Almanya-Denetim ve danışmanlık firması PwC Germany tarafından, şirketin her altı ayda bir küresel strateji danışmanlığı Strategy& ile birlikte mevcut gelişmeleri, birleşmeleri ve satın almaları (M&A) takip etmek için kullandığı "Ulaştırma ve Lojistik Barometresi"nin bir parçası olarak, ulaştırma ve lojistik endüstrisindeki ortak girişimler ve stratejik ittifaklar incelendiğinde; 2022 yılında Ukrayna'da devam eden savaş, yüksek enerji ve yakıt fiyatları ve Çin'in korona politikasının etkilerinin, nakliye ve lojistik endüstrisini oldukça meşgul ettiği ve sektördeki işlemleri gözle görülür şekilde engellediği görüldü. Ocak ve Aralık 2022 arasında, yüzde 19’luk düşüş yaşandı.
261 Birleşme ve Satın Alma Faaliyeti
Yapılan basın açıklamasına göre, 2022'de (2021: 323) küresel taşımacılık ve lojistik sektöründe değeri 50 milyon avroyu aşan toplam 261 birleşme ve satın alma açıklandı. Sonuçlar bu haliyle yılda 270 anlaşma olan beş yıllık ortalamanın altında kalmış oldu. Anlaşma hacmi de 2022'de düşüş gösterdi ve toplam işlem değeri 181,3 milyar doları gösterdi (2021: 214,1 milyar dolar).
Afrika’ya İlgi Artıyor
Genel ekonomik duruma paralel olarak gelişen birleşme ve satın almalar, Afrika’da ise farklı seyretti. Uzmanlara göre Afrika kıtasında nakliye ve lojistik şirketlerine olan ilgi az da olsa artıyor.
En çok gerileme ise Amerika kıtasında yaşandı. Çinli şirketler ile birleşme ve satın alma faaliyetleri de aynı şekilde düşüş gösterdi.
Yüzde 44 ile Lider
Ankete göre 2022 yılında, özellikle lojistik ve karayolları taşımacılığı yatırımcıların gözdelerinden biriydi. Açıklanan tüm anlaşmaların yüzde 44’ü bu sektörlerde gerçekleşti. Limanlar veya yollar gibi altyapı hedefleri de yüksek talep gördü ve işlem faaliyetlerinin neredeyse dörtte birini oluşturdu (2021: yüzde 17)
Stratejik yatırımcıların anlaşmalara katılım oranları 2022 yılında yüzde 52 (2021: yüzde 44) ile artış gösterirken, finansal yatırımcıların katılım oranları ise artan faiz oranları nedeniyle gözle görülür şekilde azaldı. 2021 yılında anlaşmaların yüzde 56’sına dahil olan özel sermaye yatırımcıları ise 2022 yılında anlaşmaların yalnızca yüzde 48’ine dahil oldu.
Küresel Durgunluk Göz Ardı Edilemez
2023 yılı değerlendirildiğinde, PwC uzmanları küresel durgunluk riskinin yüksek olmaya devam edeceğine inanıyor ve ABD ve Avrupa Birliği için sadece yüzde 0,5 büyüme bekliyorlar.
Yüksek yakıt maliyetleri, enflasyon ve vasıflı işçi eksikliğinin kötüleşmesi en büyük riskleri oluşturuyor ve bunun da önümüzdeki aylarda belirsizliği devam ettireceği düşünülüyor.
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |