Taşımacılıkta kullanılan K Belgesi’nin fiyatının kamyoncu esnafı için yüksek olduğunu ve buna çözüm getirilmesi gerektiğini söyleyen Ali Özgündüz; kamyoncu esnafının çok zor koşullarda çalıştığını, bunun üzerine de K Belgesine 15 bin TL gibi fahiş bir ücret ödemenin sektör çalışanları için zor olduğunu belirtti.
‘K BELGESİ FİYATLANDIRMASI ARACIN KASKO BEDELİNİN YÜZDE 1’İNE ENDEKSLENMELİDİR’
Hazırladıkları yasa tasarısında pahalı belge sorunun çözmek için K Belgesi’nin fiyatını taşımacılıkta kullanılan aracın fiyatının yüzde 1ine endeksleyerek fiyat düzenlemesi yapılması yönünde bir teklif sunduklarını dile getiren Özgündüz, bu teklifi daha sonra tüm yetki belgelerine uygulamayı düşündüklerini söyledi.
Ali Özgündüz sözlerine şu şekilde devam etti: ‘ Kamyoncu esnafı evine ekmek götürebilmek için kar kış demeden çalışıyor. Bunun üzerine de taşımacılık yapabilmek için 15 bin TL gibi bir bedel ödeyerek belge alması gerekiyor. CHP olarak bizim seçim vaadimiz küçük esnafa kolaylık sağlamak ve fırsatlar sunmaktı. Bunun neticesinde Genel Başkanımız Kemal Kılıçdaroğlu konuyu bir grup toplantısında dile getirerek, çözüme kavuşturulmasını istedi. Biz de belge fiyatlarından doğan haksız rekabeti önlemek için bir yasa tasarısı hazırlayarak meclise sunduk.
Şu yürürlükte olan kanunda belge fiyatlarının düzenlemesini Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı yapıyor. Bu durumda kimi zaman keyfi bir fiyat artışıyla karşı karşıya kalabiliyoruz. Belge fiyatlarını kasko bedelinin yüzde 1ine endekslemeyi düşünürken fiyat artışı durumunda doğabilecek olan keyfiyetin de önüne geçmeyi istedik.’
‘K BELGESİ GERÇEK YA DA TÜZEL KİŞİLERE DEĞİL ARACA VERİLMELİ’
Konuyla ilgili birçok esnaf odası ve kamyoncuyla görüşüp, fikir aldıklarını ifade eden Özgündüz,‘Yasada K Belgesi yalnızca gerçek ve tüzel kişilere verilebiliyor, araca verilmiyor. Sizin sunduğunuz yasa tasarısında belge fiyatının aracın kasko bedelinin yüzde 1ine endekslenmesi gerekiyor. Bu durumda şoför araç değiştirmek istediğinde belge fiyatı yeni aracın kasko bedeline göre mi endekslenecek? Belge yenilenmesi gerekecek mi? Bu durum şoförler için problem yatacak mı?’ şeklindeki sorumuza şöyle cevap verdi:
‘Biz belgenin kişiye değil araca verilmesini istiyoruz. Böylelikle araç satıldığında ya da devredildiğinde kullanıcı belgeyi de devredebilecek. Şu anki yasada şoförler K Belgesi’ni yalnızca birinci kuşak akrabalarına devredebiliyor. Yasa tasarısı kabul edildiğinde bu durum da ortadan kalkmış olacaktır.’
‘FİYAT DÜŞÜŞÜYLE DOĞACAK OLAN REKABET ACENTELER YOLUYLA ORTADAN KALDIRILABİLİR’
‘Bu yasa kabul edilmeden önce taşımacılık sektöründe fazla rekabetten doğan problemler yaşanıyor, kamyoncular para kazanamıyordu. K Belgesi fiyatının düzenlenmesi ile kamyon plakası alımına gizli bir sınırlama getirildi. Belge fiyatları düşürülürse taşımacılık sektöründe yine fazla rekabet ortaya çıkmaz mı?’ şeklinde sorumuza ise:
‘ Ben durumun bu şekilde gelişeceğini düşünmüyorum. Taşımacılık sektörü benziniyle, lastik değişimiyle, var olan piyasa koşullarıyla başlı başına pahalı bir sektör. Bizim hazırladığımız yasa tasarısı sadece kamyoncu esnafına kolaylık sağlayacaktır. Rekabet sorunu ise acenteler yardımıyla çözüme kavuşturulabilir. Sadece taşımacılık izni olan acentelerle iş yapılması rekabet sorununa çözüm bulacaktır. Bu konuyu da ulaştırma komisyonunda ayrıca görüşeceğiz.’ şeklinde cevap verdi.
‘K BELGESİ’NDEKİ ARAÇ DEĞİŞTİRME SÜRESİNİN 1 YILA KADAR UZATILMASI İÇİN ÇALIŞMALAR YAPACAĞIZ’
CHP Niğde Milletvekili ve aynı zamanda Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Üyesi Doğan Şafak ise: ‘Şu anda K Belgesi sahibi olan şoförler altı ay içerisinde araç değiştirirlerse belgeyi yeni araçlarında kullanabiliyorlar. Sonrasında araç değişimi yaptıklarında belgeyi yenilemeleri gerekiyor. Bu sürenin de bir yıla çıkarılması için elimizden geleni yapacağız. Konuyu ulaştırma komisyonuna sunarak, çözüm bulmaya çalışacağız.’ dedi.
Doğan Şafak ayrıca Türkiye’de kullanılan benzin fiyatlarının yurtdışına oranla çok daha yüksek olduğunu ve bu yüzden kamyoncu esnafının 10 numara yağ kullanarak hem çevreye hem de aracın motoruna zarar verdiğini söyledi. Hazırlanan yasa tasarısıyla belgelerde yapılacak olan fiyat düşüşüyle kamyoncu maddi açıdan biraz daha rahatlatacağı için 10 numara yağ kullanımın da önüne geçilebileceğini belirtti. Kaçak benzin ve 10 numara yağ satışının denetiminin artırılması için komisyonda ayrıca görüşme gerçekleştireceklerini söyleyen Şafak:
‘TONAJ SORUNUYLA İLGİLİ DE BİR YASA TEKLİFİ HAZIRLAYACAĞIZ’
‘Lojistik, taşıma ve bu sektörün bel kemiğini oluşturan kamyoncu esnafı Türkiye ekonomisinin de temel taşlarını oluşturuyor. Kamyoncuların yalnızca iki günlük kontak kapatması gibi bir durumda aksayacak olan ekonomi düşünülecek olursa, belgeler konusundaki bu yenilemelerin ne kadar gerekli olduğu anlaşılabilir. Biz Cumhuriyet Halk Partisi olarak her zaman kamyoncu esnafının yanındayız. Gerekirse konuyu genel kurula da taşımayı düşünüyoruz. Ayrıca kamyoncu esnafının başlıca sıkıntılarından olan ‘tonaj sorunuyla’ ilgili de bir yasa tasarısı hazırlayıp meclise ve komisyona sunmayı planlıyoruz. ‘ dedi.
‘H1 VE R1 BELGELERİ’NİN KULLANIMINDAN DOĞAN SORUNLARI ULAŞTIRMA KOMİSYONU’NDA GÖRÜŞECEĞİZ’
Dergimizin İzmir seyahatinde nakliye firmalarıyla görüşmemiz esnasında H1 Belgesi’nin R1 Belgesi yerine kullanılmasından kaynaklanan sorunları Şubat sayımızda okuyucularımıza iletmiştik. Konuyu ayrıca Ulaştırma Komisyonu Üyesi olan Doğan Şafak ile de paylaştık. Doğan Şafak, nakliye firmalarının bu sorununu da komisyonda görüşeceklerini ve bir çözüme kavuşturacaklarını belirtti.