TSKB Gayrimenkul Değerleme Genel Müdürü Makbule Yönel Maya Kanal İstanbul projesinin güzergâhının değişmesinin konut ve arsa fiyatlarında gerilemeye yol açmayacağını söyledi.
İstanbul’un en büyük yatırımları arasında gösterilen ve ‘Çılgın Proje’ olarak açıklanan Kanalİstanbul’da ‘yeni güzergâh’ gündemde. Ulaştırma Bakanı Binalı Yıldırım’ın önceki gün “Güzergâhta bazı tereddütler oluştu” diyerek değişikliğe gidileceği yönündeki sözlerinin ardından 2011 yılından beri resmi açıklama olmasa dahi ‘Kanal İstanbul Güzergâhı’ denilerek adeta çılgınca fiyatları patlayan bölgelerin son durumunu masaya yatırdık. Habertürk'ün haberine göre, projenin ilk açıklandığı dönemde Çatalca-Silivri, ardından da Küçükçekmece-Başakşehir-Arnavutköy hattında olacağı yönündeki iddialar üzerinde konut fiyatlarında artış yüzde 125’lere ulaştı. Kanal İstanbul ile birlikte, 3. havalimanının çevresinde yer alan Durusu ve Karaburun gibi yerlerde ise bazı arazi fiyatları 50-70 kata varan oranlarda artış yaşandı.
ÇATALCA’DA ARTIŞ YÜZDE 125
Türkiye Sınai Kalkınma Bankası (TSKB) Gayrimenkul Değerleme bölümünün yaptığı araştırmaya göre 2012 yılından itibaren Kanal İstanbul ve 3’üncü köprü projeleri en çok Çatalca, Göktürk ve Arnavutköy bölgelerini etkiledi. Bu zaman aralığında Çatalca’da konut fiyatları yüzde 125 değer kazanıp metrekare satış fiyatı 1.000 TL’den 2.250 liraya çıktı. Göktürk yüzde 86 değer kazanarak metrekare satış fiyatı 3.500 TL’den 6.500 TL’ye yükselirken, Arnavutköy’de konutlar yüzde 80 değer artışı göstererek metrekare satış fiyatı 1.000 TL’den 1.800 TL’ye çıktı. Bu bölgeleri yüzde 60’la Bahçeşehir, yüzde 53’le Küçükçekmece ve yüzde 47 değer artışı gerçekleşen Silivri izledi.
KANALIN İHALE TAKVİMİ DEĞİŞMEYECEK
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım’ın, Kanal İstanbul’un güzergâhının yeniden ele alınacağını açıklaması sonrasında gözler, ihale takvimine çevrildi. Kaynaklar, bu değişikliğin ihale sürecini etkilemeyeceğini, kanal ihalesinin yıl sonuna kadar yapılacağını söyledi. Ulaştırma Bakanlığıyetkilileri, Kanal İstanbul’un yapımına yönelik sürecin hızlandırılmasını öngördüklerini belirterek, güzergâha yönelik tespitlerin, yapım ve ihale sürecini etkilemeyeceğini kaydetti. Yetkililer, Bakan Yıldırım’ın daha önce “Yıl bitmeden ihaleyi yapmak istiyoruz” yönünde açıklama yaptığını anımsatarak, takvimde değişiklik olmadığını vurguladı. Yetkililer, daha önce Kanal İstanbul’a yönelik hiçbir güzergâh açıklanmadığına işaret ederek, sadece kanalın başlangıç ve bitiş noktalarına yönelik açıklama yapıldığına işaret ettiler.
'FİYATLAR BU SEVİYEDEN GERİ GELMEZ'
Kanal İstanbul projesinin güzergâhının değişmesinin konut ve arsa fiyatlarında gerilemeye yol açmayacağını söyleyen TSKB Gayrimenkul Değerleme Genel Müdürü Makbule Yönel Maya, “3’üncü köprü ve 3’üncü havalimanı projeleri de bölgeye değer kattı” diye konuştu.
TEK BİR BÜYÜK İHALE GÜNDEMDE
Ulaştırma Bakanlığı, proje kapsamında öncelikle kanal üzerinden geçecek köprülerin ihalesini yapmayı planlamıştı. Buna göre, önce köprü ihaleleri yapılacak ve doğu-batı aksındaki yollar için trafik akışı sağlanacaktı. Şimdi planlanan ise tüm projenin bir bütün halinde ihaleye çıkması.
'BELİRSİZLİK NEDENİYLE İMAR İZNİ VERİLMİYOR'
“Kanal İstanbul projesi ilk açıklandığında Silivri’den başlayıp, Çatalca’dan geçip Karacaköy’denKaradeniz’e bağlanacağı söyleniyordu. Kamulaştırma maliyetlerinin çok fazla tutacağından bu güzergâhtan vazgeçildiği ifade edildi. Küçükçekmece Gölü’nden başlayıp, Sazlıdere Barajı’yla devam eden ve Karaburun’dan Karadeniz’e bağlanan güzergâh bizce en uygun hat. Bu güzergâhtaki araziler çok cüzi miktarlarda kamulaştırılabilir. Kanal İstanbul projesinin açıklanmasıyla bazı bölgelerdeki arsa fiyatları 10-15 kat artmış durumda. 2 yıldır insanlar bekleme halinde. 3’üncü havalimanı projesi bölgeye zaten bir hareketlilik getirdi ama Kanal İstanbul projesindeki belirsizlik yüzünden belediye imar vermiyor. Tarlalar buradaki insanlar arasında el değiştiriyor.”
(MİLLİYET)