Bakanlık tarafından yapılan açıklamada; uluslararası taşımacılıkta takograf ile ilgili hususlar, ülkemizle birlikte toplam 52 ülkenin de (Avrupa Birliği (AB) üyesi olan 28 ve AB üyesi olmayan 24 ülke) tarafı olduğu ve Birleşmiş Milletler Avrupa Ekonomik Komisyonu (UNECE) tarafından yürütülmekte olan Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Yapan Taşıtlarda Çalışan Personelin Çalışmalarına İlişkin Avrupa Anlaşması (AETR) ile belirlenmektedir.15 Haziran 2019 tarihi itibariyle AB üyesi ülkeler, AB mecrası içerisinde yapacakları taşımacılıkta, AETR Anlaşması ile paralel hükümler içeren AB mevzuatına (2016/799 ve 165/2014 AB Regülasyonları) göre, akıllı (smart) takograf uygulamasına geçmiş bulunmaktadır ve bu tarih itibariyle AB üyesi ülkelerde tescil edilen araçlarda akıllı takograf şartı aranmaya başlanmıştır. Ancak bu uygulama sadece AB üyesi ülkelerin sınırları içerisinde tescil edilen araçları ilgilendirmekte olup AB üyesi olmayan, ülkemiz gibi, AETR’ye taraf ülkelerde tescil edilen araçlar için böyle bir zorunluluk şuan için bulunmamaktadır. Diğer taraftan akıllı takograf cihazlarının, ülkemiz gibi AB üyesi olmayan AETR’ye taraf ülkeler için hangi tarihte zorunlu hale geleceği ise henüz UNECE (AETR ile ilgili uluslararası otorite kuruluş) seviyesinde netleştirilememiştir.
Sonuç olarak AB üyesi olmayan fakat AETR’ye üye olan ülkemiz, uluslararası taşımacılıkta akıllı takograf kullanma zorunluluğu kapsamında değildir ve bu sebeple ülkemizde tescil edilerek, AB üyesi veya AB üyesi olmayan herhangi bir AETR ülkesine taşımacılık yapmakta olan araçların akıllı takograf takma zorunluluğu yoktur. Ulusal sınırlar içerisinde taşımacılık yapan araçlar için ise mevcut dijital takograf cihazının güvenlik seviyesi bakımından ihtiyacımızı karşılaması sebebi ile şuan için akıllı takograf cihazlarının ulusal mecramızda kullanımının zorunlu hale getirilmesi öngörülmediği bildirilmiştir. Diğer taraftan, akıllı takograflar ve bu takografların kullanımına ilişkin ulusal mevzuatımızda herhangi bir düzenleme yapılmadığından ve ayrıca mevcut servis kartları ile bu cihazlara servis hizmeti verilemediğinden ulusal taşımacılıkta bu cihazların kullanımı yürürlükteki mevzuata uygun olmadığı bilgisi paylaşılmıştır.
https://msgm.sanayi.gov.tr/news.html?lang=tr&haberId=4238797a-5f19-479c-959d-00d69d9890b6
KAYNAK: ULUSLARARASI NAKLİYECİLER DERNEĞİ (UND)