Batı Avrupa'yı Rusya üzerinden Doğu Çin'e bağlayan demiryolu ile iletilecek bir milyondan fazla konteyner şimdi yeni yollar bulmak zorunda. Maliyetlerin artması ve küresel tedarik zinciri kaosunun daha da kötüleşmesi tehdidi ise gitgide büyüyor.
Moskova'nın Ukrayna'daki savaşı şiddetlenirken, otomobil parçaları, arabalar, dizüstü bilgisayarlar ve akıllı telefonlar taşıyan ihracatçılar ve lojistik firmaları artık Rusya'dan veya muharebe bölgesinden geçen kara yollarından kaçınmaya çalışıyor. Yaptırımlardan kaynaklanan güvenlik riskleri, ödeme engelleri ve Avrupa'daki müşterilerin Rus demiryolu kullanan ürünleri boykot edebileceğine dair endişeler artıyor.
Avrupa'nın en büyük nakliye şirketlerinden biri olan Kuehne + Nagel International AG, Çin'den Avrupa'ya demiryolu kargosu kabul etmiyor. Lojistik endüstrisi için Chicago merkezli bir bilgi sağlayıcı olan FourKites Inc.'in Genel Müdürü Glenn Koepke, bazı şirketlerin deniz yoluna çoktan geçiş yaptığını söylüyor.
Yaşanan son hadiseler en büyük limanlarda büyük tıkanıklıklara yol açarken zaten pandeminin neden olduğu insan gücü kıtlığı sebebiyle küresel tedarik zincirleri üzerinde daha fazla baskı oluşuyor.
Bain & Co'nun tahminlerine göre, geçen yıl trenler, Çin ile Avrupa arasında yaklaşık 75 milyar dolar değerinde mal taşıyan yaklaşık 1,46 milyon konteyneri veya iki taraf arasındaki toplam ticaretin yaklaşık yüzde 4'ünü taşımıştı. People's Daily tarafından yayınlanan resmi Securities Times'ın bu hafta bildirdiğine göre ise, Mart ayından itibaren Dalian limanından Avrupa'ya giden trenlerin ihracat hacmi "büyük ölçüde azaldı".
Çevrimiçi bir lojistik platformu olan Freightos'un araştırma başkanı Judah Levine, bazı nakliye hatlarının da Rusya'ya kargo göndermeyi reddettiğini ve gemileri, zaten boğulmuş olan Avrupa limanlarına yönlendirdiğini söylüyor. Demiryolundan ek hacim kaymasının liman operasyonlarını daha da yavaşlatabileceğini bildiriyor.
Asya mallarını Avrupa'ya demiryoluyla göndermek yaklaşık iki hafta alırken, gemiyle bu süre daha da uzuyor sürüyor. Ancak tabi ki gemiler hala en ucuz yöntem.
kaynak: bloomberg
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |