Kış ortası, güneşli bir Yeşilköy sabahı... Atatürk Havalimanı’nda bir uçak iniyor, bir uçak kalkıyor. Havalimanına komşu, pist manzaralı Türk Hava Yolları (THY) Uçuş eğitim Başkanlığı hareketli.
Masanın başında THY Yönetim Kurulu Başkanı İlker Aycı var. Enerjik üslubuyla hedefleri sıralıyor:
“Şu anda 299 uçağımız var. Bu yıl 339 uçağa çıkacağız. Alınacak uçakların finansmanı cebimizde. Tutarı da 3 milyar dolar. 2023 yılı hedefimizi 450 uçaklık filo olarak belirlemiştik. İlk kez açıklıyorum, bunu ‘500+’ yapıyoruz.
Havana yolcusu kalmasın
24 milyar dolarlık gelir hedefimizi de 30 milyar dolara taşıyoruz. Varlık değerimizi de 4 - 4.5 milyar dolardan 10 milyar dolara çıkarmayı hedefliyoruz. Yüzde 1.9 pazar payımızı ise yüzde 3.5 - 4 bandına getireceğiz.”
Aycı, hedeflere rahat ulaşmak için 550 civarı uçağa ihtiyaç duyduklarını söylüyor. Böylece ‘500+’ uçaklık filo hedefindeki ‘artı’nın içeriği aşağı yukarı belli oluyor.
İlker Aycı 2016’da açılacak iddialı yeni hatları da sayıyor:Atlanta, Sidney, Havana, Phuket, Hanoi, Mexico City ve Bogota dikkat çekici. 2016’da THY’nin uçtuğu hat sayısı 290’ı aşacak. Bu da başlı başına bir rekor. Aycı yeni bir stratejiyi de açıklıyor:
“Artık hat açtığımız yerlerde frekans derinliği sağlayacağız. Yani uçtuğumuz gün ve sefer sayısını artıracağız. Bir anlamda diktiğimiz kavakları çınar ağaçlarıyla değiştireceğiz. Kimse o pazarları elimizden alamayacak. Bayrak diktiğimiz yerde kök salacağız.”
‘Lounge’larla fethedecek
ABD’ye günde 5000 civarı yolcu taşıyan THY, Atlanta hattının açılmasıyla birlikte bu rakamı 6500’e çıkaracak. Aycı, “Hedef ABD’ye günde 10 bin yolcu taşımak. Bu rakama 2017’de ulaşırız. Bu yıl Washington ve New York’ta özel ‘lounge’lar açacağız. Londra’da da yer arıyoruz. Bu lounge’lar ile kalite anlayışımızı yansıtacağız” diyor.
THY son dönemde kendi Meteoroloji ekibini de kurmuş. Biraz daha erken tahmin için çabaladıklarını söyleyen Aycı, hava şartlarına bağlı rötarlara değinerek şunları anlatıyor:
“Kalplere dokunup gönül alacağız. Bu yıl kış sert geçecek. Mali kayıpta değiliz, itibar kaybı önemli. THY için eskiden low cost (ucuz) algısı vardı. Şu an marka algımız ‘ödediğin paranın karşılığını aldığın’ havayolu... Yeni hedefimiz ise premium (üst seviye) havayolu olarak algılanmak.”
Dünyanın %64’ü THY’yi tanıyor
İlker Aycı, THY’nin havayolu şirketleri arasında çalışana ‘iyi para ödeyenler’ liginde olduğunu söylüyor. Şirketin 780 yabancı pilotu Türk lirasıyla maaş alıyor. TL dolar karşısında ciddi değer kaybetse de durumlarından memnunlar.
Aycı’nın verdiği bilgiye göre Nielsen şirketi tarafından yapılan marka bilinirliği araştırmasında dünyada her 100 kişiden 64’ünün Türk Hava Yolları’nı tanıdığı ortaya çıktı. İlk akla gelen havayolu şirketi araştırmasına göre ise her 100 kişiden 7’sinin düşündüğü ilk havayolu şirketi THY. THY bu oranla dünyada ikinci sırada.
‘Ses geçirmeyen’ kulaklık zamanı
Daha çevre dostu bir THY yolda. İlker Aycı, uçaklarda dağıtılan kulaklıklardan, terliklere birçok üründe ciddi miktarda naylon ambalaj kullanıldığını hatırlatıyor. THY ambalaj sorununa çare bulmak için düğmeye basmış. Ayrıca business class uçuşlarda kulaklık kalitesi de artırılıyor. Sesi tamamen kesme özellikli kulaklıklar için ihale son aşamaya gelmiş. Yani artık yolcular motor gürültüsü duymayacak. THY’nin sponsoru olduğu Euro 2016’nın maçları ile Şampiyonlar Ligikarşılaşmaları da uçak içinde yayınlanacak.
Rezervasyon ve biletlemede de yeniliklere imza atmak için çalışan THY, bu işleri akıllı telefonla veya sesli olarak 1 dakikanın altında halletmeye uğraşıyor. 3 yıl sürecek projede doğru hizmet vermek açısından Türkiye’deki şive ve lehçe farkları tanımlanacak.
Neredeyse Türkiye’yi taşıyacak
Düşük petrol fiyatlarının bilet fiyatlarını düşürerek ciddi rekabete yol açtığını belirten Aycı, 2015’te iyi performans gösterdiklerinin altını çiziyor.
THY’nin yolcu sayısı 2015 yılında yüzde 11.8 artışla 61.2 milyon olurken 2016’da iç hatlarda 30.6 milyon, dış hatlarda 40.8 milyon olmak üzere, özel kira ve hac-umre yolcusu ile birlikte toplam 72.4 milyon yolcu taşımak hedefleniyor. Bu rakam 78 milyonluk Türkiye nüfusuna yakın. Şirket, bu yıl ortalama euro/dolar paritesini 1.1 ve ortalama dolar/TL kurunu 3.14 olarak öngörüyor. Satış geliri hedefi ise yaklaşık 12.2 milyar dolar. THY, 2016 yılında ortalama personel sayısında da yüzde 19 artış planlıyor. Artış ağırlıklı kabin ve kokpitte olacak. Bu durumda personel sayısı 21 binden 24.881’e çıkacak.
Sanal İstanbul turu
Uçuş Eğitim Başkanı Kaptan Sedat Şekerci’yle birlikte tanesi 10 milyon euro’yu bulan uçuş simülatörlerini de inceliyoruz. Kapalı kutuyu andıran simülatörün içine girince kendimizi bir A320 uçağının kokpitinde buluyoruz. THY kaptanlarıyla sanal bir İstanbul turu atıyoruz. Uçuşun her anı gerçekmiş duygusu veriyor. Kumandayı devraldığımız kısa süre içinde ise simülatörde bile olsa bir yolcu uçağı kullanmanın ağır sorumluluğunu hissediyoruz.
(MİLLİYET)