Türkiye’nin hem lojistik hem de denizcilik alanında önemli hedefleri olmasına rağmen tarihimizi tam bilmemek önümüzdeki iş yapma ve karar verme sürecini zorlaştırıyor. Bu nedenle düzenlenen bir organizasyon ile Beykoz Lojistik Meslek Yüksekokulu’nun ev sahipliği yaptığı “Türk Deniz Ticareti Tarihi Sempozyumu”nun altıncısında “Deniz Ticareti ve Lojistik Tarihi” teması kapsamında bildiri sunan bilim adamları, Türkiye’nin 500 milyar dolarlık ihracat hedefi olan bir ülke olduğunu ve bunun da lojistik ile deniz ticaretine önemli misyonlar yüklediğini ancak tarih iyi anlaşılmaz ise ileriye dönük stratejilerin doğru oluşturulamayacağı mesajını verdi.
Beykoz Lojistik Meslek Yüksekokulu tarafından düzenlenen sempozyum Türkiye’nin seçkin üniversitelerinden konusunda uzman tarihçi bilim adamlarını bir araya getirdi. Konferansta Osmanlı İmparatorluğu’ndan günümüze kadar deniz ticareti ve lojistik kapsamında çeşitli konuların sunumu gerçekleştirildi.
Beykoz Lojistik Meslek Yüksekokulu Denizcilik Kulübü öğrencilerinin de katkılarıyla gerçekleşen sempozyum açılış konuşmalarıyla başladı. Sempozyum Düzenleme Kurulu Başkanı Prof. Dr. Kemal Arı, Beykoz Lojistik Meslek Yüksekokulu Müdürü Prof. Dr. Ahmet Yüksel ve Beykoz Lojistik Meslek Yüksekokulu Mütevelli Heyet Başkanı Ruhi Engin Özmen açılış konuşmalarında deniz ticaretinin tarihsel gelişimine ve önemine vurgu yaptılar. TC Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, Eğitim ve Belgelendirme Dairesi Başkanı Okay Kılıç’ta Türk denizcilik filosunun geliştiğini ve Dünya’da 13 sırada olduğunu, 30 milyon deadweight ton üzerinde filonun bulunduğunu ve son on yılda denizyolu dış ticaret taşımacılığının % 85 civarında artış olduğunu belirtti.
Gemi Acenteliği Türk Lojistik Tarihi İçin Büyük Önem Taşıyor
Türkiye’de Gemi Acenteciliği tarihi kapsamında önemli bilgiler veren Doç. Dr. D. Ali Deveci bu sürecin Türkiye’de çok iyi anlaşılması gerekliliği konusunda değerlendirmelerde bulunarak kumpanyacılıktan düzenli hat işletmeciliğine doğru evrilen terminolojinin iş yapma modellerinde de kendini göstermeye başladığı vurgusunu yaptı.
4 Oturum Kapsamında 10 Tebliğ Sunuldu
Dört oturum olarak gerçekleşen sempozyumun, birinci oturumu Prof. Dr. İdris Bostan’ın başkanlığında gerçekleştirildi. Bu oturumda, Prof. Dr. Tuncer Baykara “15-16. YY’larda Batı Anadolu’da Deniz Taşımacılığı”, Prof. Dr. Bülent Arı “İnebahtı Sonrası Venedik ve Osmanlı Tersanelerinin Mukayesesi” ve Doç. Dr. Selda Kılıç “Kurtuluş Savaşı’nda Denizlerden Gelen Yardım” konularında birer sunum yaptılar. Öğleden önce son oturum olan ikinci oturumun başkanlığını ise Prof. Dr. Mahmut Ak gerçekleştirdi. Bu oturumda, Doç. Dr. D. Ali Deveci “Tarihsel Açıdan Türkiye’de Gemi Acenteliği”, Doç. Dr. Tanju Demir ve Enver Gökçe “19 YY Başlarında Osmanlı Askeri ve Ticari Denizciliğin Lojistik Üslerinden Kemeredremid (Buhraniye) İskelesi”, Prof. Dr. Yusuf Oğuzoğlu “Modernleşme Sürecinde Osmanlı Limanlarında Ticari Taşımacılık” kapsamında bildirilerini paylaştılar.
Üçüncü oturum Prof. Dr. Yusuf Oğuzoğlu, dördüncü oturum da Prof. Dr. Tuncer Baykara başkanlığında gerçekleştirildi. İki oturum kapsamında, Yrd. Doç. Dr. Emre Kılıçarslan “ Osmanlı Resmi Evrak Dolaşımı İçerisinde Avusturya Lloyd Kumpanyasının Rolü” ve Prof. Dr. Kemal Arı “I. Dünya Savaşı’nda Karadeniz’de Kömür Tedariği”, Prof. Dr. Şakir Batmaz ve Arş. Gör. Recep Kürekli “Doğu Akdeniz ve Kızıldeniz Ticaretinde Mısır Deniz Fenerleri İdaresinin Rolü ve Önemi”, Prof. Dr. Doğan Uçar “Tarihi Haritalarda Deniz Yolları” konularında araştırmalarını katılımcılar ile paylaştılar.
Sempozyuma Gelemeyenler İçin İnternet Radyosu da Yayındaydı
Denizcilik ve lojistik tarihinin değişik yönleriyle ele alındığı sempozyum, Beykoz Lojistik Meslek Yüksekokulu internet radyosu www.radyosyon.org ‘dan da canlı olarak yayınlandı.