Şehir içinde temiz havayı korumak ve gürültü ile mücadele etmek amacıyla 1970 yılında ilk elektrikli otobüsünü üreten MAN, o günden bu yana dizel motorların yanı sıra sürdürülebilir ve çevreci odaklı ürettiği doğalgazlı ve hibrid gibi alternatif tahrik sistemli otobüsleriyle sektörde kriterleri belirledi. Bugün otobüsleri dünyanın dört bir yanında kullanılan MAN, teknolojisi ve tasarımıyla herkesi kendine hayran bırakan Lion’s City E ile kentlerin büyüyen ulaşım filolarının emisyon ve yakıt tüketimini azaltmayı hedefliyor.
Küreselleşen dünya ile birlikte çevreci ve sürdürülebilir teknolojilere olan ihtiyaç da arttı. Bunu gören birçok firma günümüzde elektrikli araçlara yönelmiş durumda. Oysa, ticari araçların güçlü ve köklü markası MAN, yarım asır önce bunu öngörerek, insana ve çevreye katkı hedefiyle ilk elektrikli otobüsü üretti. Şehir içi yollarda hava kirliliği ve gürültü ile mücadeleye olumlu katkı sunmak amacıyla üretilen 750 HO-M10 E model ilk elektrikli otobüsün tanıtımı da 1970 yılında Münih tesisinde yapıldı. Büyük yankı uyandıran tanıtımın ardından ilk prototip, kapsamlı fabrika testlerinin ardından Ocak 1971’de yıl boyunca bir dizi testten geçirilmesi için Koblenz’de bir ulaştırma firmasına teslim edildi. 99 yolcu kapasitesi ve 50 kilometrelik menzili ile buradaki düzenli servis hizmetinde önemli bir arıza yapmayan elektrikli otobüs, hiç egzoz emisyonu olmaksızın yaklaşık 6.000 kilometre yol yaptı. Römorka yerleştirilmiş batarya ile 2-3 saatlik sürüş imkanı sunan ve değiştirme istasyonundaki yedek römork değişimi ile sürekli çalışması sağlanan otobüsün bataryası ise, elektrik talebinin az ve ucuz olduğu saatlerde şarj edildi.
Olimpiyat şampiyonları MAN elektrikli otobüsleri ile seyahat ettiler
Dönemin en önemli üretimlerinden biri olan MAN’ın elektrikli otobüsleri 1972 yılında düzenlenen Münih Olimpiyatları’nda da zirvedeki atletlerin taşımasında kullanıldı. Şampiyon atletler Olimpiyat Parkı ve Olimpiyat Köyü arasında iki elektrikli ve sekiz doğalgazlı MAN otobüsleri ile taşındı. 15 Ekim 1974’te MAN ilk yeni bataryalı-elektrikli otobüslerini Mönchengladbach şehrine teslim etti. Yıllar içinde geliştirilerek, kapasiteleri yüzde 50 artırılmış batarya üniteleri ile yenilenmiş ve otomatik değiştirilen römork modülü sayesinde 80 kilometrelik menzille ulaşan otobüsler daha sonra da Dusseldorf - Frankfurt am Main şehirleri arasında kullanıldı. Çevreye duyarlı ve yenilikçi araç üretiminde sadece elektrikli otobüslerle sınırlı kalmayan MAN, uzun yıllar boyunca etkin dizel motorların yanı sıra hibrid tahrik sistemleri ve doğalgazla çalışan motorları da hizmete sunarak, farkını ortaya koydu. 1970’lerden beri hibrid köprüleme teknolojisi üzerinde araştırmalar yapan firmanın, emisyonsuz ulaşımın ilk adımı olarak, görülen hibrid otobüsleri Lion’s City Hybrid ve MAN EfficientHybrid otobüsleri bugün şehir içi ulaşımda en çok tercih edilen modeller arasında yer alıyor.
Üstün teknoloji ve akılcı tasarım görenleri hayran bırakıyor
Elektrikli otobüs üretimindeki yarım asırlık tecrübesini üstün teknoloji ve akılcı tasarımla birleştiren MAN Truck & Bus, elektrikli otobüsü Lion’s City E ile bu alanda yeni bir çığır açtı. 12 ve 18 metrelik versiyonları bulunan ve lansmanı da 2018 IAA fuarında yapılan Lion's City E, akılcı tasarımı ve üst düzey teknolojisi ile görenleri kendine hayran bırakıyor. Lion’s City E, iyi düşünülmüş genel konseptinin yanı sıra hücre ve batarya teknolojisiyle toplu taşıma operatörlerinin e-mobilite dünyasına girişlerinin de önünü açıyor.
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |