Erkut, ''Ham petrol ünitesi olmayan yeni bir rafineri yatırımı yapacağımızı söyleyebilirim'' dedi.
TÜPRAŞ Genel Müdürü Yavuz Erkut, vergilendirmenin de etkisiyle Türkiye'de motorin tüketiminin hızla arttığına işaret etti.
Akdeniz bölgesi geneli gibi motorin açığı olan bir ülke olan Türkiye'nin yılda yaklaşık 8 milyon ton motorin ithal ettiğine dikkat çeken Erkut, şöyle konuştu: ''2020'lerde benzin tüketimi (yıllık) bugünkü seviyesinde, aşağı-yukarı 2,5 milyon ton civarında kalacak gibi gözüküyor. Motorin tüketimi ise 13,9 milyon 18,3 milyona çıkacak gibi gözüküyor. Piyasanın motorine yönelmesi nedeniyle fuel-oil dönüşüm ünitesi yatırımı yapmaya karar verdik. Türkiye'deki talebe uygun bir yatırım olacak. Bu yatırım devreye girdiği zaman 4,2 milyon tonluk siyah ürün 2,5 milyon ton motorin ve 700 bin bin ton benzine dönüşecek.''
Söz konusu yatırımın ticari ihalesinin birkaç hafta içinde tamamlanacağını düşündüğünü belirten Erkut, ''Uluslararası bir firma ile anlaşmasını imzalayacağız. 2014'ün ilk çeyreğinde de tamamlanır gibi gözüküyor. Şu andaki tabloya göre 1,8-2 milyar dolar civarında bir yatırım olacak'' diye konuştu.
MOTORİN VE BENZİN ARASINDAKİ VERGİ FARKI
Motorin ve benzin arasında benzin aleyhine bir vergi farkı olduğuna dikkat çeken Erkut, rafineri çıkış fiyatı 86 kuruş olan kırsal motorin ve motorinde ÖTV ve KDV miktarının yaklaşık 1,49 lira, rafineri çıkış fiyatı 84 kuruş olan benzindeki vergi miktarının ise 2,20 lira olduğuna işaret etti.
Bu durumda tüketicinin tercihi motorin olduğunu belirten Erkut, şöyle konuştu:
''Eğer bu vergilendirme yapısıyla kalırsa Türkiye'de motorin tüketimi daha da hızlı artacak. Motorin tüketiminin bu kadar hızlı büyümesinin engellenmesi lazım. Önerimiz, bir ürün diğerine karşı kollanmamalı, benzindeki vergi oranının motorinle eşit düzeye getirilmeli. Motorinin hızlı büyümesinin engellenmesi lazım. Vergiler eşit olursa piyasa kendi gelişir.''
BÖLGEDE 71 RAFİNERİ VAR
Zaman zaman ''TÜPRAŞ Türkiye'nin tek rafineri şirketi tekel, rafinerilerin çeşitlenmesinde fayda var'' şeklinde konuşmaların yapıldığını anlatan Erkut, bu yaklaşımın gerçekçi olmadığını, Karadeniz ve Akdeniz bölgesinde Türkiye pazarına çok yakın 71 adet rafinerinin bulunduğunu söyledi.
Orta vadede iç pazar için yeni bir rafineriye ihtiyaç bulunmadığını, TÜPRAŞ'ın bile ürettiği benzinin neredeyse yarısını ihraç ettiğini belirten Erkut, bugünkü şartlarda birçok rafineri yatırımının ertelendiğini veya devam eden bir kısım yatırımların durdurulduğunu da vurguladı.
EKONOMİK KRİZ TÜPRAŞ'IN İHRACATINI AZALTTI
Son 5 yıldır yüzde 90'ın üzerinde kapasiteyle çalışan TÜPRAŞ'ın küresel krizin etkisi ve buna bağlı Akdeniz piyasalarında talebin düşmesi nedeniyle, yüzde 70 kapasitede çalışmaya başladığını kaydetti.
Küresel ekonomik kriz nedeniyle iç piyasada ve yurt dışında talep daralması meydana geldiğini vurgulayan Erkut, bu çerçevede geçen yılın ilk 9 ayında 4,8 milyon ton olan ihracatın bu yılın ilk 9 ayında 2,4 milyon ton düzeyine düştüğünü bildirdi.
Erkut, ''İhracatımızda da yüzde 70 düşüş var. Değer olarak baktığımızda geçen yılın ilk 9 ayında 3,8 milyar dolar olan ihracatımız bu yılın ilk 9 ayında sadece 1,2 milyar dolar olarak gerçekleşti'' dedi.
Erkut, 2010'un 2009'dan biraz daha iyi ama krizin bütün sancılarını temizlemeyeceğini ve şu anda sektörde iyileşme için 2011'in daha gerçekçi göründüğünü söyledi.
Ham petrol fiyatlarıyla ilgili bir soru üzerine Erkin, ham petrol talebinin azalmaya devam ettiğini, uzun vadeli dönemde de petrol fiyatlarının 5 ila 20 dolar kadar artacağı yönünde bir beklenti olduğunu kaydetti.
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |