RUSYA ile giderek derinleşen kriz, sigortacıları da endişelendirmeye başladı. Rusya’nın, başta yaş meyve sebze olmak üzere Türkiye’den giden birçok ürüne ambargo uygulaması, TIR’ların sınırlarda bekletilmesi nedeniyle oluşacak zarar, nakliye ve mal sigortaları açısından sigorta şirketlerini korkutuyor. Sadece nakliyat sigortaları değil, turizmde yaşanacak kaybın da sigortayı ciddi etkilemesi bekleniyor. Öte yandan, Rusya ile yaşanan kriz, politik risklerin sigortalanması tartışmasını da beraberinde getirdi.
HANGİ SİGORTALAR VAR
Aksigorta Genel Müdürü Uğur Gülen, Rusya ile yaşanan kriz sebebiyle sınırda bekletilen kamyonlardaki malların bozulmasının söz konusu olduğunu ifade ederek, malların zamanında teslim edilememesinin de kayıplara yol açacağını kaydetti. Rusya’ya sevk edilen mallar ile ilgili olarak iki ayrı yönden koruma sağlandığına değinen Gülen, “Malların taşıma sırasında zarar görmesi halinde yük sigortası bu zararı öder. Taşıyıcı sorumluluk sigortası ise bu zarardan sorumlu olması ihtimalinde de taşıyıcının tazminat ödeme yükünü üstlenir” dedi.
Uğur Gülen, bozulan mallar için sigortanın ödeme yapıp yapmayacağının ise sözleşme hükümlerine bakılarak belirleneceğini vurgulayarak, sözlerini şöyle sürdürdü:
“Eğer sözleşme, Rusya’nın, Türkiye’den gelen araçları sokmamasından kaynaklanan zararları teminat dışında bırakmıyorsa, bu zararların karşılanması gerekir. Ancak, bu bağlamda bazı ispat sorunlarının yaşanması da kaçınılmaz. Rusya’ya hiç girememiş veya zamanında giriş yapamamış taşıyıcıların, ortaya çıkan zarardan sorumlu olup olmayacakları ve sorumluluk sigortalarının ödeme yapıp yapmayacağı ise poliçe hükümlerinin değerlendirilmesi ile belirlenecek.”
HASAR ÖDENİR Mİ?
Anadolu Sigorta Genel Müdürü Musa Ülken, Rusya ile ticaret hacmine bağlı toplam ekonomik riskin de büyük olduğunu söyledi. Şu an için en önemli risklerin politik ve finansal riskler olarak göründüğünü belirten Ülken, “Genel olarak bu konuda teminat talep eden sigortalı sayısının yüksek olmaması ve sigortalama şartlarının ağır olması nedenleriyle, sigorta şirketleri açısından riskin çok yüksek olduğunu düşünmüyoruz” dedi.
Musa Ülken, “Rusya ile kriz sonrası hiç hasar ödemesi yaptınız mı?” sorusunu ise şöyle yanıtladı: “Henüz Rusya’nın ilan ettiği önlemler nedeniyle ödenen bir hasar yok.”
İş azalacak, tahsilatta sıkıntı olacak
Aksigorta Genel Müdürü Uğur Gülen, Rusya ile yaşanan krizin başta ihracat ve turizm gelirleri olmak üzere ekonomiyi etkileyeceğini belirterek, şunları söyledi: “Sigorta sektörü de dolaylı olarak bu etkiden payını alacak. Ekonomik faaliyetlerin tümünün sigorta destekli olarak sürdürüldüğü dünyamızda, gerçekleşmeyen ticaret aynı zamanda gerçekleşmeyen sigorta demektir. Yapılmayan sigorta ise, sigorta sektörünün iş kaybetmesi anlamını taşır. Öte yandan, doğrudan etkilenen turizm sektöründe de sigortacıların hem iş azalması hem de mevcut işlerin karşılığının tahsil edilmesinde sorun yaşamaları söz konusu olabilecek.”
Politik risk sigortası gerekir
Anadolu Sigorta Genel Müdürü Musa Ülken, Rusya’ya gönderilen malların sigortaları hakkında şu açıklamaları yaptı: “Rusya’ya yapılan sevkiyatlara konu mallara emtia taşıma sigortası yaptırılmış olsa dahi bu poliçelerin; normalde malın siyasi, ekonomik, politik sebeplerle reddi; gümrükte bekletilmesi gibi nedenler sonucu bozulmasını, geri gönderme masraflarını veya reddi nedeniyle karşılaşılan finansal zararları karşılamaz. Bu tür olaylar politik riskler kapsamında sigortalanabilir. Ancak bu tür risklerin sevkiyat bazında tek başına sigortalanması zordur.” (Hürriyet)