Türkiye’de kış lastiği uygulaması 1 Aralık tarihinde başlıyor.
Goodyear, araç sürücülerini kış koşullarında kış lastiği kullanılması için uyarıyor
Ticari araçlar için kış lastiği mevzuatına sahip 28 Avrupa ülkesi bulunuyor. Türkiye’de ise Kasım 2012’de yürürlüğe giren yönetmelikle 1 Aralık ile 1 Nisan tarihleri arasında yük ve yolcu taşıyan bütün ticari araçlara kış lastiği takma zorunluluğu getirildi. Bütün ticari araç sahipleri araçlarını bakanlıkça yayınlanan genelgede belirtilen özelliklerdeki kış lastikleriyle trafiğe çıkarmak durumundadır. Üzerinde M+S işareti ve/veya kar tanesi (snowflake) işareti bulunan ve 7ºC’nin altındaki sıcaklıklarda yol tutuşunu artırmak amacıyla bileşimi özel olarak belirlenmiş ve sırt yüzeyinde özel olarak tasarlanmış desenleri bulunan lastikler kış lastiği yerine geçmektedir. Ayrıca kamyon, çekici, tanker, otobüs, yarı römork ve römork türü araçlarda lastik diş derinliği en az 4 mm olmak zorundadır.
Goodyear Avrupa, Orta Doğu ve Afrika Ticari Lastik Pazarlama Direktörü Benjamin Willot, “Sürücülerin hepsi ani bir kar yağışının sebep olabileceği problemleri biliyorlar ve genellikle araçlarını gerektiği şekilde donatıyorlar. Ancak, ticari araçlar için kış lastiklerini yalnızca hava koşulları bunu gerekli kıldığında değil, yıl içerisinde belirlenmiş zaman diliminde kullanılmasını da talep eden Avrupa ülkelerinin sayısı gitgide artıyor. Avrupa'da ticari araçlar için kış lastiğiyle ilgili mevzuatların birbiriyle uyumlu olmaması sürücüler için büyük bir zorluk. Kurallara uymamanın sonucunda ceza kesilebilir ya da aracın yoluna devam etmesine izin verilmeyebilir” şeklinde açıklamada bulundu.
Ticari araçlar için kış lastiğinin tanımı Avrupa dahilinde geliştirilmeye devam ediyor. "çamur ve kar" anlamını taşıyan M+S (Mud + Snow) (ayrıca; MS, M&S, M-S) işareti kış lastikleriyle ilgili ulusal kurallar için bir zemin oluşturmaya devam ediyor. 2012'nin sonunda Avrupa Birliği yeni ve ilave bir kamyon kış lastiği sembolünü tanıtmıştı. 3-Tepe-Dağ-Kar-Tanesi (3PMSF) sembolü yalnızca lastiğin kar üzerindeki minimum performans eşiği gerekliliklerini karşılaması durumunda yasal olarak kullanılabilmektedir.
Avrupa dahilinde, bazı ülkeler hali hazırda 3PMSF işaretli ticari araç lastiklerine atıfta bulunan kış lastiği mevzuatlarını yürürlüğe geçirmiş olmakla birlikte, tüm M+S işaretli lastikleri hala kabul etmektedir. Yeni işareti tanıyan ülkeler Türkiye, Norveç, İsveç, ve Rusya olarak öne çıkarken; Avusturya, Almanya, Hırvatistan ve İtalya ulusal kış lastiği mevzuatlarında sadece M+S işaretini kabul etmektedir. Belçika, Danimarka, Finlandiya, Macaristan, İrlanda, İngiltere ve Polonya gibi bazı Avrupa ülkelerinin ise herhangi bir kamyon kış lastiği mevzuatı bulunmuyor.
Türkiye’de Kış Lastiği Uygulaması Dört Yaşında
Ülkemizde aynı anda aynı iklim şartları yaşanmadığından bu süreler Bakanlıkça belirlenen arttırımlarla sınırlı olmak üzere şehir içi taşımacılıkta kış lastiği uygulaması ile ilgili hususlar ortalama yerel sıcaklıklar dikkate alınarak ilgili valiliklerce belirlenebiliyor.
Uygulama ile ilgili konuşan Goodyear Türkiye Ticari Lastikler Satış Müdürü Şaban Güngör, “Yönetmelikle birlikte kış lastiği kullanma bilincinin artış göstermesi sevindirici, ancak sadece yönetmelik kapsamında zorunlu tutulan araç sürücülerinin değil, tüm sürücülerin öncelikle kendi can ve mal güvenlikleri için kış mevsimi koşulları altında kış lastiği kullanmaları gerektiğine inanıyoruz. Filoların ve tüm ticari araç sahiplerinin kış koşullarında da ticari faaliyetlerini aksamadan yürütmeleri adına lastik en önemli unsurlardan biri. Goodyear olarak, bu bilinçle ürün geliştirmeye ve hizmet sunmaya devam ediyoruz” dedi.
Goodyear’dan Ticari Araçlar İçin Özel Kış Lastikleri
Goodyear’ın zorlu kış koşullarına özel olarak geliştirdiği kamyon lastikleri; UltraGrip Max S ön aks, UltraGrip Max D çeker aks ve UltraGrip Max T treyler lastikleri kar lastiklerinin resmi işareti olan 3PMSF ve M+S sembollerini taşıyor. Çeker aks lastikleri %50 oranında aşındığında bile, 3PMSF işaretinin koşullarını karşılayacak konumunu korumayı sürdürüyor. Bu eşsiz özellikle birlikte, kamyonların yollarına devam ederken, filo operatörlerin ve sürücülerin içlerinin rahat etmesini sağlıyor.
Goodyear, filolara yönelik gerçekleştirdiği bir anket sonucuna göre, filoların %68'inin kış lastiklerinin kış boyunca kış çekişini optimize hale getirmeye yardımcı olduğuna inandığını gösteriyor. %50'si kamyonlara özel kış lastikleri için en önemli performans kriterinin karda çekiş gücü olduğunu belirtiyor. Bu sonuçlar, %40'a kadar daha fazla yol tutuşu sunan yeni UltraGrip Max serisi geliştirilirken göz önünde bulunduruldu.
Goodyear'ın Avrupa, Orta Doğu ve Afrika Ticari Lastikler Pazarlama Müdürü Benjamin Willot, özellikle kış boyunca, ticari araçlar için en önemli unsur hareketliliği sürdürmek olduğunu, filo operatörleri kamyonlar için olan kış lastiklerinin karda yüksek seviyede çekiş gücü sunmasını istediklerini söyledi. Willot; “3PMSF işaretine sahip yeni Ultra Grip Max serimiz kamyonlar için olan kış lastiklerinden beklenen yüksek çekiş gücünü tam olarak karşılıyor. UltraGrip Max D, %50 oranında aşındığında bile Avrupa'nın kamyonlar için kış lastiklerinin resmi işaretini taşıyacak yeterliliğe sahip olmayı sürdürüyor" dedi.