110 yılı aşkın süredir dünyanın en büyük lastik üreticileri arasında yer alan Goodyear, yol güvenliği konusunda tüketicileri bilinçlendirmeyi sürdürüyor. Avrupa Birliği (AB) ülkelerinde 1 Kasım 2012 itibariyle yürürlüğe girecek, güvenlik, yakıt tasarrufu ve çevreyi korumayı amaçlayan lastik etiketleme uygulaması, daha önce farklı sektörlerde uygulanan standart etiket çalışmasında olduğu gibi, tüketicilere seçecekleri lastiği, güvenlik, yakıt verimliliği ve çevre koruma açısından değerlendirebilmeleri için önemli bir fırsat olacak.
AB ülkelerinde 1 Haziran 2012’den itibaren, isteyen üreticiler etiket değerlerini tüketiciler ile paylaşabilecek.1 Kasım 2012 tarihinden itibaren de bütün lastik üreticileri için zorunlu hale gelecek yeni düzenleme ile kilit performans kriterleri, tüketicileri bilinçlendirmek amacıyla standart bir etiketle lastikler üzerinde sunulacak. Benzer yasal düzenlemenin AB uyum yasaları çerçevesinde Türkiye’de de yakın bir gelecekte uygulanması öngörülüyor.
AB üyesi ülkelerde zorunlu hale gelecek yeni lastik etiketleme uygulaması, tüm tüketici ve hafif ticari araç lastikleri için tüketicilerin görebileceği yerlerdeki lastiklerin sırtı üzerinde lastik etiketleri taşıması veya etiketlerin bu gibi lastiklere yakın yerlerde sergilenmesi mecburiyetini getiriyor. Ağır vasta lastiklerinde ise etiketin lastik üzerinde bulunma zorunluğu bulunmayacak ancak tüketiciye etiket değerleri bildirilmek zorunda olacak. Uygulamada yarış lastikleri ve iş makinası lastikleri kapsam dışında tutuluyor.
“Tüketiciler, lastik etiketleme sayesinde güvenlik, yakıt tasarrufu ve çevre üzerinde olumlu etkiler sağlayacak faktörleri gözönüne alarak, en doğru seçimi yapabilecek.”
Lastik etiketleme konusunda düzenlenen basın toplantısında açıklamalarda bulunan Goodyear Türkiye Ticari Lastikler Direktörü Mahmut Sarıoğlu; tüketicilerin yeni dönemde lastiklerde görünür şekilde bulunması zorunlu olacak etikete göre değerlendirebileceğini belirterek şöyle konuştu:
“Sürücülerin yol güvenliği için, lastiğin performans ve kalitesinin ne kadar önemli olduğunu biliyoruz. AB’nin yeni uygulamasını memnuniyetle karşılıyoruz. Tüketiciler böylece araç lastiklerini satın alırken, daha fazla bilgi edinme şansına sahip olacak. Lastikler için ortak bir standart sağlayan uygulama ile bütün lastikleri belirlenmiş performans kriterleriyle karşılaştırabilecek. Güvenlik, yakıt tasarrufu ve çevre üzerinde olumlu etkiler sağlayacak faktörleri gözönüne alarak, en doğru seçimi yapabilecek.” derken lastik etiketleme uygulamasının sektörün güçlü markaları için büyük bir avantaj yaratacağını kaydetti.
Sarıoğlu, “Doğru lastik seçimi; araca ve sürüş koşullarına göre farklılık gösterir. Ancak, lastik yuvarlanma direncine bağlı olarak yapılacak G’den A’ya doğru yükselen bir sıralamayla lastikler arasındaki yakıt tasarrufu yüzde 7,5 oranına kadar ulaşacak.Bu da lastik seçimini E sınıfı bir lastik yerine, B sınıfı bir lastik olarak yapan tüketiciye, lastik ömrü boyunca 200 Euro tasarruf olarak geri dönecek. Bir diğer deyişle; doğru lastik seçildiğinde kendi maliyetini fazlasıyla çıkarabilecek.” diye sözlerini tamamladı.
Islak zeminde 18 metre daha erken durabilen lastiklerle yollarda daha güvenle...
Yeni lastik etiketleme uygulaması konusunda bir sunum gerçekleştiren Goodyear Ticari Lastikler Pazarlama Müdürü Faruk Uslu, tüketicilerin, lastik seçimlerinde güvenlikle ilgili performans göstergelerinde ödün vermeden, ihtiyaçları doğrultusunda hareket etmesi gerektiğinin altını çizdi. Goodyear’ın ürün geliştirmede hedeflerinin en başında daima güvenliğin bulunduğunu belirten Uslu, “Yeni lastik etiketleme uygulaması ile aslında lastikler sadece ıslak zemin frenleme, yuvarlanma direnci ve sese göre derecelendiriliyor. Otomobil dergileri, otomobil kulüpleri ve uluslararası bağımsız test kuruluşları, lastiklerin performansını değerlendirirken 15 farklı performans kriteri kullanıyor. Goodyear olarak biz lastiklerimizi geliştirirken, tüketicilerin güvenlik ve performans ihtiyaçlarını gözönünde bulundurarak 50’nin üzerinde kriterin analizini yapıyoruz” dedi.
Doğru lastikle yüzde 7,5 tasarruf...
Goodyear Ticari Lastikler Pazarlama Müdürü Faruk Uslu yeni uygulamanın avantajlarını şu şekilde açıkladı:
- Güvenlik için hayati bir öneme sahip olan ıslak zeminde frenleme mesafesiyle, A sınıfı dört lastik kullanan bir araç için durma mesafesi, G sınıfı dört lastik kullanan bir araca göre yüzde 30’a varan bir üstünlük sağlar. Bu da tipik binek arabasıyla 80km/s hızla giderken tam frenleme yapılması durumunda 18 metreye kadar daha kısa fren mesafesi sunar. Yani 4 araç boyu daha kısa fren mesafesi...
- Yuvarlanma direnci, lastiğin yolla karşılaştığındaki direncidir. Düşük yuvarlanma direncine sahip doğru lastik seçimiyle aracın yakıt tüketimi azalırken, CO2 emisyonunun azalmasıyla çevre için de olumlu bir katkı sağlanır. Bunun yanında %7.5’e varan yakıt tasarrufu da araç giderlerini düşürür.
- Lastiklerin sınıflandırılmasında en iyi performans olarak kabul edilen 3dB’lik oranın yarattığı ses farklılığı, lastiğin yol gürültüsünün yüzde yüz azalması anlamına gelir. Gürültü çevre kirliliği için önemli bir parametre olup, milyonlarca aracın az gürültüye sahip lastiklerle donatılması toplu gürültü emisyonlarına olumlu etki eder. Tek çizgi ile ifade edilen düşük gürültülü lastikler, 3 çizgi ile ifade edilen lastiklere göre 4 kat daha sessiz çalışır.
Lastik teknolojilerinin geliştirilmesinde her zaman lider bir rol üstlenen Goodyear, lastik üretiminde kullandığı materyallerin, lastik hamur yapısının ve sırt deseninde bulunan ince fakat önemli, ayırt edilmesi güç farklılıkların önemine de dikkat çekti. Goodyear, ürettiği Premium lastiklerde en gelişmiş teknolojik özellikleri kullanıyor ve tüketicilerin ihtiyacı olan doğru lastiği satın alma kararını destekliyor.