100 kilometre yol kat edebilme özelliğine sahip araç, iki ay sonra tek ve iki kişilik olarak üretilecek. Tek kişilik araçlar 5, çift kişilik araçlar ise 8 bin liraya mal olacak. Araçların seri üretiminin mümkün olduğu kaydedildi. Petrole bağımlığı azaltacak araçlar, düşük maliyetli olması yanı sıra atmosfere yayılan karbondioksit miktarını da ciddi oranda azaltmış olacak. Bir aracın kapladığı alana üç elektrikli araç sığdığına dikkat çeken yetkililer, böylece trafikteki yoğunluğun da ciddi anlamda azalmış olacağını belirtiyor.
Araç, motor dışında yerleştirilen pedallar sayesinde isteyenlerin spor yapmak amacıyla pedalla kullanmasına da imkan tanıyor. Türkiye’de trafik yoğunluğu yüzde 90 şehir merkezlerinde yaşanıyor. Yapılan araştırmada, araçların kullanımında faydalanan kişi sayısının 1.5 olması nedeniyle bireysel tek ve iki kişilik elektrikli araçların ekonomikliği yanında gürültüyü azaltıcı, çevre kirliliğini önleyici özelliğe sahip olacağı kaydediliyor. Diğer araçlara göre daha ekonomik olan elektrikli araç, kilometrede 25 kuruş yakıt tüketen araçlara göre kilometrede 5 kuruş masraf etmiş olacak.
Melikşah Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölüm Başkanı Yrd. Doç. Dr. Mustafa Yılmaz, elektrikli kent içi bireysel taşıt projesinin yürütücüsü. Yılmaz, projeyi, fosil esaslı yakıtların tükenmeye yüz tutması, dünyadaki enerji ile ilgili bütün şirketler ve otomobil devlerinin alternatif arayışlar içerisine girmesi nedeniyle geliştirdiklerini anlattı. Mustafa Yılmaz, otomotiv sanayisinin gündeminde de elektrikle, hidrojenle çalışan araçlar yapılması yönündeki çalışmaların hızla devam ettiğini dile getirerek, “Biz de kent içerisinde ulaşımı rahatlatacak, fosil esaslı yakıtları kullanmayan, temiz ve çevre dostu enerji kullanan elektrikli araç yapma çalışmamız oldu.” dedi.
Yapılan araştırmaya göre trafik yoğunluğunun yüzde 90 kent içinde olduğunu aktaran Yılmaz, şu bilgileri verdi: “Yapılan istatistiklerde her araca düşen kişi sayısı 1.5 kişi. Yani tek araçla seyahat edenlerin sayısı 1.5 kişi. O zaman insanlarımız tek kişi seyahat ediyor. Araçlar tam kapasite olarak kullanılmıyor. Çevre ve gürültü kirliliği, trafik yoğunluğu ve maliyet fazlalığı ortaya çıkıyor. Benzinli araçlarda bir kilometrede 25-30 kuruş maliyet var. Bu araçlarımızda bir kilometreyi 5 kuruşluk maliyetle gideceğiz. Sanayi ve Ticaret Bakanlığına projemizi sunduk. Onay aldık. Ekim ayında başlamak üzere projemiz hazır.”
Taşıtlarla ilgili bilgi veren Yılmaz, yaz ve kış aylarında da kullanabilme özellikleri olduğunu söyledi. Tek ve çift kişilik araçların üzeri kışın kapatılabiliyor, yazın ise açılması mümkün. İnsanlar, bu araçla daha ucuza işinden evine, evinden işine gidebilecek. Araç şarj edilebiliyor. İşyerleri yanı sıra bazı bölgelerde taşıt için park yerleri olacak. Burada güneş panelleri olacak ve elektrik üretilecek. Şarj bu sayede daha ucuza yapılacak.
Yılmaz, projeyi anlattıklarında insanların şimdiden taşıtlara ilgi gösterdiğini anlattı. En çok öğrenciler ilgi gösterdi. İşçiler bu taşıtları kullanabileceklerini söylüyor. Mustafa Yılmaz, turistler için de bu taşıtların uygun olduğunu belirterek, “Turizm bölgelerinde turistler gezide bu araçları kullanabilir. Bu yönde talep var. Özürlülerin de kullanabileceği bir yapıya sahip. Sadece direksiyon sistemi kullanılarak trafikte seyredilebilecek. Tek kişilik aracımız 5 bin, çift kişilik aracımız 8 bin liraya alınabilir.” diye belirtti.
Proje, Melikşah Üniversitesi ile birlikte Servonom Şirketi, ortaklığında yürütülüyor.
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |