Mehmet Eroğlu’ nun açıklamaları özellikle SRC Kartlarının ellerine ulaşmamasından yakınan sürücüler için önemli bilgiler içeriyor. Eroğlu’ nun verdiği bilgiler şöyle;
“Kamu ve üniversite ortaklığı için güzel bir örnek”
2010 yılında Ulaştırma Bakanlığı Kara Ulaştırması Genel Müdürlüğü ve Gazi Üniversitesi ortak bir merkez kurdular. Ülkemizde kamu ve üniversite ilişkisi olmaması eleştirilerine güzel bir örnek oldu. Bu ortak merkezin adı “Kara Ulaştırması Uygulama ve Araştırma Merkezi” oldu. Daha önce Gazi Üniversitesi bünyesinde yapılan mesleki yeterlilik işleri de bu merkezin faaliyetlerine dahil edildi. Merkezimizin amacı genel olarak kara ulaştırması ve ulaştırma sektörü ile ilgili çalışmalar yapmak olarak belirlenmiştir.
“Bizim amacımız ADR sürecinde fonksiyon olmak”
Görevlerimiz içinde SRC Belgeleri dışında ADR’ ye geçiş süreci de var. 23 Şubat’ ta Birleşmiş Milletler Türkiye’ yi 46. ülke olarak ADR’ ye kabul etti. 01.01.2011 tarihinde ülkemizde ADR uygulamaları başlamış olacak. Bizim amacımız ADR sürecinde fonksiyon olmak. Almanya örneğini ele alırsak; Almanya’ da ADR süreci üç kapsamda; Denetim, Eğitim Kuruluşları ve Berlin’ de 450’ si akademisyen toplam 1500 kişinin çalıştığı AR-GE çalışmaları çerçevesinde yürütülüyor. Bizim hedefimiz, buna benzer bir yapıyı oluşturmak ve bunu yaparken de ülkemizdeki diğer üniversitelerin mevcut yapılarını aktif hale getirmek. Ulaştırma Bakanlığı temmuz ayında yaptığı son toplantıda 40’ a yakın kuruluşu davet ederek kimin hangi görevi üstleneceğine dair fikir alışverişinde bulundu. Ardından bu kurumlardan yazılı olarak görev dağılımı konusunda görüş aldı. Şu aşamada görev dağılımı yapılmış değil. Görev dağılımı yapılınca ADR çalışmaları ile ilgili konular çok daha net olacaktır.
SRC kartları, AB uyum yasaları çerçevesinde çıkan kanunlar nedeniyle bütün sürücüler tarafından alınmak zorundadır. AB uyum sürecinde bu tür belgeler tüm sektörler için geçerli. Bütün Avrupa ülkelerinde de bu belgeler verilecek. Türkiye bu konuda hızlı davranarak çalışmalara erken başlayan ülkelerdendir.
“Sürücülerin EGM’ ye başvurarak bilgilerini yeniden girmeleri ya da güncellemeleri gerekiyor”
SRC işleme sürecinde adayın sürücü belgesi ve sigorta bilgileri sisteme giriliyor. Bu bilgilerde bir eksiklik yoksa aday başvurmaya hak kazanıyor. Adayın nüfus bilgileri T.C. kimlik numarası ile Nüfus İdaresi’ den alınıyor. Ardından bize verilen resimleri taranarak, kartlar baskıya gönderiliyor. Baskıdan gelen kartlar tüm işlemleri tamam ise (Parası yatmış ve adres bilgileri mevcut ise) arşive girmeden kart sahibinin adresine postalanıyor.
SRC için başvuru yaptığı halde almaya hak kazanamadıkları yönünde şikayetler bize ulaşıyor. Biz bu başvurular için gerekli dataları 01.01.2010 tarihinden itibaren Emniyet Genel Müdürlüğü (EGM)’ nden alıyoruz. EGM kayıtlarında sürücü ehliyetiyle ilgili veri yoksa sistem işlem yapamıyor. Bu durumdaki sürücülerin EGM’ ye başvurarak bilgilerini yeniden girmeleri ya da güncellemeleri gerekiyor. Bu bir geçiş süreci olduğundan ufak tefek bu tür durumlar ortaya çıkabiliyor. Bu kanun 2005 yılında çıktı. Aradan geçen bu beş yılda toplum olarak biraz ağır davranıldı. İlk yıllarda nasıl olsa kanun uygulanmaz iptal olur düşüncesi ile fazla başvuran olmadı. Ama kamunun kararlı tutumu sonrası şuan için herkes başvurmaktadır.
“120 bin civarında posta iadesi kart bulunuyor”
Merkezimizde SRC belgelerini günübirlik olarak işleyebiliyoruz. Bu konuda belgelerin geciktiği ya da adreslere gönderilmediğine yönelik şikayetler var. Birinci konu; bizim arşivimizde kartların birikmesi ancak bunun üç temel nedeni var. Bunun ilk nedeni parası yatırılmamış kartlar. Bunun dışında en büyük sorun olan posta iadeleri. Şuan arşivimizde 120 bin civarında posta iadesi kart bulunuyor. Adrese gönderilmiş ancak adreste kişinin bulunamamasından ya da adresin yanlış olmasından dolayı bize geri dönen kartlar arşivimizde tutuluyor. Bunun yanında başvuru yaparken kartı gelip elden alacağını söyleyerek adres bilgilerini vermeyenler nedeniyle de kartlar arşivimizde birikebiliyor.
Başvurdukları halde adresleri eksik ise ya da değişmiş ise muhtarlıklardan alınacak ikametgah belgelerini bize göndermeleri gerekiyor. Bu belge bize ulaşınca SRC kartlarını yeni adreslere postalıyoruz. Ücretler yatmadığı için bekleyen kartlar için bankalardan günlük olarak alınan verilerimiz yeni para yatıran kişilerin kartları hemen adreslerine gönderiliyor. Belgeleri ellerine ulaşmayan sürücüler; Ulaştırma bakanlığına, Ulaştırma Bölge Müdürlüklerine ya da Kara Ulaştırması Uygulama ve Araştırma merkezi’ ne başvurarak iade edilmiş postalarının tekrar adreslerine gönderilmesini sağlayabilirler. Başvuru için gerekenleri ve başvurularının hangi işlemde olduğunu resmi internet sitemiz olan www.ubgup.gazi.edu.tr adresine girerek T.C. kimlik numaraları ile sorgulayabilirler. Bütün bilgiler bu sitede mevcut.
KARA ULAŞTIRMASI UYGULAMA VE ARAŞTIRMA MERKEZİ NEDİR?
20 Ocak 2010 tarihli Resmi Gazete’ de yayımlanan Gazi Üniversitesi Karayolu Ulaştırması Uygulama Ve Araştırma Merkezi Yönetmeliği ile Kara Ulaştırması Uygulama ve Araştırma Merkezi’ nin görev ve sorumlulukları belirlenmiştir. Bu çerçevede merkezin amaçları: akademik programlar dışında; kamu kurum ve kuruluşları ile yapılacak protokoller çerçevesinde karayolu ulaştırması faaliyetleriyle ilgili, eğitim, araştırma, geliştirme çalışmaları ve projeleri yapmak, Bakanlığın karayolu ulaştırması alanındaki görevleriyle ilgili olarak KUGM ile işbirliği yapmak ve karayolu ulaştırması faaliyetlerine yönelik teknik kontrol, eğitim, sınav ve belgelendirme işlerini, 10/7/2003 tarihli ve 4925 sayılı Karayolu Taşıma Kanunu ve bu Kanunun uygulanmasını göstermek üzere yürürlüğe konulan yönetmeliklere uygun olarak Bakanlığın verdiği yetki ve sınırlar çerçevesinde yapmak olarak belirlendi.
Bu amaçlar doğrultusunda Kara Ulaştırması Uygulama ve Araştırma Merkezi’ nin taşımacılık sektörü ile ilgili temel görevi; 4925 sayılı Karayolu Taşıma Kanunu ve bu Kanunun uygulanmasını göstermek üzere yürürlüğe konulan yönetmeliklere uygun olarak Bakanlığın yetkilendirmesi ile karayolu taşımacılık faaliyetleri mesleki yeterliliğine ilişkin olarak verilecek eğitim, yapılacak sınav ve benzeri çalışmalara ilişkin iş ve işlemleri Bakanlık ile yapılacak protokollere uygun şekilde yapmak olarak belirlenmiştir.
BİLGİ
*** Eşya taşımacılığında kullanılan her türlü kamyon, kamyonet, çekici, yarı römork, tanker v.b. araçları kullanan sürücüler, il sınırları içinde ve 100 km.’ ye kadar mesafedeki şehir içi taşımalar hariç olmak üzere, yolcu taşımalarında kullanılan otobüs, minibüs, otomobil (sadece a yetki belgesi kapsamındaki) sürücüler, SRC belgesi almak zorundadırlar.