Yeni teşvik paketinin açıklanması ile Doğu illerine yatırım yapmaya hazırlanan ancak, bu bölgelere ulaşımın sağlanması konusunda kaygı taşıyan yatırımcılara, lojistik sektöründen tam destek geldi. Sektör temsilcileri yatırımcılara 'siz yeter ki yatırım yapın biz her türlü desteği vermeye hazırız' mesajı verdi. UND konuyla ilgili 15 maddelik bir çalışma yapıyor. Çalışmada, Güneydoğu'da teşvik kapsamındaki nakliyeci sayı da net olarak ortaya konulacak ve bir yol haritası çizilecek.
Geçtiğimiz hafta açıklanan yeni teşvik paketi ile rotasını Doğu illerine çevirmeye hazırlanan yatırımcıların en büyük kaygısı bu bölgelere ulaşımın nasıl sağlanacağı konusunda. Teşvikten yararlanarak doğu bölgelerine yatırım yapmak isteyen yatırımcılara göre teşvikin yanı sıra ulaşım desteğinin sağlanması şart. Konuyla ilgili DÜNYA'ya açıklamalarda bulunan lojistik sektörü temsilcilerine göre ise yatırımcıların ulaşım konusunda kaygı taşımalarına hiç gerek yok çünkü sektör yatırımcıya her türlü desteği vermeye ve yeni yatırımlarla beraber bu bölgelerde yeniden organize olmaya hazır.
'Yeter ki Doğu illerine yatırım yapılsın'
Doğu bölgelerine yatırım yapmayı planlayan yatırımcıya her türlü lojistik desteği sunmaya hazır olduklarını belirten Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) Başkanı Ruhi Engin Özmen, "Yatırımcı nereye yatırım yaparsa biz oradan o malları alıp Avrupa'ya ve dünyanın her yerine götürmeye hazırız. Yeter ki, yatırım yapsınlar. Yolun uzun olması bu noktada problem olmayacaktır. Biz yatırımcıya her türlü desteği sunacağız. Biz zaten bunu yapıyoruz.
Gaziantep'ten malı alıp zaten dünyanın pek çok yerine taşıyoruz. Yatırımcılar o bölgelere yatırım yaptıkça biz de aynı şekilde orada yapılanır ve ona göre organize oluruz" dedi.
Yeni teşvik paketini değerlendirdiklerini ve Pazartesi günü bununla ilgili 15 maddelik bir metni basınla paylaşacakları bilgisini veren Özmen, konuyla ilgili şu açıklamalarda bulundu: "Teşvik paketinin taşımacılık sektörüne nasıl yansıyacağı yönündeki net görüşlerimiz haftaya belli olacak. Hadiseye farklı bir açıdan bakacağım.
Teşviki altı bölgeye böldükleri için biz de iller bazında bakacağız olaya. Sektörümüzün en yoğun olduğu illerin hangi teşvik kapsamında olduğuna baktırıyorum. Yani Güneydoğu'daki teşvik kapsamındaki nakliyeci sayımız kaç ona bakacağım. Ya da birinci bölgedeki teşvikten az yararlanan nakliyeci sayımız kaç ona bakıp, bunun sonuçlarını değerlendireceğim" diye konuştu.
'Yeni yatırımlar navlunları düşürecek'
Doğu illerine yatırım yapacak kuruluşlara her türlü desteği sunacaklarını ifade eden Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği (UTİKAD) Başkanı Turgut Erkeskin de yatırımcıların ulaşım konusunda bir kaygı taşımalarına gerek olmadığını belirtti.
Erkeskin, şöyle konuştu: "Mevcut limanlarımız zaten gelişiyor. Bu limanlara demiryolu ve karayolu ile ulaşacağız. Demiryollarında zaten bir yatırım hamlesi var. Karayoluyla da ulaşamadığımız yer yok. Şu anda yoğunluk olmamasından kaynaklı belki birim başına maliyetler yüksek olabilir. Ama oralara yatırım yapılmaya başlanması ile beraber lojistik yatırımlar da artacak ve bu navlunlara yansıyacak. Biz zaten bu bölgelere taşıma yapıyoruz.
Bunun altyapısı zaten var. Volümler arttıkça birim başına maliyetler de düşecek. Yatırımcının ulaşım konusunda endişe duymasına hiç gerek yok. Biz yatırımcıya her türlü lojistik desteği vereceğiz."
'Yurtdışından gelen ve giden ürünler için otoban yatırımları şart'
Şehirlerarası taşımacılıkta özellikle Doğu bölgelerinde otobanların yetersiz olduğuna dikkat çeken Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği (TGSD) Yönetim Kurulu Üyesi ve Galata Taşımacılık CİO'su Vittorio Zagaia, ulaşım sektöründeki sorunlar çözüme ulaştırılmadan yatırımcının Anadolu'ya kaymasının zor olduğunu dile getirdi.
Zagaia, "Ambarcılıktan, tarifeli ve sistematik şehirler arası bir sisteme ivedilikle geçmek şart. Vagon taşımacılığında atılan ve atılmaya gebe olan ciddi adımlar var. Bu kesinlikle önemli ama bilhassa yurtdışından gelen ve giden ürünler için hatta Kafkaslara doğru olan ulaşım için mutlak surette iç taşımalarda, otoban taşımacılığına ağırlık vermek gerekiyor.
Bu noktada otoban yatırımı yapmak isteyene değil mevcut taşımacılık yapan şirketlere teşvik uygulamasının devreye alınması, bu işe soyunmak isteyenlere bir el atılması lazım. Kurye ve küçük paket taşımacılığında sorun yok ancak yurtiçi ticari ürün taşımacılığında boşluk çok büyük. Bu durum maliyeti direkt engellediği gibi, sürenin de önemli rol oynadığını düşünürsek, Türk ihracatçısı gecesini gündüzüne katarak değer sağladığı ve sağlamaya çalıştığı bu dönemde aksi bir oluşumda sekteye uğrayıp ve Anadolu'ya kaymayabilir" açıklamasında bulundu.
'Teşvik çift taraflı yarayacak'
Teşvik paketinin lojistik sektörüne büyük katkıları olacağını düşündüğünü belirten UTİKAD Başkanı Erkeskin, "Zaten lojistik sektörü de teşvik kapsamı içine alındı. Şu anda lojistik merkezlerimizi yapıyoruz. Altyapının çok ciddi yatırımlara ihtiyacı var. Dolayısıyla bu teşvikin açıklanması bize iki türlü katkı sağlayacak. Hem sektörün direkt alacağı teşvikler hem de diğer sektörlerin alacağı teşviklerle beraber gelecek yatırımların bize olan yansıması bize katkı sağlayacak" şeklinde konuştu.
Kaynak:Dünya Gazetesi