Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD), Turkuvaz Medya Grubu’nun ‘Hurdayı yoldan çekin’ sosyal sorumluluk projesine tam destek verdi.
Araç parkının yarısı 12 yaş üstü araçlardan oluşuyor. Bunu nasıl değerlendiriyorsunuz?
Parkımızı gençleştirmeye ve yenileştirmeye hizmet edecek teşviklerin geliştirilmesinin de Türkiye ekonomisini önümüzdeki süreçte canlı tutmak adına çok önemli katkısı olacak. Mevcut vergi sistemimiz, araç parkının giderek yaşlanmasına, dolayısı ile çevre kalitesinin kötüleşmesine neden oluyor. Ömrünü Tamamlamış Araçlar (ÖTA) Teslim Merkezlerine getirilmeyen eski araçlar maalesef parçalanıyor ve kaçak parça olarak ekonominin içine tekrar giriyor. Bu da başta trafik kazaları olmak üzere birçok sıkıntıya yol açıyor. Hurda araçlardan çıkarılan eski parçaların kullanıldığı araçlar da trafikte tehlike yaratıyor.
AB teşvik ediyor
* Dünyadaki uygulamalar nasıl? Bunlar Türkiye için model olamaz mı?
ABD ve AB ülkelerinde hükümetler tesis ettikleri özel fonlarla eski ürünlerin yeni ürünlerle değiştirilerek pazardan çekilmesini sağlayacak çevreci teşvikleri uyguluyor. Bu kapsamda gerek çevreyi koruma, gerekse sektörümüzün ileriye dönük çağdaş teknolojik atılımları gerçekleştirebilmesi için araç parkının yenilenmesi ön şartı bulunuyor. Sektörün bu konuda teşviki için de hükümetimizce eski araçlara ilişkin gerekli değerlendirmenin vakit geçirmeden hayata geçirilmeli.
* Hurda araçlar ekonomiye nasıl kazandırılabilir?
Ömrünü tamamlamış araçların trafikten çekilmesini sağlayan sistem kurulmuş olmasına karşın maalesef efektif şekilde çalışmıyor. Hurda araçların toplandığı ÖTA Teslim Merkezlerine bugüne kadar sadece bin civarında araç teslim edildi. Var olan sistemin kullanımının teşvik edilmesi için araç teslimini motive edecek bazı düzenlemeler yapılması gerekiyor. Örneğin ÖTA Teslim Merkezlerine teslim edilen araçlar için araç sahiplerine kg başına 1 TL gibi bir tutar ödenmesi teşvik edici bir unsur olacaktır. Böyle bir uygulama yeni araç satışlarını da artıracak, sektöre ivme getirecektir.
Küresel oyuncu olmanın yolu
* Hurda araçların trafikten çekilmesi ne kazandırır?
Türkiye’de araç sahipliği hâlâ dünya ortalamasının altında. Aynı zamanda otomobil kullanabilecek genç nüfusun payı Avrupa ortalamalarının çok üzerinde bir orana sahip. Ancak saygın araştırma kuruluşu J.D. Power’ın verilerine göre, Türkiye’de kişi başına düşen araç sahipliği, Avrupa ortalamalarının çok altında. İç pazarımızı otomotiv sektöründe küresel oyuncu durumundaki ülkelerin seviyesine taşıyacak teşvik ve uygulamalara ihtiyaç var. Odaklanmamız gereken ilk nokta, Türkiye açısından iç pazar olmalı. İç pazarımız güçlü olursa küresel rekabette daha fazla mesafe kat edebiliriz.
Teşvik etmeli caydırıcı olmamalı
* Başka neler yapılabilir?
Sistemin teşvik edici olmasının sağlanmasının yanı sıra, caydırıcı uygulamalar da getirilmeli. Bugünkü uygulamada yaşa göre azalan Motorlu Taşıtlar Vergisi’nin yeniden düzenlenmesi, verginin yaşa göre azalmamasının sağlanması ve yine emisyon seviyesine göre artan bir vergilendirmeye gidilmesi sektöre yarar sağlayacaktır.
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |