Uluslararası Cenevre Otomobil Fuarı’na Türkiye’de üretilen yeni modeller damgasını vurdu. Tofaş tarafından 1 milyar dolar yatırımla Bursa’da üretilen Fiat Egea (Ege) Ailesi’nin tüm üyeleri ilk kez Cenevre’de vitrine çıkarken, Toyota’nın 450 milyon dolar yatırımla Adapazarı’nda ürettiği kompakt SUV modeli CH-R de dünyaya yüzünü İsviçre’de gösterdi.
DÜNYANIN en büyük otomobil şölenlerinden biri olan Uluslararası Cenevre Otomobil fuarına bu yıl damgayı 4.5 milyar TL (1.5 milyar dolar) yatırımla Türkiye’de üretilen yıldızlar vurdu.
Dün kapılarını önce dünya basınına açan 3-13 Mart tarihlerinde ise 700 binin üzerinde ziyaretçiyi ağırlamaya hazırlanan Cenevre fuarı, Türk otomotiv sanayinin gurur günü oldu. Tofaş tarafından 1 milyar dolar yatırımla Bursa’da üretilen Fiat Egea (Ege) Ailesi’nin Sedan, Hatchback ve Station Wagon’dan oluşan tüm üyeleri ilk kez Cenevre’de vitrine çıkarken, Toyota’nın 450 milyon dolar yatırımla Adapazarı’nda ürettiği kompakt SUV modeli CH-R de dünyaya yüzünü İsviçre’de gösterdi. Hem İtalyan Fiat hem de Japon Toyota, Avrupa’da hayati öneme sahip bu yeni modellerle büyümeyi hedefliyor.
10 MİLYAR DOLAR İHRACAT
Bu yıl 86’ncısı düzenlenen Cenevre Otomobil Fuarı’nda 120’den fazla modelin dünya ve Avrupa lansmanı gerçekleştirilirken, Türkiye’de üretilen modellerin dışında güçleri 2000 beygiri fiyatları ise3 milyon dolara yaklaşan süper spor otomobiller büyük beğeni topladı. Fuara 30 ülkeden 200 şirket katılırken, dünyanın dört bir yanından 10 bin gazeteci takip ediyor. Fiat, Türkiye’de Egea (Ege) Avrupa’da ise Tipo olarak satacağı Bursalı yeni hatchback ve station wagon modelleri ile orta sınıfta yeniden büyüme dönemine girmeyi hedefliyor. Özellikle Bravo’nun yerini alacak hatchback otomobil, İtalyan markanın C sınıfında eksikliğini tamamlayacak ve rakipleriyle sıkı mücadeleye girmesini sağlayacak. Tofaş CEO’su Cengiz Eroldu Egea projesini 1 milyar dolarlık büyük bir yatırımla hayata geçirdiklerini belirterek, 2023’e kadar 3 modelden 1.2 milyon üretim, 10 milyar dolar ihracat hedeflediklerini söyledi. Eroldu, “Tofaş olarak üç yeni modelimizle, oluşan talebi karşılayabilmek için dün 3 vardiyaya geçtik. Üç yeni modelimiz, Tofaş’ı dünyanın pek çok noktasına güçlü bir biçimde taşırken, Fiat markasını da Türkiye’de zirveye çıkartacak”dedi.
İLK YERLİ HİBRİT SUV
Cenevre Fuarı’nda sergilenen bir başka önemli yerli model Toyota’nın kompakt crossover modeli oldu. 450 milyon dolar yatırımla Toyota’nın Adapazarı fabrikasında yıl sonundan itibaren üretilmeye başlanacak araç ilk kez görücüye çıktı. Toyota C-HR, Türkiye’de üretilen ilk SUV ve ilk hibrid araç unvanını alacak. Toyota Otomotiv Sanayi ve Türkiye, C sınıfında yer alan SUV’la Adapazarı tesisinin yıllık üretim kapasitesini 150 bin adetten 280 bin adede yükseltmiş olacak. 1.000 kişiyi daha işe alarak, fabrikadaki istihdam sayısını 4 bine çıkaracak. SUV’ların yüzde 90’ı 53’ten fazla ülkeye ihraç edilecek. İlklere imza atacak araçla Toyota’nın Türkiye’deki yatırımlarının toplamı 2.3 milyar dolara (1.7 milyar Euro) ulaşacak.
TOYOTA YERLİ SUV’LA LİDERLİĞİ HEDEFLİYOR
TOYOTA Türkiye CEO’su Ali Haydar Bozkurt, Adapazarı tesislerinde üretilecek C-HR modeliyle segment liderliğini hedeflediklerini kaydetti. C-HR modelinden yılda 15 bin adet satmayı öngördüklerini belirten Bozkurt, “Türkiye’de ciddi beklenti içindeyiz. C-HR’nin Corolla’dan sonra en çok satan model olacak” dedi. C-HR’nin dünyada ilk olarak Türkiye’de satılması için görüştüklerini söyleyen Bozkurt, şöyle devam etti: “2017 Ocak’ında Avrupa’da satışı hedefleniyor. Ancak, biz Adapazarı’nda üretilen aracın 2016 sonunda ilk olarak Türkiye’de satılmasını istiyoruz. C-HR’nin en önemli özelliklerinden biri de, Toyota’nın yeni tasarım yüzünün önemli örneklerinden biri olması. Duygulara hitap eden bir çizgisi var.”
İŞTE GEBZE’NİN BEKLEDİĞİ CİVİC
Cenevre Otomobil Fuarı’nda başta dünya tanıtımı yapılan CivicHatchback Prototipi, aslında Honda Şekerpınar fabrikasının uzun süredir üretimini beklediği modelin önemli bir habercisi. Fuarda hatchback gövde seçeneğiyle tanıtılan model, ön görünümü değiştirilmeden, aynı platform kullanılarak sedan karoserle ülkemizde üretilecek. Yeni Civic ile birlikte Honda Şekerpınar Fabrikası, Japon üreticinin Avrupa pazarlarındaki önemli üretim merkezlerinden biri olarak konumunu daha da güçlendirecek.
GÜÇ GERİ GELİYOR
120’den fazla yeni modelin ilk kez otomobil tutkunlarıyla buluştuğu fuarda bu yıl abartılı güçlere sahip modellerle en çevreci teknolojiler aynı anda sergileniyor. Fuarda ayrıca elektrikli, yakıt hücreli, hidrojenli ya da hibrit modellerin test edilebileceği özel bir alana da bulunuyor. Cenevre Fuarı’nda sergilenen yeni modeller genelde her yılın otomotiv trendlerinin nasıl olacağına dair ipuçları da taşıyor. Ekonomik krizin olduğu yıllarda küçük, tutumlu ve vakit kaybetmeden üretilmesi planlanan modeller sergilenirken, bazen de asla hayata geçmeyecek yeni teknolojiye sahip konseptler fuarda yer buluyor. Bu yılsa Cenevre’de astronomik fiyatlı ve bin beygirin üzerindeki model bolluğu dikkat çekiyor. Bu astronomik güçlere sahip modeller arasında, 760 beygirlik LamborghiniCentenario LP770-4, 690 beygir gücündeki dört koltuklu Ferrari GTC Lusso, 600 beygirlik Aston Martin DB11, 575 beygir gücündeki Jaguar F-TYPE SVR gibi modele dikkat çekerken 1500 beygirlik BugattiChiron zirveye oturuyor.
100 KİŞİ SIRAYA GİRDİ
Cenevre Otomobil Fuarı bu yıl tam anlamıyla bir güç gösterisine sahne oluyor. Süper sporcular içinde Bugatti’nin Veyron’un yerine gelen Chiron modeli 1500 beygir gücündeki 8 litre hacimli W16 motoruyla zirveye oynuyor. Aracın maksimum torkuysa 1600 Nm gibi TIR’ları kıskandıracak kadar yüksek. Yedi ileri otomatik şanzımana sahip süper sporcunun son hızı 463 km/s olarak açıklanıyor. Sıfırdan 300 km/s’ye çıkış süresiyse 13 saniyenin biraz üzerinde. Aracın Avrupa fiyatıysa gücü gibi astronomik: Tam 2.8 milyon Euro (yaklaşık 9 milyon TL). 500 adet civarında üretilecek bu rüya otomobili almak için şimdiden 100 kişi sıraya girmiş durumda.
2080 BEYGİR GÜCÜNDE HİBRİT
İngiliz butik spor otomobil üreticisi Arash Motor Company, Cenevre Otomobil Fuarı’nda 2008 yılında üretime hazır hale gelen AF10 modelinin güncellenmiş bir versiyonunu tanıttı. 8 yılın ardından zamana ayak uydurmak adına bir dizi modifikasyona uğrayan AF10, 4 elektrik motoruyla beraber çalışan 6.2 litrelik V8 motoruyla son derece güçlü bir hibrit güç yakalıyor. V8 motorun 900 beygir gücü, elektrikli motorların 1180 beygirlik gücüyle birleşince ortaya 2080 beygir güç ve 2280 Nm tork değerlerine sahip muazzam bir karma güç değeri çıkmış. 0’dan 100’e 3 saniyede ulaşan AF10’un maksimum sürati ise 323 km.
YILIN OTOMOBİLİ OPEL ASTRA
2016’da yılın otomobili Opel Astra seçildi. Cenevre Otomobil Fuarı’nda düzenlenen törende Astra 22 ülkeden 58 jüri üyesinden toplam 309 puan aldı. Ödül, Audi A4, BMW 7 serisi, Jaguar XE, Mazda MX-5, Skoda Superb ve Volve XC90 gibi rakiplerini geride bırakan Opel Astra’nın oldu. Opel 2012 yılında Ampera ve 2009 yılında Insignia ile yılın otomobili ödülünü kazanmıştı. Opel Avrupa CEO’su Karl-Thomas Neumann, “Sürücüleri dinledik ve yüksek teknolojiyle bu otomobili ortaya çıkardık” dedi.
(HÜRRİYET)