Ulaştırma Bakanlığı’nın “ADR eğitimleri ve sertifikasyon otoritesi” olarak belirlenmesi sonucunda tehlikeli madde taşımacılığı yapan şirketleri şoförsüz kalma tehlikesiyle karşı karşıya bırakan tehdit ortadan kalktı.
Ulaştırma Bakanlığı Kara Ulaştırması Genel Müdürlüğü, “Karayoluyla Tehlikeli Madde Taşıyan Araç Şoförlerine Yönelik Mesleki Yeterlilik Eğitimi Yönergesi”ni yayınladı. Yönergede eğitim müfredatı ve ADR Sertifikası yerine geçecek SRC-5 belgesi alma şartları belirlenirken, eğitimleri verme ve sertifikasyon konusunda Ulaştırma Bakanlığı ulusal otorite olarak belirlendi.
Yönergeye göre SRC 5 belgesini sadece tehlikeli madde taşıyan ve SRC 3 ve SRC 4 belgelerinden birine sahip olan şoförler alabilecek. ADR Üyesi ülkelerden alınmış SRC 5 belgesine eşdeğer düzeyde ADR sertifikası sahipleri yıl sonuna kadar sahip oldukları belgenin geçerlilik tarihini geçmemek kaydı ile Bakanlığa başvurarak 12 Lira karşılığında belgelerini SRC 5 ile değiştirebilecek. Bu şekilde değiştirilmeyen belgeler geçersiz sayılacak.
Tehlikeli madde temel eğitimi süresi en az 19 ders saati, ADR tank eğitimi temel eğitimi almış olanların katılabileceği en az 13 ders saati, yenileme eğitimi ise temel eğitim ders saatinin en az yarısı kadar ders saati ve 2 günden az olamayacak. ADR Üyesi ülkelerden alınmış SRC 5 belgesine eşdeğer düzeyde ADR sertifikası sahipleri sertifikalarının geçerlilik süresi geçmiş ise 31.12.2010 tarihine kadar yenileme eğitimine başvurabilecek.
Bakanlık bu yönerge ile Mart ayında Türkiye’ nin ADR’ ye taraf olması ile birlikte Almanya tarafından Türkiye’ nin de taraf ülke olması ve eğitimleri vermeye hak kazanması nedeni ile durdurulan eğitimlerin Türkiye’ de verilebilmesi için gerekli alt yapı hazırlıklarına başlamış oldu.
Yönergede ayrıca ADR eğitimi verecek kurumların standartları da belirlendi. Buna göre eğitim merkezinde uygulamalı ders yapılacak ve içerisinde sürüş pisti bulunan en az 2 bin metrekarelik bir açık alanın olması gerekiyor. Diğer taraftan eğitim merkezleri yetki belgesi için Ulaştırma Bakanlığı’na 26 bin 452 lira yetki belgesi ücreti verecek. Bu ücret beş yıl sonunda yarıya indirilecek. Eğitim kurumları daha önce Almanya’ daki yetki kuruluşa beş yıl için 350 Euro ödüyordu. Bakanlığın yetki belgesi ücretini bu kadar yüksek belirlemesinin sebebi olarak ise son derece teknik ve tehlikeli maddelerin taşınmasını içeren bir eğitimi verme işine herkesin girmemesini amaçladığı yorumu yapılıyor.
Ulaştırma Bakanlığı’nın yayınladığı bu yönerge ile ADR eğitimlerinin Türkiye’de yapılması için ilk adım atılmış olurken bu hazırlıkların Temmuz ayı itibariyle sona ermesi ve en geç temmuz ayı sonunda eğitimlerin başlaması bekleniyor. Eğitimlerin başlaması ile birlikte de şoförlerinin ADR ehliyetlerini yenileyemeyen şirketler rahat nefes bir alacak.