon ile geleceğe yatırım yapıyoruz"
Rotterdam’daki etkinliğe katılıp ekiplere destek veren Shell Türkiye Ülke Başkanı Ahmet Erdem, Shell Eco-marathon organizasyonuna ilişkin olarak şunları söyledi:
"Shell Eco-marathon yarışması problem çözme, inovasyon, akıllı mobilite, gençlerin yeteneklerine ve rekabete odaklı. Yarışma aynı zamanda, enerji kaynaklarımızın akılcı kullanımı için genç ve yenilikçi bir bakış açısı sunuyor. Bununla birlikte gençlerin yaratıcılığını da teşvik ederek, Türk otomotiv endüstrisini ileriye taşıyacak genç mühendislerin desteklenmesini ve kendilerini geliştirmelerini sağlıyor. Shell Eco-marathon ile yakıt tasarrufuna dikkat çekiyoruz ve gençlerimizi de bu hedefin parçası olmaları için destekliyoruz."
Amaç 1 litre veya 1 kW yakıtla en uzun mesafeyi katetmek
Bir litre yakıtla en uzak mesafeyi katetmek için mücadele eden ekipler yarışa; “Prototip” ve “Şehir Konsepti” (Urban Concept) adlı iki kategori altında katılıyor. Geleceğin otomobillerini yansıtan prototipler, fütüristik tasarıma sahip araçlardan oluşuyor. Şehir Konsepti otomobilleri ise geleneksel taşıtlardan ilham alınarak tasarlanıyor ve dış görünüş olarak günlük yaşantımızda kullandığımız otomobil modellerine benziyor. Yarışlarda; araçlara güç vermek için ya dizel, benzin ya likit petrol gaz (LPG) gibi konvansiyonel yakıtlar, ya da hidrojen, biyoyakıtlar, Gas-To-Liquid (GTL), güneş enerjisi veya etanol gibi alternatif enerji kaynakları kullanılabiliyor. Organizasyon, Shell’in inovasyon ve sürdürülebilir gelişme ilkelerini, gençlerin yaratıcılıklarını ortaya koyduğu bu platformda en iyi şekilde örnekliyor.
Gelişime Birlikte Güç Vermek Forumu ve ‘Laboratuvar’
Shell Eco-marathon öncesi Rotterdam’da 500’ü aşkın iş dünyası, kamu ve STK temsilcisinin katılımı ile gerçekleştirilen ‘Gelişime Birlikte Güç Vermek’ İş Forumunda ise önümüzdeki yıllarda; artan nüfus, yükselen refah düzeyi ve hızlı kentleşmenin dünya kaynakları üzerinde oluşturacağı baskı ve buna bağlı olarak, su ve gıda kaynaklarına ilişkin doğacak sıkıntılar interaktif paneller ile ele alındı. Royal Dutch Shell CEOsu Peter Voser ve Rotterdam Belediye Başkanı Ahmed Aboutaleb’in ev sahipliğinde gerçekleşen forumda; enerji, su ve gıda üçleminin çözümü için sivil toplum, devlet ve özel sektör işbirliğinin taşıdığı önemin altı çizildi.
2012’de ilk defa, Shell Eco-Marathon Avrupa organizasyonu kapsamında ziyarete açılan Laboratuvar (The Lab), 40.000’i aşkın ziyaretçiyi enerjinin geleceği, teknoloji ve sürdürülebilir ulaşım gibi konularda hazırlanan farklı uygulamalar ile ilginç ve öğretici bir yolculuğa çıkardı.
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |