Kinetik enerji, bir nesnenin hızını sıfıra düşürmek için gereken mekanik güçtür. Hareket eden bir nesne yavaşladığında kinetik enerjisinin başka bir enerji biçimine dönüşmesi gerekir. Bir araç fren yaptığında, kinetik enerjisi ısıya dönüşür. Otomotiv sektöründeki pek çok üretici, kinetik enerjinin fazla ısı olarak dışarıya atılması yerine bu enerjiden yararlanılmasını sağlayacak çözümler arıyor.
Volvo Kamyon ürün geliştirme uzmanı Anders Eriksson konuyla ilgili olarak yaptığı açıklamada; “Kinetik enerjiden daha büyük ölçüde yararlanılabilirse, yakıt tüketiminin azaltılmasına katkıda bulunabilir. Bu hem çevre için hem de günümüzde pek çok nakliye şirketi için giderek artan bir yük haline gelen yakıt maliyetleri dikkate alındığında sektör ekonomisi için faydalı olacak" diyor.
I-See Kinetik Enerjiden Yararlanıyor
Volvo Kamyon'un yeni I-See çözümü ile geliştirmeyi başardığı teknoloji de tam olarak kinetik enerjiden fayda sağlıyor. Sistem, aracı yokuş yukarı "itmek" için kamyonun kendi kinetik enerjisini kullanıyor. Yokuş aşağı inişlerde ise aynı enerjiden hızlanma için yararlanılıyor.
Kinetik enerji yüzde 5 tasarruf sağlayabilir
I-See, şanzımanın eğim sensörüne bağlıdır ve dijital olarak yolun coğrafi özellikleri ile ilgili bilgileri toplar. Sistem harita verilerine bağlı olmadığından en güncel bilgileri edinebilir ve bu nedenle daha güvenilirdir. I-See, yaklaşık olarak 4000 adet yokuşu hafızasında tutabilir. Bu da 5000 kilometrelik bir mesafeye denk gelir.
I-See Otomatik Pilot Gibidir
Volvo Kamyon Ürün Müdürü Hayder Wokil açıklamasında; “I-See, kamyonun hız kontrolüne bağlı olan bir otomatik pilot gibidir. Yokuşlarda vites değiştirmeyi, gazı ve frenleri kontrol ederek hepsinin en düşük yakıt tüketimi ile çalışmasını sağlar. I-See mümkün olduğunca güç harcamadan boşta ilerleme özelliğini kullanır. Böylece yolun bazı kısımlarında hiç yakıt tüketilmez ve yakıt tüketimi %5'e kadar azaltılabilir. Bu rakam simülasyonlarda ve trafiğe açık yollarda yapılan testlerde alınan sonuçlara dayanmaktadır. I-See hız sabitleticisinin kullanılmasını gerektirir ve bildiğimiz üzere sürücüler hız sabitleyicisini ortalama olarak sürüş süresinin yarısı boyunca kullanır. Yılda 140.000 kilometre giden ve normal çalışan bir kamyon için I-See ile yapılan tasarruf yıllık yaklaşık 1000 litre olacak. Bu da nakliye şirketinin kârlılığında önemli bir fark yaratacak" diyor.
Küçük yokuşlarda En Büyük Etki
I-See, kinetik enerjisini maksimum oranda kullanmak için altı farklı işlem uygulamaktadır. Örneğin, I-See yokuş yukarı çıkarken hızlanır, mümkün olduğunca uzun süre yüksek bir viteste kalır ve yokuş aşağı inerken kamyonun ağırlığını itici güç olarak kullanmak için güç harcamadan boşta ilerler.
I-See'nin üretiminden sorumlu olan Anders Eriksson; “I-See en iyi engebeli arazide çalışır. Kısmen uzun ve dik yokuşlarda, I-See motoru çalıştırmadan uzun mesafe boyunca boşta ilerlemenizi sağlar. Sistemi özel yapan da boşta ilerleme özelliği" diyor.
Kamyon boşta ilerlerken, neredeyse hiç yakıt tüketilmiyor. Ancak boşta ilerleyebilmek için çok fazla veri gerekiyor. Bu konuda Anders Eriksson; "Verilerin doğru olabilmesi büyük hassasiyet gerektiriyor. Örneğin, yolun önünüzde uzanan kısmında hızlanacak veya yavaşlayacak olduğunuzu bilmeniz gerekiyor. Hafif eğimler bile belirleyici faktör olabilir" diyor.
I-See, 2013 yılında satışa sunulacak.
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |