Goodyear, 12 Kasım 2012 tarihi itibariyle AB ülkelerinin büyük bir kısmında olduğu gibi Türkiye’de de yürürlüğe giren Ticari Araçlarda Kış Lastiği Zorunluluğu Yasası’nı destekliyor. Henüz tüm Avrupa Birliği’ni kapsayan, kış lastiği kullanımıyla ilgili genel bir mevzuat bulunmuyor. Günümüzde zorunlu kış lastiği kullanımı, ulusal yasalarca belirlenerek düzenleniyor. 661/2009 sayılı AB yönetmeliği uyarınca kış lastiğinin, sırt deseni, sırt bileşeni ya da yapısı, kar durumunda normal lastikten daha iyi araç hareket performansı sunacak şekilde tasarlanması gerekiyor.
Dünyanın en büyük lastik üreticilerinden Goodyear, Avrupa’da ve Türkiye’de ticari araçlara özel geliştirip satışa sunduğu, Goodyear UltraGrip lastikleri ile “Araçların Yüklenmesine İlişkin Ölçü ve Usuller İle Tartı ve Boyut Ölçüm Toleransları Hakkında Yönetmelik”e uymak mümkün.
Goodyear’ın otobüsler için özel olarak geliştirdiği kış lastiği UltraGrip Coach ile ilgili bilgi veren Goodyear Türkiye Ticari Lastikler Direktörü Mahmut Sarıoğlu, “UltraGrip Coach lastiklerimiz, geçen seneden bu yana pazarda yer alıyor ve olumlu geri bildirim alıyoruz. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı tarafından geliştirilen ve geçtiğimiz yıl uygulanmaya başlanan yönetmelik dahilinde, ticari araçların 1 Aralık 2013 tarihinden itibaren kış lastiğine geçme zorunluluğu bulunuyor. UltraGrip Coach lastiğimizin performans kriterleri, kış koşullarında seyahat eden otobüs kullanıcılarının ihtiyaçlarını, beklentilerin üzerinde karşılayarak, kazaların yaşanmasına ya da yolların kapanmasına engel oluyor. Bu bağlamda kış lastiğinin öneminin altını bir defa daha çizmek istiyoruz.” dedi.
Kış Lastiği Etiketleme
Kış lastiklerini standart lastiklerden ayırmak için lastiklerin yan kısımlarında kullanılan etiketleme, AB mevzuatınca[1] da belirtildiği üzere M+S’dir. 1 Kasım 2012’de, 117-02 sayılı UNECE Yönetmeliği, AB’de yeni bir işaretlemeyi resmi olarak tanımlamıştır. ‘3 tepe dağ’ sembolü ya da üç tepeli kar tanesi 3PMSF yasal olarak, M+S işaretinin aksine, yalnızca lastiğin, “kar tutunma indeksi” adlı minimum performans eşiği gerekliliğini karşıladığı durumlarda kullanılabilir. Şu an M+S izinli bir işarettir. Ancak kış koşullarında minimum garanti edilen performans açısından yasal bir geçerliliği yoktur. M+S lastiklerinin, normal lastiklerden daha iyi kar sürtünmesi vardır ancak yeni üç tepeli kar tanesi tanımı için yasal olarak gereken kar tutunma eşiğini geçmeleri gerekmez.
Kış Lastiklerinin Avantajları
Kış lastiği kullanmak, aracın kış mevsimi süresince, özellikle yolların kar ve buzdan etkilendiği durumlarda performansının en iyi seviyede olmasını garanti eder. Lastikler sıcaklığa farklı tepki verir; bu sebeple bu tür durumlar için özel bileşenler ve sırt desenleri gereklidir. Elbette direksiyon, fren kontrolü ve sürtünme için iyi bir tutunma esastır. Karda ve buzda iyi tutunma ve yüzey suyunu etkin temizleme için doğru özelliklere sahip sırt bileşeninin yanı sıra daha keskin bir sırt deseni de gereklidir.
Ticari kış lastiklerinin önemli avantajlarından biri, zor hava koşullarında hareket edebilmeleridir. Yolda tutukluk yapmaması, geç teslimat, bozulmuş ürün gibi durumlarının önlenmesi açısından ekonomik avantajlar sağlar.
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |