Her gün yüzlerce uçağın iniş- kalkış yaptığı İstanbul Atatürk Havalimanı'nda şehir içi trafiği aratmayan bir yoğunluk yaşanıyor. Uçaklara kargo ve yolcu taşıyan araçlar, yakıt tankerleri, merdiven araçları derken binlerce araç aynı anda apronda bir yerden bir yere yetişmeye çalışıyor. Zaman çok önemli çünkü en ufak bir aksaklık günde 900 uçağa hizmet veren operasyonun tamamını sekteye uğratabiliyor. Apronda bagaj taşıyan araçlar zaman zaman park veya seyir halindeki uçaklara çarpabiliyor.
Bu tür kazalarda yakıt aprona boşaldığı durumlarda liman saatlerce uçak trafiğine kapalı tutuluyor. Bütün bu aksiliklerin havalimanı otoritesine verdiği zarar milyon dolarları buluyor. Bütün bu keşmekeşi önlemek için tıpkı karayolunda olduğu gibi havalimanında da çok sıkı bir trafik denetimini zorunlu kılıyor. Bu denetlemelerde hata yapan sürücülere 50 ile 5 bin dolar arası ceza kesiliyor.
Bu amaçla kurulan Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) Apron Devriyeleri muhtemel bir kazaya mahal vermemek için sıkı bir denetim uyguluyor. Gün boyunca gerçekleştirilen takiplerde, Atatürk Havalimanı apronunda faaliyet gösteren çeşitli firmalara ait araçların içerisinde mutlaka bulunması gereken söndürme tüpü, işaretleyici, trafik levhalarının olup olmadığını kontrol ediliyor. Bunun yanı sıra sürücülerinin ehliyetleri, özel sertifikalı araçlarla ilgili belgeleri ve apronda hız limitine uyup uymadıkları titizlikle kontrol ediliyor.
Aprondaki araç trafiğinin daha güvenli işlemesi için ve uçakların hareketlerini daha rahat ve güvenli bir şekilde devam ettirebilmesi için hayati derecede önemli olan bu kontroller de, uyulması gereken kullara uymayan sürücülere ağır cezalar kesiliyor. İhmal ve kusurların büyüklüğüne göre 50 dolar ile 5 bin dolara arası cezalar kesiliyor. Para cezalarına karşın aynı olumsuz davranışları tekrar eden sürücülerin havalimanında görev yapması için kendisine verilen apron terminal kartları iade edilmemek üzere geri alınıyor.
DHMİ İstanbul Atatürk Havalimanı Apron Trafik Kontrol yetkilisi Devrim Akmaz, uçakların havalimanındaki hareketlerini daha güvenli yapmaları adına, bütün firmaların araçlarının kontrolünü yaptıklarını ifade ederek, "Bu hizmetimiz, haftanın 7 günü 24 saat şeklinde olan bir hizmettir. Apron da 25 km bir hız sınırı vardır. Bu normal şartlar bir karayolunun hız sınırından çok düşük, ancak havalimanının güvenliği için makul bir hız limitidir. Apron da hız sınırını geçenler için, yönerge gereği çeşitli cezalar uygulanıyor.
Bu işlemler, 50 dolardan başlayıp, bin dolara, hatta 5 bin dolara kadar çıkabiliyor. Yönetmeliğe göre bir yıl içerisinde 3 kere, veya yılına bakılmaksızın toplamda 5 kere hız sınırını ihlal edenlere bir daha apron terminal kartı verilmiyor. Burada araçların hız limitlerini kontrol ediyoruz. Apron terminal kartları veya araç kullanma belgelerinin olup olmamasına bakıyoruz. Kullandıkları özel sertifikalı araçlar ile ilgili gerekli belgelerinin olup olmadığına bakıyoruz. Araçlarda söndürme tüpü, işaretleyici gibi levhalarının olup olmadığına kontrol ediyoruz" dedi.
Öte yandan, Atatürk Havalimanı apronun da araç kullanabilmek için, ehliyet yeterli değil. DHMİ yetkilileri tarafından apronda araç kullanacak sürücü adaylarına verilen kurslardan 70 ve üzeri not alması gerekiyor. Bu kurslarda iki kez başarısız olanlara apron ehliyeti verilmiyor ve bu kişiler bir daha kursa giremiyor.