BMW, Land Rover, MINI ve Aston Martin’in Türkiye distribütörü olan Borusan Otomotiv’in CEO’su Eşref Biryıldız, “2011’in ilk 9 ayında motor hacimleri 1600 cc’nin üzerinde olan otomobillerde şimdiki ÖTV oranları uygulansaydı büyük olasılıkla ithal otomobil satış adedi yüzde 5-6 düşerdi. Buna karşın ÖTV’si aynı kalan 1600 cc altındaki ithal otomobillerin satışı yaklaşık 4 bin adet artacak, 1.6 litre üstündeki ithal otomobillerin satışı 20 bin adet düşecekti. Yani net anlamda 412 bin adetlik toplam otomobil pazarının yüzde 4’üne denk gelen 16 bin adet daha az otomobil ithal edilecekti” dedi. Biryıldız, şu hesabı ortaya koydu: “İlk 9 ayda yaklaşık 5 milyar 45 milyon Euro’luk otomobil ithal edildi. Lüks otoya zamlı ÖTV bu dönemde de geçerli olsaydı ithalatın yüzde 14’lük düşüşle 4 milyar 320 milyon Euro olurdu. Buna karşılık 1600 cc üzeri ithal otomobillerin satışının 20 bin adet düşen kısmı tüm motor hacimlerindeki ithal otomobillerin satışından alınan toplam vergi de hesaba katıldığında kayıp yüzde 13 olacaktı. Sadece 1600 cc üzeri motor hacmine sahip otomobillerin satışları hesaba katıldığında ise yüzde 27, yani 356 milyon Euro’luk (ÖTV+ÖTV’nin KDV’si) bir vergi kaybı olacaktı. Bu durumda 9 aylık bu vergi kaybı tüm yıla yayıldığında 500 milyon Euro’yu aşar.”
Verginin yüzde 47’si lüksten
Biryıldız, yaptığı analize şöyle devam etti: “İlk 9 ayda satılan 412 bin otomobilden elde edilen ÖTV ve ÖTV’nin KDV’sinin tutarı yaklaşık hesapla 3.2 milyar Euro iken, bunun ithal araçların satışlarından sağlanan kısmı 2.8 milyar Euro olmuştur. Bu toplam içinde yüzde 88’lik pay demektir. Bu 2.8 milyar Euro tutarındaki vergi gelirinin yarısına yakını yani yüzde 47’si ise 1600 cc üzerinde olan tamamı ithal diyebileceğimiz otomobillerin satışından elde edilmiştir.”
Vergi artışı geliri düşürüyor
Hükümetin ithalatı düşürmek için lüks otomobillere yaptığı ÖTV zammının 2012 yılında daha büyük bir vergi kaybına yol açacağını belirten Biryıldız, şöyle konuştu: “ÖTV oranlarının bu şekilde artmaya devam etmesi demek, otomobil başına alınan vergi geliri artsa da satış adetlerinin ve toplamdaki ÖTV vergilerinin ve bunun KDV’lerinin düşmeye devam etmesi demek olacaktır.”
Evouqe, ÖTV kozu oldu, fiyatı 4 bin Euro indi
EN hafif, en küçük ve en ekonomik Range Rover olan Evouqe, kısa bir süreliğine Türkiye’de 72 bin Euro’dan başlayan fiyatlarla satılıyor. Borusan Otomotiv CEO’su Eşref Biryıldız, yeni Evouqe’den 500 adet ön satış yaptıklarını belirterek, “ÖTV artışı öncesi 68 bin Euro olan Evouqe’nun fiyatı 8 bin Euro zamla 76 bin Euro’ya çıktı. Biz ilk getirdiğimiz 500 adetlik aracın ÖTV zammının yarısını, yani 4 bin Euro’yu karşılayıp 72 bin Euro’ya satacağız” dedi. Bu yıl 750-800 2012 yılında ise 1500 adet Range Rover Evouqe satmayı hedeflediklerini söyleyen Biryıldız, “2 litrelik motoruyla Evouqe bizim 2012 yılındaki en büyük silahımız olacak” dedi. Yeni 240 beygirlik 2.0 litre Si4 benzinli motorun yer aldığı Evouqe, tüm yol koşullarında dinamik ve çevik yol tutuşu sağlayan ‘MagneRide’ özelliğine sahip. Maksimum hızı 217 kilometre olan Evouqe, 0’dan 100 kilometreye 7.6 saniyede çıkarken ortalama 8.7 litre yakıt tüketiyor. Evouqe’nin 3 ve 5 kapı olmak üzere iki farkıl kasa tipi bulunuyor.
8.3 milyon Euro harcayacak lüks araç stokunu eritecek
EŞREF Biryıldız, 2011 yılı başında 16 bin 500 adetlik BMW satış hedeflerinin bugün 13 bin adede indiğini belirterek, “Son 3 ayda zararına satışla elimizdeki stokları bitiriceğiz. BMW 320d’de tüm ÖTV farkını karşılıyoruz. Evouqe’de yarısını diğer 2 litre üstü araçlarımızda ise ÖTV farkının 3’te birini karşılıyoruz. Toplamda 3 ayda hem zararına satış hem de üstüne 8.3 milyon Euro harcayarak bu araçları satmaya çalışacağız” dedi. Biz 2012 yılında ÖTV zammı olmadan önce 16 bin adedin üzerinde BMW satışı hedeflediklerini kaydeden Biryıldız, şimdi bu hedefi 9 bin adede çektiklerini söyledi. Biryıldız, “2009 yılına geri döndük. Toplam lüks pazarı ise 2011 yılında 41 bin adetle yılı tamamlar. Normalde 45 bin adedi geçmesi bekleniyordu. 2012 yılında ise en iyi tahminle toplam lüks pazarı 30 bin adedi bulur” dedi.