Global dünyanın işleyen sistemi Dünya ticaretinde kartları yeniden dağıtıyor. Güçlü eller, yeni ticaret rotaları oluşturarak ekonomik üstünlüklerini pekiştirmeye çalışıyor.
Ticaretin akışını hızlandıracak Dünya genelinde son dönemde dikkat çeken iki büyük proje var: Türkiye, Irak ve Körfez ülkeleri iş birliğiyle geliştirilen Kalkınma Yolu Projesi ve ABD, Hindistan, Orta Doğu ve Avrupa’nın desteklediği Hindistan-Orta Doğu-Avrupa Ekonomik Koridoru (IMEC).
Her iki proje de Asya, Avrupa ve Orta Doğu arasındaki ticareti hızlandırmayı hedefliyor. Ancak, farklı aktörler, farklı stratejiler ve farklı jeopolitik dengeler söz konusu. Peki, bu projeler ne vadediyor? Hangisi daha avantajlı? Ve Türkiye bu alternatif projelerde hangi konumda?
Kalkınma Yolu: Türkiye’nin Küresel Lojistikteki Büyük Hamlesi
Türkiye, Kalkınma Yolu Projesi ile Basra Körfezi’ni Avrupa’ya bağlamayı hedefliyor. Irak, Türkiye ve Avrupa arasındaki en kısa ticaret koridoru olarak öne çıkan bu güzergâh, Irak’taki Faw Limanı’ndan başlayarak kara ve demiryolu ağlarıyla Türkiye üzerinden Avrupa’ya uzanacak.
Kalkınma Yolu’nun Avantajları
- Daha Kısa ve Ekonomik Rota: Süveyş Kanalı gibi mevcut güzergahlara kıyasla daha kısa mesafe ve daha düşük taşıma maliyeti sunuyor.
- Türkiye’yi Bölgesel Lojistik Üssü Yapma Potansiyeli: Transit ticaret gelirleri artabilir, lojistik merkezler büyüyebilir.
- Bölgesel İş Birliği: Irak, Türkiye ve Körfez ülkeleri arasındaki ekonomik entegrasyonu güçlendirebilir.
- Çin ve Kuşak-Yol Projesi ile Uyum: Çin’in Asya’dan Avrupa’ya uzanan lojistik projeleriyle entegre olabilir.
Kalkınma Yolu’nun Zorlukları
- Irak’taki Güvenlik Riskleri: Güzergah, Irak’taki iç karışıklıklar ve terör örgütlerinin faaliyet gösterdiği bölgelerden geçiyor.
- Yüksek Altyapı Maliyeti: Yeni otoyollar, demiryolları ve limanlar inşa etmek milyarlarca dolarlık yatırım gerektiriyor.
- ABD ve Batı’nın Desteklememesi: ABD ve Avrupa’nın, IMEC gibi alternatif projelere yönelmesi Türkiye’nin bu projede yalnız kalmasına neden olabilir.
IMEC: Hindistan ve Batı’nın Alternatif Ticaret Rotası
Hindistan-Orta Doğu-Avrupa Ekonomik Koridoru (IMEC), Hindistan’dan Avrupa’ya ulaşan deniz ve kara tabanlı bir ticaret koridoru olarak tasarlandı. Proje, Hindistan’dan yüklenen malların Birleşik Arap Emirlikleri’ne (BAE) deniz yoluyla taşınmasını, ardından Suudi Arabistan ve Ürdün üzerinden demiryolu ile İsrail veya Akdeniz’e ulaştırılmasını öngörüyor. Buradan da Avrupa’ya geçiş sağlanacak.
IMEC’NİN AVANTAJLARI VE İKİ TİCARET YOLUNUN KARŞILAŞTIRMASI BİR DAHAKİ SAYIDA