Finansal Kurumlar Birliği (FKB) çatısı altında faaliyet gösteren finansman şirketlerinin işlem hacimleri geçen yıl yüzde 39.7 artarak 19.1 milyar liraya, tamamına yakını taşıt olmak üzere, kredi konusu ürün sayısı ise yüzde 52 artarak 428 bin 53 adede çıktı. Finansman şirketlerinin taşıt kredisinde alacak tutarları ise 22.8 milyar TL ile, bankaların 22.5 milyar TL olan söz konusu alacaklarını geride bıraktı. 2010-2015 döneminde bankaların taşıt kredileri alacakları yüzde 54.6 artarken, finansman şirketlerinin alacakları ise yüzde 354 arttı. Bu yıl ilki düzenlenen ve sektörün önde gelen isimleriyle akademik camiayı bir araya getiren Boğaziçi Üniversitesi Otomotiv Ekonomi Zirvesi/Auto Summit 2016'da konuşan Finansal Kurumlar Birliği (FKB) Başkan Vekili Nilüfer Günhan, otomotiv alıcılarının günümüzde artık daha az otomotiv showroom ziyareti gerçekleştirdiğine dikkat çekti. Günhan, alıcıların artık hayalindeki aracı web/mobilden araştırdığını, fiyat ve özellik karşılaştırması yaptığını ve kendi kredi kullanımına yönelik de kredibilite sorguladığını söyledi. Günhan, "Finansman sektörü oyuncuları da, online ve mobil platformlarda müşterilere yönelik uygulamalar geliştiriyor, iş ortaklığının ihtiyaçlarına göre b2b ve b2b2c alanlarında yatırımlar yapıyor" dedi.
MÜŞTERİYE ÖZEL TEKLİF
Günhan ayrıca, her müşterinin yaş, cinsiyet, ırk ayrımı olmadan "özel" hissetmek istediğini, dolayısı ile finansman şirketlerinin bu yönde altyapılarını geliştirmiş olduğuna dikkat çekti. Müşterilerinin sadece T.C. kimlik numaraları ile o müşteriye özel araç modeline kadar farklılaştırılmış teklifler sunabildiklerini belirten Günhan, müşteriyi showroomdan çıkarmadıklarını ve minimum prosedür ile hızlı hizmetin tercih edilme nedeni olduğunu vurguladı. Günhan, müşterilerine araç kredisiyle birlikte sigorta, uzatılmış garanti gibi ürünleri tek bir paket halinde sunduklarını açıkladı.
PAZARIN % 60'INA SAHİP
Finansman şirketlerinin Türkiye'de verilen bireysel taşıt kredisi pazarının yüzde 60'ına sahip olduğunun altını çizen Nilüfer Günhan, sözlerini şöyle sürdürdü: "Otomotiv markalarına bağlı hizmet veren 'captive' şirketler, otomotiv finansmanındaki uzmanlıkları dolayısı ile müşterilerini ve bayilerini iyi tanıyorlar. Tüm süreç ve uygulamalarını ihtiyaçlar, beklentiler ve trendler dahilinde geliştiriyorlar."
YENİ MODELLER YOLDA
Finansman şirketlerinin geleceği hakkında da değerlendirmelerde bulunan Günhan, "Yurtdışında, özellikle ABD'de kredilendirmeye ilişkin yeni sistemler gelişiyor. Müşteri ihtiyaçlarına yönelik geleneksel süreçlere alternatif, peerto- peer finansman gibi modellerin test edilmeye başlandı. Gençlerden umutluyuz, sektörlerimizde gençlerin fikir ve önerilerine ihtiyacımız var. Gençlerimizin çalışmalarının finansman sektörünü ileriye taşıyacağını düşünüyoruz" dedi.
KREDİ SÜRECİ DİJİTAL ORTAMDA
Mevzuatın gelişimi ile tüm kredi sürecinin dijital ortamdan yürütülebileceğini ifade eden Günhan, kredi başvurusundan sözleşme imza aşamasına ve kredi kullanımına kadar uçtan uca tüm sürecin web/mobil bazlı platformlar üzerinden dijital yöntemlerle gerçekleşmesini beklediklerini kaydetti.
Günhan, yurtdışında banka lisansı ile hizmet veren finansman şirketlerinin, çoklu ürün portföyü sayesinde, müşterilerinin davranış algoritmalarını izleyebildiklerini ve müşterilere proaktif teklifler sunabildiklerini belirtti.
ÜÇ SEKTÖRDE BÜYÜME ARTARAK DEVAM EDECEK
Finansal kiralama, faktoring ve finansman şirketlerini tek çatı altında toplayan Finansal Kurumlar Birliği'nin (FKB) Başkanı Osman Zeki Özger, her üç sektörün 2015 yılının zorluklarını hızlı ve esnek yapılarıyla aştığını söyledi. 3 yıl önce "Birlikten Güç Doğar" sloganı ile yola çıktıklarını hatırlatan Özger, "Her üç sektörümüzün birlikte temsiliyetinin getirdiği yüksek sinerjinin önemli bir güce dönüştüğünü gördük ve yaşadık" diye konuştu.
Özger, "Birliğimizin ana misyonunu, çatısı altındaki tüm sektörlerin reel ekonomiye katkılarını en üst düzeye taşımak oluşturuyor.
Bu noktada sadece finansman kaynakları ile değil; her geçen gün gelişen insan kaynağı kalitesi, ihtiyaçlara özel-yenilikçi çözümleri, artan işbirlikleri ve yurt çapında genişleyen etki alanıyla reel sektörün artık daha da fazla yanında olacağız" dedi.
AKTİF 94.6 MİLYAR TL
Üç sektörün aktif büyüklüğünün 2015'te yüzde 19.2 artarak 94 milyar 591 milyon liraya çıktığını hatırlatan Özger sözlerini şöyle sürdürdü: "İşlem hacminin yüzde 6.3 artışla 156 milyar TL'ye, faaliyet konusu alacaklarının yüzde 18.4 artışla 85 milyar 548 milyon TL'ye, özkaynak büyüklüğünün yüzde 11.1 artışla 13 milyar 257 TL'ye ve net kârının da yüzde 15 artışla 1 milyar 560 milyon TL'ye yükseldiğini görüyoruz. Birlik olarak önümüzdeki dönemde yapacağımız çalışmalarla, her üç sektörde büyümenin devam edeceğine olan inancımız tam."
MÜŞTERİ SAYISI VE HACİM ARTACAK
Bu yıla ilişkin beklentilerine de değinen FKB Başkanı Özger, "2016 yılında da küresel gelişmelerin negatif etkilerine karşı, kalkınmanın önemli olduğu alanlarda en önemli çözümün finansal kuruluşlardan geleceğini beklemekteyiz. 2016 yılında da gerek müşteri sayısında gerekse hacimsel olarak her üç sektörün büyüme seyrinin artarak devam edeceğini bekliyoruz" diye konuştu.
(SABAH)