Hyundai Assan Yönetim Kurulu Başkanı Ali Kibar, “Türkiye’de 1.1 litre ve daha küçük motora sahip araçların ÖTV’si yüzde 15 olan hafif ticari araçlarla eşitlensin, çok kısa sürede 3 milyar dolar yatırımla en az 300 bin ek otomobil üretilir” dedi. Kibar, böyle bir destekle ortağı Hyundai’yi daha rahat ikna edip, küçük araçlarda üretim merkezi olabileceklerini belirtti.
HYUNDAI Assan Yönetim Kurulu Başkanı Ali Kibar, ithal araç ve akaryakıt tüketimiyle giderek büyüyen cari açığı azaltacak formül önerdi. Hükümetin aynı hafif ticari araca verdiği destek gibi 1.1 litre ve daha küçük motor hacmine sahip araçların ÖTV’sini yüzde 37’den 15’e çekmesi gerektiğini belirten Kibar, “Bu eşitlik sağlanırsa Türkiye’ye çok hızlı bir şekilde en az 2-3 milyar dolarlık yatırımla 300 bin ek otomobil üretimi gelir” dedi. Kibar, küçük motorlara destekle yakıt tüketiminin ciddi şekilde azalacağını, 1.3, 1.4 ve 1.6 litrelik araçların Avrupa’dan ithalatının azalacağını söyledi.
Cezalandırılıyoruz
Kibar, Türkiye’de yerli üretici olmalarına rağmen cezalandırıldıklarını savunarak şöyle konuştu: “Hyundai, Toyota ve Honda gibi dev markalar Türkiye’de yerli üretici olmasına rağmen yüzde 10’luk ek gümrük vergisiyle adeta cezalandırılıyor. Bu yüzden rakiplerimiz gibi gereken büyümeyi bir türlü yapamıyoruz. Bizden yatırımları artırmamızı istiyorlar ama bırakın desteği bir de ek vergi alıyorlar. Yerli üreticiye destek olunmazsa başka model gelmez. 20 yıldır yüzde 10’luk ek verginin faturasını biz ödüyoruz. Rakiplerimizle üretim maliyetlerimiz yüzde 10’la da sınırlı kalmıyor. Bu fark yüzde 14-15’e çıkıyor. 20 bin dolarlık bir araçta bu 3 bin dolarlık bir fark anlamına geliyor.”
Ceplerine kaynak koyuyor
“Bize hem yatırıma gel diyorlar ama desteği hafif ticari araçlara veriyorlar” diyen Kibar, şunları dile getirdi: “Hafif ticari araçların ÖTV’sinin yüzde 10’dan 15’e çıkartılması bence yeterli değil. Çünkü hükümet bu noktada sadece yerli üretimi desteklemiyor, yurtdışından ticari araç ithalatının da artmasını sağlıyor. Hükümet, hafif ticari araç üreticilerinin cebine ciddi kaynak koyuyor. 10 bin dolarlık bir hafif ticari araçın vergisi ÖTV+KDV 1800 dolar civarında. Aynı motora sahip küçük ve orta sınıftaki bir aracın ÖTV+KDV’si ise 4 bin dolar. 1.9 litrelik bir aracın ÖTV+KDV’si ise 9 bin doları geçiyor. Yani hükümet hafif ticari araç üreticisi veya ithalatçısının cebine en az araç başına 2 bin 200 dolar koyuyor. Bu 1.9 litrelik araçla kıyaslandığında 7 bin doları geçiyor. Benim de cebime bu kadar kaynak koysalar bende Türkiye’deki yatırımı artırırım. Bazı firmalar 1 milyar dolarlık yeni yatırım yapacağını açıklıyor. Ben böyle bir destekle 2-3 milyar dolarlık yatırım yaparım.”
Hyundai, Türkiye’yi küçük araç üssü yapar
HÜKÜMETİN destek vermesi halinde, Koreli ortaklarını daha rahat ikna edebileceklerini söyleyen Ali Kibar, böyle bir destekle ortaklarının bu tip küçük bir motoru geliştirip, Türkiye’yi bu konuda üretim merkezi bile yapabileceklerini belirtti. Kibar, “Biz böyle bir destek olmadığı gibi bir de yüzde 10 ek gümrük vergisiyle cezalan-dırılıyoruz.” dedi.
Akaryakıt tüketimi ve ithalat azalır
AVRUPA’nın bir çok büyük kentinin küçük araçlarla dolu olduğunu vurgulayan Ali Kibar şunları söyledi: “Bizde eşiği aşağıda
tutup ekonomik ürünleri hedeflemeliyiz. Böyle olunca hem ithalat azaltır hem de akaryakıt tüketimini düşürürüz. Bugün 1.3 litre ve 1.6 litrelik iki motor arasında 20 bin kilometrede benzin tasarrufu yıllık 1827 lirayı buluyor. Motor hacmi 1.1 litreye düştüğünde ise bu fark artar. ”
Büyük yatırımda sona gelindi, ihracat 3 kat artıp 2.8 milyar dolara yükselecek
HYUNDAI Assan Genel Müdürü Ümit Karaarslan, kapasitelerini 200 bin adede çıkaracak yatırım için sona gelindiğini belirterek, “Gelecek yan sanayi yatırımları ile birlikte 2.8 milyar dolarlık ihracat ve katma değer yaratacağız. İhracatımızı 3 kat artıracak büyük Hyundai projesi için hazırlıklar son aşamada. Serbest Ticaret Anlaşması ve diğer teşvikler konusunda görüşmeler sürüyor. Türk otomotiv sanayi içinde çok önemli olacak bu projemiz için müjdeli haberi ilgili bakanlarımızın Hyundai üst yönetimi ile birlikte vermesini bekliyoruz” dedi.
Yeni başkan çok istekli
Karaarslan, Hyundai Motor Company’de geçen ay yapılan değişiklikle başkan olan S.T. Kim’in başından beri Türkiye projesinin içinde olduğunu belirtti. Kararslan, “Yeni başkan ülkemiz pazarı ve Türkiye’nin stratejık gücü hakkında bilgi sahibi. Hyundai nin Türkiyedeki varlığını arttırarak büyütme konusunda yüksek motivasyonlu isteğini sürdürüyor” dedi.
Avrupa Birliği ile Güney Kore arasında devreye giren Serbet Ticaret Antlaşması’nın (STA) Türkiye için henüz geçerlilik kazanmadığını hatırlatan Karaarslan, şunları söyledi: “Son dönemde iki ülke arasında yapılan görüşmeler olumlu yolda ilerliyor. G-20 zirvesinde Başbakan Tayyip Erdoğan, Güney Kore Başbakanı Lee’yi ülkemize davet etmişti. İkili görüşmeler sonucunda beklentimiz 2011 yılının sonuna kadar onaylanması.”
Pazar 760 bine iner
ÜMİT Karaarslan, 2011 yılında toplam pazar tahminlerinin 820-840 bin adet olduğunu belirterek, “2012 yılı bunun altında olur. Global Insights Turkiye’nin 2012 toplam pazar tahmini 760-780 bin adet. 2011 yılı, 2012 talebini yüzde 5-10 oranında öne çekti” dedi.
400 milyon Euro yatırım yapacak, i10’u üretecek
BÜYÜK Hyundai projesi İzmit fabrikasının kapasitesinin 400 milyon Euro yatırımla 200 bin adedin üstüne çıkıp, i20’den sonra yine küçük sınıfta yer alan yeni i10’u üretmeyi kapsıyor. Hyundai Avrupa Başkan Yardımcısı Allan Rushforth, Türkiye’de üretilecek yeni modelin çok büyük ihtimalle i10 olacağını belirtmişti.