I-Shift, bu yıl onuncu yıl dönümünü kutluyor. Artık I-Shift şanzımanlar, neredeyse standart bir donanım haline geldi ve bugün Volvo FH serisi kamyonların yüzde 80’inde kullanılıyor. 2001 yılında ürün piyasaya sürüldüğünde durum şimdikinden çok farklıydı. O dönemde AMT (Otomatikleştirilmiş Mekanik Şanzıman) olarak adlandırılan, manüel vites kutusu üzerine adapte edilen ve otomatik vites değişimi sağlayan bazı ürünler vardı. Bu ürünlerden birçoğu güvenilir değildi ve tüketicilerde memnuniyetsizlik yarattı.
Uzun mesafe operasyonları için geliştirildi
Volvo Kamyon, en başından otomatik vites değişimi için tasarlanmış bir şanzıman sistemine inandı. İlk hedef, bu sistemi uzun yol taşımacılığına uyarlamaktı. Bu hedefe başarı ile ulaşıldı ve sistemin tanıtımından bir yıl sonra, 2002 yılında, üretilen Volvo kamyonların yüzde 14’ü I-Shift ile donatıldı.
I-Shift Proje Müdürü Sven-Erik Tibb konuyla ilgili açıklamasında; “Tamamen yeni bir asenkronize şanzıman, elektronik aksam, sensörler ve farklı ekipmanlarla donatılmış entegre bir kontrol mekanizması yarattık. Sonrasında da uzun yol trafiğine yönelik hazırlanmış bir yazılım ürettik. Bu da bize motor ve vites değişimini tamamen kontrol etme fırsatı verdi” diyor.
Volvo Kamyon Stratejik Planlama ve İş Geliştirme Başkan Yardımcısı Richard Fritz ise konu ile ilgili; “I-Shift’in birçok faydası bulunuyor. Düşük yakıt tüketimi dışında, sistem daha güvenli bir sürüşe imkan tanıyor ki bu da herkesin yararına olan bir durum.Sürücü, trafikte sürekli vites değiştirmeye konsantre olmaktansa yola ve trafiğe odaklanmanın rahatlığını yaşıyor. I-Shift kullanımının kolaylığı tüm sürücüler tarafından kabul görüyor” diyor.
I-Shift’in en önemli avantajlarından bazıları da pazardaki diğer ürünlerle karşılaştırıldığında vitesi çok hızlı bir şekilde değiştirmesi, debriyaj pedalına ihtiyaç duyulmaması ve farklı sürüş tiplerine imkan veren yazılımı.
İkinci nesil
İkinci nesil I-Shift’in piyasaya çıktığı 2005 yılında, şanzımanın ön ve arka parçaları yeni debriyaj sistemi ve kademe birimi eklenmesine olanak sağlayacak şekilde yeniden tasarlandı. Bu sayede brüt yük ağırlığı ile yüksek kapasiteye ulaşıldı ve I-Shift inşaattan, orman ürünleri taşımacılığına kadar farklı alanlarda hizmet veren kamyonlarda kullanılmaya başlandı. Sonuç olarak şanzıman 9 ve 12 litre araçlar dışında 16 litre kamyonlarda da büyük avantaj sağladı.
Üçüncü neslin piyasaya sürülmesi
2009 yılına gelindiğince üçüncü nesil I-Shift’ler Euro 5 normlarına uyacak şekilde piyasaya sürüldü. Birçok donanım yeniliği ve yeni yazılım desteği ile şanzıman yeni birçok göreve de uygun hale gelmiş oldu.
Volvo Kamyon Aktarma Organları ve Hibrid Sistemleri Müdürü olan Sven-Erik Tibb bu konuyla ilgili; “Başlangıçtan bu yana farklı operasyonlar ve kullanıcılar için alternatifli programlar geliştirdik. Her yeni nesle yeni uygulamalar ekledik ve artık Volvo FMX gibi inşaat araçları da I-Shift ile donatılabiliyor” diyor.
Volvo Powertrain Teknik Bölüm Direktörü Åke Zander de başından bu yana projeye dahil olan isimlerden. Zander’e göre I-Shift ile sürücülerin, manüel şanzıman kullananların eriştiği en iyi yakıt tüketimi seviyesini yakalamaları mümkün. Elektronik aksam, her zaman doğru vitesi seçerek motorun mümkün olan en ekonomik seviyede çalışmasını sağlıyor. Åke Zander; “I-Shift’in en iyi avantajı performansının günden güne farklılaşmaması. Aracı kim kullanırsa kullansın sürekli aynı yakıt tüketim seviyesini yakalamak mümkün. Dahası sürücünün vites değiştirmek için herhangi bir güç harcamasına da gerek yok” diyor.
Gelecek nasıl olacak?
Euro 6 normlarının uygulanmaya başlanmasıyla şanzıman sistemlerinin yeni motorlara göre adapte edilmesi gerekecek. Åke Zander konuyla ilgili olarak; “Yeni I-Shift gelecek nesil yakıt tüketimine daha da duyarlı olacak. Daha da önemlisi bundan sonrasında I-Shift ile yakaladığımız başarıyı pekiştirecek ve daha da ileri götüreceğiz” diyor.
Öncesi ve Sonrası ile I-Shift
2001: 44 ton ve 2,400 Nm torka kadar Avrupa’da taşımacılık için kullanılan otomatikleştirilmiş şanzıman I-shift’in sistemi üç vitesi ve GCU denilen yekpare kontrol ünitesi bulunan tamamen yeni asekronize bir temel şanzıman üzerine kuruluydu. Vites değişimi tamamen uzun yol taşımacılığı için geliştirmiş yazılımdan bilgi alan elektronik sistem tarafından kontrol ediliyordu. Temel şanzımanın arka ve ön kısmında manüel şanzımandan kalan buçuk dişlisi ve kademe grubu bulunuyordu.
2011: I-Shift şimdilerde yüksek torklu birçok motor için uygulamalara sahip. Böylece çok ağır işlerde kullanılabilir ve zorlu taşımacılık işlerinde her türlü çalışma ortamına uyum sağlayabilir. Daha da geliştirilen temel şanzımana yeni debriyaj sistemi ile birlikte yeni ön buçuk dişlisi eklendi. Arka kademe grubu de yeniden tasarlanarak daha da kısaltıldı. Sonuç olarak da tüm şanzıman daha hafif ve daha kompakt bir hal aldı. Bu nedenle, I-Shift, tüm tekerden çeker sistemler hariç diğer tüm aks konfigürasyonları ile uyumlu çalışıyor.
2010 yılında en fazla I-Shift donanımlı araç satan ülkeler
1. Brezilya
2. Almanya
3. Fransa
4. Birleşik Krallık
5. İsveç
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |