Gülan, kurlardaki dalgalanma ve artışların otomobil fiyatlarına hemen yansıtılmasa da, uzun vadede fiyatların atmasına ve bu doğrultuda talebin daralmasına yol açtığını kaydederek “Otomotiv sektöründe kur hareketleri araç maliyetlerini en çok etkileyen faktörlerden birisi. Kurların yükselmesi ve üzerinde hem fikir olunan kritik eşiklerin aşılması, tüm sektörlerde olduğu gibi otomotiv pazarının gelişimi üzerinde de olumsuzluklara yol açıyor. Bu olumsuz etki ithalatı olduğu kadar, üretim maliyetlerinin bir bölümü dövize endeksli olan ihracatı da kaçınılmaz olarak etkiliyor” dedi.
Sektörün 2015 yılını; iki genel seçim, kur artışı, FED faizi belirsizliği ve faiz artışı gibi birçok olumsuz sayılabilecek duruma rağmen üretim, ihracat ve satışta rekor rakamlarla kapatmayı başardığını sözlerine ekleyen Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği (OYDER) Yönetim Kurulu Başkanı Z. Alp Gülan şöyle konuştu;
“Sektörümüz 1 milyon adedi aşan satış ve tarihinde ilk kez 1 milyon 359 bin adetlik üretim gerçekleştirerek ülkemizin sanayi verilerinin büyümesine önemli bir katkı yaptı. Kişi başına düşen milli gelirin artışı ile birlikte Türkiye otomotiv pazarı çok daha fazla büyüyecek ve oldukça geride olduğumuz her bin kişiye düşen otomobil sayısı da yukarılara taşınacaktır. Ayrıca, güçlü bir üretim ve güçlü bir iç pazar yapısı olan ülkelerde yeni yatırımların yapılmasının önünün açıldığı görülmektedir. 78 milyonluk nüfusumuza göre ülkemizde her bin kişiye düşen araç sayısı 250 adet ve bunlardan 129 tanesi binek otomobil. Bu rakam AB ülkeleri ortalamasının çok altındadır. Dolayısıyla ülkemizde hem demografik yapısı hem de muazzam ticari potansiyeli olmasından dolayı önemli bir pazar olmayı sürdüreceğini görebiliyoruz.”
İkinci El Satışları da Arttı
Gülan, otomotiv sektöründeki olumlu gelişmelerin yalnızca 0 otomobil satışında değil, ikinci el satışlarında da görüldüğünü de kaydederek ”Türkiye’de ikinci el araç satışları 2010 yılında uygulamaya alınan ASBİS üzerinden yapılmaya başladı ve bugün 100 TL bedel ile aracın satış işlemini sadece Noter üzerinden 10 dakikada gerçekleştirebiliyorsunuz. TÜİK verilerine göre son 12 ayda 4,4 milyon adet ikinci el binek otomobil el değiştirmiş durumda. Dolayısıyla 2015 sıfır binek araç satışının 725 bin adet olduğu bir yerde 4,4 milyon adet ikinci el otomobil satılması bu pazarın her geçen gün daha da önemini arttıracağını gösteriyor” şeklinde konuştu.
“2016 2015’in Benzeri Olur”
2016 yılı ile ilgili değerlendirmelerde bulunmak için siyasi ve ekonomik gelişmeleri çok iyi takip ve analiz etmek gerektiğini ifade eden Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği (OYDER) Yönetim Kurulu Başkanı Z. Alp Gülan, sektörün 2016 yılı hedeflerini belirlerken mevcut konjonktürel şartları da dikkate alması gerektiğinin altını çizerek “Bugünkü birçok parametreye göre 2016 yılında 2015 yılına göre pazarda küçük bir daralma olacağını düşünüyorum. Ama gelişmelere göre bu tahminleri revize etmek gerekiyor, geçmiş dönemleri düşündüğümüzde yıllık bir tahmin programı ile yürümek sağlıklı sonuçlar vermiyor. Biz Yetkili Satıcılarda 3’er aylık dönemlerde hedeflerimizi, bütçelerimizi ve şirket yapılanmalarımızı buna adapte edecek şekilde kurgulamaya gayret ediyoruz” diye konuştu.
20 Yaş Üstü Araçlar Tehlike Yaratıyor
Trafikte mevcut bulunan 20 yaş üstü araçların hurda statüsünde dönüşüm merkezlerine gönderilmesi konusu üzerinde uzun zamandır durduklarını da belirten Gülan, konu ile ilgili olarak şunları söyledi;
“20 yaş üstü olan araçların gerek önemli güvenlik sorunları yaratmalarından dolayı, gerekse çevresel tahribatta önemli bir etken olmaları dolayısıyla trafikten çekilmeleri ile ilgili devletin alacağı stratejik kararlar sektörün yönünü değiştirebilir. Bu yönde sektör dernekleri olarak ortak çalışmalar gerçekleştirmeye devam ediyoruz. Ekonomik ömrünü tamamlamış araçlara yönelik yapılacak bir düzenleme hem trafiği rahatlatacak, hem karayollarında daha güvenli araçlar ile seyahat edilebilecek, hem de bugün gündemde olan hava kirliliğine karşı etkili bir önlem alınabilecektir. Ekonomi Bakanlığı daveti ile gerçekleştirilmesi planlanan ve kamu ile sektör paydaşlarının bir araya geleceği büyük bir çalıştayın organize edilmesi ile bu organizasyonun otomotivde yaşanan çeşitli sorunların tartışılacağı ve çözüm yollarının araştırılacağı bir platform oluşturacağını umuyorum.”