Türkiye’nin yürürlükteki Avrupa Birliği (AB) Müktesebatına Uyum Programı çerçevesinde, karayolu taşımacılığı emniyetiyle ilgili hukuki ve idari uyum çalışmaları hızla devam ediyor. 32 başlıkta hazırlanan ve Türkiye’nin kısa, orta ve uzun vadede gerçekleştirmesi gereken yükümlülük programının taslak hali, Ağustos 2008’de AB Genel Sekreterliği tarafından yayımlandı. Türkiye de bu alanda gerçekleştireceklerini hazırladığı Ulusal Program’a yerleştirdi.
Buna göre, Türkiye’deki sürücü belgelerinin AB normlarına göre uygun hale getirilmesi belirli araçlara hız sınırlayıcı cihaz takılmasına kadar pek çok konuda kanun değişikliğini de getirecek. Söz konusu çalışma ‘Karayolları Trafik Kanununun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi Hakkında Kanun’da yapılacak düzenlemeyle bu yıl içinde yürürlüğe girecek. Araç plakalarında Türkiye’yi belirleyen işaretin kullanılmasına ilişkin yönetmelik ise 2011 sonuna kadar hazırlanmış olacak.
Ulaştırma Bakanlığı nezdinde, tehlikeli maddelerin taşınmasında olası risklerin belirlenip, bu konuda gerekli önlemlerin alınmasından sorumlu danışmanların eğitilmesi, atanması ve görevleriyle ilgili esaslar ise yine 2009 yılı içinde ilgili tebliğin yürürlüğe girmesiyle sağlanacak.
Uyum süresi 2011’e kadar
Müşteriye daha iyi hizmet vermek için kapıdan kapıya ekonomik taşıma sunulması, karayollarındaki sıkışıklığı, kazaları ve çevre kirliliğinin azaltılmasıyla enerji tasarrufunun sağlanması, operatör ve sürücülerinin, sorumluluk ve yükümlülüklerinin belirlenmesi, eğitilmesine ilişkin, ‘Kombine Mal Taşımacılığı Yönetmeliği’nin ise 2011 sonrasında yürürlüğe girmiş olması gerekecek.
Karayolunda seyreden ticari araçların teknik denetimi, yol ve yolcu güvenliğinin sağlanması, taşımacı ve sürücülerin hak, yükümlülük ve sorumluluklarının belirlenmesi ve AB mevzuatına uyumu için ise Türkiye’nin 2011’e kadar süresi var.
Karayolları Genel Müdürlüğü’nün, tünellerin işletilmesine dair yeniden yapılanma çerçevesindeki, ‘’Tünel İşletme Yönergesinde Değişiklik’’ 2011 sonrasında yapılacak. Aynı şekilde, sürücülerin çalışma ve dinlenme sürelerine ilişkin düzenlenmelerle ilgili yönetmelik de 2011’e kadar yayımlanacak. Milli Eğitim Bakanlığı’nca, verilen sürücü eğitiminin, AB ülkelerindeki eğitimle denkliğinin sağlanması için, ‘’Motorlu Taşıt Sürücüleri Kursu Yönetmeliği’’ 2010’da çıkarılacaktır. Dijital takograf sisteminin kurulması ve işletilmesi kapsamında, ‘Karayolu Taşımacılığında Kullanılan Kayıt Cihazları Yönetmeliği’ ile taşınabilir basınçlı ekipmanların sahip olması gereken şartların uyumlandırılmasına ilişkin yönetmelik’ gelecek yıl hazırlanmış olacak.
AB 2 milyon avro gönderecek
Karayolları Genel Müdürlüğü’nün, tünel güvenliği, yol ücretlendirme ve elektronik ücret toplama sistemlerinde, 2009-2011 yılları arasında kurumsal kapasitesinin geliştirilmesi gerekli görülüyor. Çalışma Bakanlığı’nın, 2009-2013 arasında ‘’Haftalık İş Günlerine Bölünemeyen Çalışma Süreleri Yönetmeliği’’nin yeniden düzenlenmesi için kurumsal kapasitenin geliştirilmesi gerekiyor. Bakanlıkların bu ihtiyaçlarının bir kısmı AB kaynaklarında, bir kısmının ise ulusal bütçe tarafından karşılanacak. Karayolları Genel Müdürlüğü ve Çalışma Bakanlığı ihtiyaçlarının tamamı olmak üzere tüm çalışmalar için AB kaynaklarından 2 milyon avro sağlanacak. Değişimin Türkiye’ye maliyeti ise sadece 180 bin avro olacak. Milli Eğitim Bakanlığı ihtiyaçları için gerekli tutar, ulusal bütçeden 151 bin avro olarak belirlenirken, AB kaynaklarından da 311 avro sağlanacak.
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |