İstanbul Tuzla’da, geçtiğimiz yılın başında faaliyete başlayan Orhanlı Nakliyeciler Sitesi, Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım’ında katıldığı bir toplantı düzenledi. Toplantıya Kara Ulaştırma Genel Müdürü Talat Aydın, Prof. Dr. Mehmet Ilıcalı, Tuzla Belediye Başkanı Mehmet Demirci, Tuzla Kaymakamı Fahri Keser, İstanbul Motorlu Taşıyıcılar Kooperatifi Merkez Birliği Başkanı Cemil Ok’un yanı sıra birçok yetkili isim katıldı.
Nakliyecilerden bazıları, ‘Para kazanamıyoruz, ÖTV ve plaka tahdidini getirin efsanevi bakanımız olun’ derken kimisi de, ‘Liste fiyatları belirlenmediği sürece, ÖTV de kalksa da 20 bin liraya gidilecek yere 10 bin liraya gidecek, yani zarar yine devletin zararı olacak. Biz bunu istemiyoruz mazot fiyatları değişmesin ama ‘taşıma liste fiyatlarımız’ belli olsun.’ dedi.
Yıldırım gelen bu farklı görüşleri şu şekilde cevapladı; “Plaka tahdidini düşünebiliriz, fakat ÖTV’yi kaldırsanız bile, bundan taşıtanında haberi olacak. Sizi yine zararına taşıtmaya mahk݃»m edecek. Biz bu ton/km fiyat listesini yayınlayacağız. Ama sizinde buna uymanız gerekiyor. Yoksa yapılan çalışmanın hiçbir anlamı kalmaz.”
Bakan Yıldırım konuşmasını şu sözlerle sürdürdü; “Cumhuriyetin ilk yıllarında teker dönsün yol açılsın mantığıyla başladığımız erişilebilirliği esas alan nakliyeciliğimiz yavaş yavaş yerleşik daha düzenli yollarla, daha konforlu daha hızlı bir taşıma modeline dönüşmeye başlıyor. Bunu yaparken bir şeyi unuttuk. 23 ten 46’ya kadar demir yollarımıza büyük hamle yaptık, 46’dan itibaren otomotivi gördük diğerlerini unuttuk. Hepsini bir arada geliştirmemiz gerekiyor. Fakat geliştiremedik. Yurt içindeki yük taşımacılığı yüzde 90 gibi bir oranda karada yapılıyor. Bu da taşımanın tek moda düştüğünü gösteriyor.
Arz talep dengesi bozulmuş, 100 birim yük var onu taşıyacak 300 birim araç var. Herkes oraya saldırıyor. Böyle olunca fiyatlar aşağı düşüyor, istiap hakkı iki katına çıkıyor. Bu işten herkes zarar ediyor. Nakliyeci her teklifi kabul etmeye başlıyor. Ama bunu keyfinden değil iş yokluğundan yapıyor. Ekonomi krizde, fazla üretemiyoruz. Bunu çözmenin iki yolu var; Ya taşınacak emtiayı tarttıracak, büyüteceğiz, ya da sektörü kontrol altına alacağız.
Haddinden fazla yük yolları mahvediyor. 25 yıl için yapılan yol, 2,5 yılda yol ele alınıyor. Buralara ne kadar fuzuli kaynak harcanırsa, devletin nakliyeciye vereceği destek o kadar azalıyor. Size vereceğimiz destek o kadar azalır.”
Geçen bir yıl içinde sektöre giren nakliyeci sayısının binin altında olduğuna değinen Yıldırım, bunun önceden ölçülemediğini, artık bunun ölçümünü yapabildiklerini ve nakliyecilik için bazı sınırlamalar getirdiklerini belirtti. “Bundan sonra K–1 belgesine sahip bir kamyoncu işe girebilmek için, 25 tonluk 3 araç alacak ve bu araçlar belli yaş sınırını aşmayacak. Ayrıca giriş içinde 10 bin YTL koyacak, yani 70–80 bin YTL parası olmayan bu işe giremeyecek” dedi.
Nakliyecilerin sorunumuzu büyük oranda çözecek konunun istiap hakkı olduğunu söyleyen Yıldırım, “Eskiden 1 yılda kontrol edilen araç sayısını biz şimdi 1 ayda kontrol ediyoruz. Bu konu bize geçmeden önce tüm yurtta istiap haddi ölçümleri yılda 50 bini geçmezken, şimdi ise 950 bine ulaştı. Ayrıca bundan sonra kesilen cezalar sadece taşıyana değil, onun kafasına giren taşıtana da uygulanacak.” açıklamasını yaptı.
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |