GSR II – Genel Güvenlik Regülasyonları 2 Nedir?
Araçların tip onay belgesi alabilmesi için Avrupa Birliği tarafından belirlenmiş regülasyonlar bulunmaktadır. Bu regülasyonlar belirli periyotlarda güncellenir.
GSR II, köklü bir değişiklikle araçların daha güvenli ve standart donanımlarında bu güvenlik paketlerini ekleyerek üretim yapmaları yönünde yapılmış düzenlemelerin tümünü ele alan güncellemedir.
Bu güncelleme Avrupa Birliği tarafından EU 2019/2144 yönetmeliği ile ilk olarak 27 Kasım 2019 yılında yapılmıştır. Yayınlanan yönetmelik ile yürürlükte olan eski yönetmelikler yayından kaldırılmış ve yerine yeni güvenlik regülasyonları eklenmiştir.
Çeşitli güncellemeler ile bu regülasyon değişiklik paketine GSR II adı verilmiştir. Otomotiv homologasyon süreçlerinin önemli bir parçasıdır.
GSR II ile hangi regülasyonlar değişti?
GSR II tip onay süreçlerinin köklü bir değişime uğramasında önemli bir role sahip. Bu değişiklik ile (EC) 78/2009, (EC) 79/2009, (EC) 661/2009, (EC) 631/2009, (EU) 406/2010, (EU) 672/2010, (EU) 1003/2010, (EU) 1005/2010, (EU) 1008/2010, (EU) 1009/2010, (EU) 19/2011, (EU) 109/2011, (EU) 458/2011, (EU) 65/2012, (EU) 130/2012, (EU) 347/2012, (EU) 351/2012, (EU) 1230/2012 ve (EU) 2015/166 yönetmelikleri yürürlükten kaldırıldı.
Bu yönetmeliklerin kapsamında ise yeni regülasyonlar zorunlu olarak belirli geçiş süreleri tanımlanarak yayına alındı.
Aynı değişiklikler ülkemizde de AB 2019/2144 yönetmeliği ile gerçekleştirildi.
GSR 2 Kapsamında 7 Temmuz'dan İtibaren Yer Alması Gereken Maddeler Nelerdir?
7 Temmuz 2024’ten itibaren GSR 2 kapsamında araçlarda yer alması gereken güvenlik maddeleri araç sınıfları özelinde değişiyor. Buna göre GSR 2 kapsamında araçlara eklenecek regülasyonlar aşağıdaki gibi sıralamak mümkün. Ancak bazı regülasyonlar şu an için sadece otonom araçlara yapılıyor.
M1-N1 Kategorisi Araçlar |
|
M2-M3-N2-N3 Kategorisi Araçlar |
|
M1-M2-M3-N1-N2-N3 Kategorisi Araçlar |
|
M1-M2-M3-N1-N2-N3 Kategorisi Otonom Araçlar |
|
M1-M2-M3-N1-N2-N3-O3-O4 Kategorisi Araçlar |
|
7 Temmuz'da GSR II Regülasyonları ile Üreticiler Nasıl Etkilenecek?
Sıfır araçların üretici firmalar tarafından genel güvenlik regülasyonlarına uyumlu hale getirilmeleri için belirli bir tarih sınırlaması mevcut. Buna göre GSR 2 regülasyonlarına göre onayı olmayan araçların 7 Temmuz 2024 tarihinden sonra tescilinin yapılmasına izin verilmeyecek. Bu doğrultuda GSR tescilli olmayan sıfır araçların önemli bir kısmı 7 Temmuz 2024’ten sonra satılamayacak. Üreticiler, yalnızca bir önceki yıl tescil edilen araç sayısının yüzde 10’u kadarıyla sınırlı olmak şartıyla seri sonu tip onayı için başvuru yapabilecek.
Tüm bunlardan yola çıkarak, elinde GSR tescili olmayan sıfır araçlar bulunan üreticilerin 7 Temmuz 2024’e kadar zorlu bir sürece girdiğini söylemek mümkün. Özellikle söz konusu araçları satmak için yapılan sıfır araç kampanyaları üreticileri zarara uğratabiliyor. Sıfır araç satın almak isteyen alıcılar için ise avantaj bir durum ortaya çıkıyor. Ayrıca sıfır araç satışlarını etkileyecek GSR II regülasyonlarının kısa ve uzun dönem araç kiralama sektörüne de önemli etkilerinin olacağını söylemek mümkün.
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |