Beş yıla yakın bir süredir çalkalanan AB pazarlarında nihayet toparlanma sinyalleri görülmeye başlandı. AB’ye üye 27 ülkenin içinde lokomotif görevini gören Almanya ve Fransa’da son dönemde başlayan yükselişe krizden en çok etkilenen ülkelerin başında gelen İspanya’nın da katılımıyla iyimserlik giderek artmaya başladı. Ekim ayına ilişkin rakamlar incelendiğinde otomotiv pazarında Almanya’da yüzde 2, Fransa’da yüzde 3, İspanya’da ise hükümet teşviki desteğiyle satışların yüzde 34 arttığı gözlemlendi. Yılın geneline bakıldığında ise Almanya’da yüzde 5, Fransa’da yüzde 6 oranında bir gerileme görünüyor. Ancak, tüm yetkililer ekimdeki yükselişin, geri dönüşün başladığına yönelik güçlü bir sinyal olduğunda birleşiyor.
Alman Otomobil İthalatçıları Birliği Başkanı Volker Lange yaptığı açıklamada, ekim verilerinin tüketicilerin ekonominin stabilitesine olan güvenlerini yeniden kazandığını belirten önemli veriler olduğuna işaret ederek, bu durumun geleceğe daha iyimser bakılmasına neden olduğunu belirtti.
Fransız Otomotiv Sanayii Derneği sözcüsü François Roudier de Fransız pazarının artık olumlu bir pazar olarak görülmesi gerektiğini belirtti. Olumlu mesajlar bu kadar sınırlı kalmadı, krizin en sert yaşandığı İspanya’da bile teşviklerin ardından geleceğe yönelik çok daha iyimser bakıldığına dair mesajlar geliyor.
Türkiye’ye etkisi
AB pazarlarındaki bu toplanma, Türkiye’nin en önemli ekonomik sorunu olarak görülen cari açık ve bu cari açık içinde imaj olarak en çok dikkat çeken Türk otomotiv pazarını da doğrudan etkileyecek. Türkiye’de binek otomobil satışları yeni bir rekora giderken, ithalatın oranı da gerek adet gerekse ödenen bedel anlamında artıyor. İthalatın artmasındaki en önemli nedenlerden bir tanesi olarak, düşük giden satışlar nedeniyle AB’de üretim yapan markaların ellerindeki modelleri cazip indirimlerle Türkiye ve Rusya gibi gelişmekte olan ülkelere ihraç etmeleri olarak gösteriliyor. Kendi iç pazarları toparlandığında söz konusu durum eskisi gibi devam etmeyecek.
AB’deki toparlanma ihracatı etkiler
Cari açığı ilgilendiren ikinci önemli konu ise Türk otomotiv sanayinin ana ihracat merkezi konumundaki AB’de yaşanan toparlanma gerek yan sanayi gerekse nihai ürün ihracatını artıracağı için genel tabloya pozitif yansıyacak. Türkiye’nin bugün yaklaşık 60 milyar dolar olan cari açığının 1 milyar dolar kadarı otomotiv sanayinden geliyor. Geçmişte artı veren otomotiv sanayi yukarıda sayılan nedenler yüzünden son iki yıldır eksiye düşmüş durumda. 2013 yılında otomotiv sanayinin 1.2 milyar dolar eksi vermesi bekleniyor. Ancak AB otomotiv pazarı toplandığı taktirde devreye alınan yeni ihraç modellerinin de etkisiyle bu rakamın yeniden artıya dönmesi çok uzak bir ihtimal değil.
DÜNYA
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |