Akdeniz'in iki yakasını bir birine bağlayacak olan Türkiye – Mısır RORO seferleri ile ilgili çalışmalar yıllardan beri devam ediyor.
Türkiye'nin Mersin ve Mısır'ın İskenderiye Limanları arasında yapılacak olan vapur seferlerinin iki ülke arasındaki ticaret ve araç turizmini hızlandırması bekleniyor. RORO seferlerinin diğer gemi taşmacılığından farkı, hızlı yükleme - boşaltma ve yolcu taşıma fonksiyonundan dolayı daha pratik olması.
Mısır'ı Körfez ülkeleri, doğu ve kuzey Afrika ülkeleri ekonomilerine açılan kapı olarak gören Türkiye için bu seferler büyük önem arz ediyor. Aralık 2011'de başlaması planlanan seferlerin aksama sebeplerinin, Mısır'da yaşanan halk ayaklanması ve devrimin ardından uzun süren geçiş süreciyle ilintili olduğu tahmin ediliyor.
Türk mallarının Arap alemi pazarlarına ulaşmasında önemli bir işleve gören Suriye sınır kapılarının Türk TIR'larına kapanması ve Türkiye – Suriye arasındaki serbest ticaretin sona ermesinin ardından, Mersin – İskenderiye hattı büyük önem kazandı.
Türk – Mısır İş Konseyi Başkanı Adil Lemi, Türkiye ile Mısır arasında üç ayrı hatta deniz taşımacılığı yapıldığını, bu hatlara bölgede yaşanan çatışma ve iç savaşların her hangi bir olumsuz etkisinin olmadığını söyledi. Suriye'de yaşananların Türk mamullerinin Arap dünyasına ulaştırılmasını zorlaştırdığını hatırlatan Lemi, Türkiye yönetiminin yeni alternatifler üzerinde yoğunlaştığını hatırlattı.
İskenderiye limanına gelecek olan yük kamyonlarının Seface ve Akabe limanlarına, oradan da Körfez ülkelerine geçmesi planlanıyor. Bu projenin hayata geçirilmesi durumunda Türkiye ile Mısır arasındaki ticaret hacminin daha da artacağı öngörülüyor.
Uzmanlar, Türkiye'nin Suriye'de yaşanan kriz nedeniyle diğer alternatiflere yöneldiği, Mısır'ın ise devrim sonrası yaşanan ekonomik bulanıma çözüm yolları aradığını, bu nedenle söz konusu projenin iki ülkenin de çıkarına olduğunu söylüyor.
Kara taşımacılığında diğer bölge ülkelerine oranda oldukça ileride olan Türkiye'nin, Afrika ile ekonomik ve ticari ilişkilerini artırmasının ardından, Türk kamyonları Afrika'da da görülecek. Sibirya'ya kadar ulaşan Türk kamyon taşımacığı sektörünün Mersin-İskenderiye hattının faaliyete geçmesinin ardından kara kıtayı da kamyonlar marifetiyle baştan ayağa kat etme ihtimali konuşuluyor.
Türkiye ve Mısır arasında imzalanan bu tür antlaşmalar, ticaret hacminin artmasını sağlıyor. Vapurların demir almaya başlamasının ardından iki ülke ticaret hacminde yüzde 35'lik bir artış bekleniyor. 2005 yılında imzalanan ve 2007 yılında yürürlüğe giren Türkiye ve Mısır arasındaki serbest ticaret antlaşması öncesinde yarım milyar dolar olan ticaret hacmi, 2010'da 2,2 milyar dolara kadar yükselmişti.
25 Ocak devriminden sonra Başbakan Erdoğan'ın Mısır'a yaptığı ilk ziyaretin ardından, bu konuda önemi bir gelişme yaşanması bekleniyordu. Mısır'ın Türkiye Büyükelçisi Abdurrahman Salah, Erdoğan'ın Mısır ziyaretinde imzalanan antlaşmaların ardından seferlerin başlama tarihinin ilan edilmesinin beklendiğini söylemişti. Ziyaretin ardından geçen süre zarfından ciddi bir gelişme sağlanamadı.
Mısır Ulaştırma Bakanlığı bir açıklama yaparak, İskenderiye ve Kızıldeniz Limanlarının Türk mallarını n Suudi Arabistan ve Ürdün'e nakletme konusundaki hazırlıklarını tamamlandığı ve bu konuda resmi işlemlerin tamamlandığını duyurdu.
Uzun bir süreden beri gerçekleşmesi için diplomatik çabaların sürdüğü projenin hayata geçmesi durumunda, devrim sonrası süreçte yavaşlayan Mısır Limanlarındaki ekonomik faaliyetlerinin de artacağı öngörülüyor.
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |