Hava kargoda rekor üstüne rekor kırarak hızlı büyümesini sürdüren Türkiye, bu alanda merkez (‘hub’) olmaya koşuyor. 2013’ün ilk 10 ayında globaldeki yüzde 1’lik büyümeye rağmen aynı dönemde yüzde 14 büyüyen Türk hava kargo sektörü lojistik uzmanlarına göre, asıl sıçramayı 3. havalimanın açılmasıyla yapacak. Mevcut havalimanlarındaki kapasite sorunu çözülecek, altyapı ve mevzuatlardaki aksaklıklar da giderilirse asıl büyüme o zaman gerçekleşecek. Lufthansa gibi havacılık devleri, kargo yatırımlarını büyütmek için 3. havalimanını bekliyor.
İstanbul’da 21-23 Kasım tarihlerinde düzenlenen 7. Uluslararası Logitarans Transport Fuarı’na bu yıl ilk kez Turkish Cargo ve Lufthansa gibi hava kargo devleri de katıldı. Fuar kapsamında Türk Hava Kargo Sektöründeki Fırsatlar ve Tehditler konulu bir panel düzenlendi. Turkish Cargo Başkan Yardımcı Halit Anlatan’ın moderatörlüğünü üstlendiği panelde Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği (UTİKAD) Başkanı Turgut Erkeskin, Schenker Arkas Hava Kargo & Fuar Şube Müdürü Mahfi Kızılkaya ve Arçelik Havayolu/Kargo Lojistik Satınalma Yöneticisi Sanem Sipahi de konuşmacı olarak yer aldı. Hava kargo sektöründeki gelişmeleri ve mevcut sıkıntıları değerlendiren sektör temsilcileri panelde, 2017 yılında tamamlanması planlanan 3. havalimanın hava kargoya ne tür katkılar sağlayacağını masaya yatırdı. Konuşmacılar 3. havalimanının Türkiye’yi hava kargoda bölgenin ‘hub’ı konumuna taşıyacağı görüşünde birleşti.
‘Kargo devleri büyük yatırımlar için bekliyor’
Mevcut havalimanlarındaki kapasite yetersizliği hava kargo şirketlerinin yeni yatırım yapmasını da engelliyor. Alman Lufthansa Cargo da 3. havalimanı ile birlikte Türkiye’deki yatırımlarını artıracak. DÜNYA’ya açıklamalarda bulunan Lufthansa Cargo üst düzey yöneticilerinden Hasso Schmidt, Türkiye’nin çok dinamik bir pazar olduğunu belirterek, “Çok önemsediğimiz bir pazar. İhracatı oldukça iyi gidiyor. Global hava kargo yavaş büyürken Türk hava kargo sektörü çok hızlı büyüyor” dedi. Türkiye’de daha fazla büyümek istediklerini ifade eden Schmidt, “Ancak AHL’nin kapasite sorunundan dolayı yeterli yatırımı yapamıyoruz. 3. havalimanını bu açıdan çok önemsiyoruz, açıldığında Lufthansa Kargo Türkiye'ye daha fazla yatırım yapacak” dedi. Turkish Cargo yetkilileri de 3. havalimanının açılmasıyla kapasitelerinin ve büyümenin katlanacağını söyledi.
‘Kapasite yetersizliği sorunu çözülecek’
Atatürk Havalimanı ve İstanbul Sabiha Gökçen’de hava kargo taşımacılığında ciddi bir altyapı sorunu ve kapasite yetersizliği olduğunu dile getiren UTİKAD Başkanı Turgut Erkeskin, bu durumun sektörün büyüme hızını yavaşlattığını söyledi. İstanbul’da yapılacak 3. havalimanının sorunları ortadan kaldıracağına dikkat çeken Erkeskin, şöyle konuştu: “3. havalimanı Türkiye’yi hava kargoda ‘hub’ olmaya götürecek potansiyele sahip. Biz henüz Türkiye olarak hiçbir konuda uluslararası ‘hub’ olamadık. Singapur çok güzel bir örnek. Bütün havayolları Singapur’u bölgenin ‘hub’ı olarak kullanıyor. Aktarmalarını başarılı bir şekilde yapabiliyor. Singapur’un başarılı olmasının nedeni kargo tesislerinde fiziki altyapısının olması, bununla beraber mevzuatlarda da eksiklik olmaması. Türkiye 3. havalimanının açılmasıyla bir ‘hub’ olabilir ancak, dünyanın çok uluslu firmaları Türkiye’yi Ortadoğu’ya, Kafkaslara ve Kuzey Afrika’ya bir dağıtım üssü olarak kullanmak istediğinde sadece fiziki kapasitenize değil, altyapıya ve mevzuata da bakacağı için konu bir bütün olarak düşünülmeli. Karayolu ve demiryolu bağlantıları mutlaka sağlanmalı, gümrüklerdeki aksaklıklar mutlaka giderilmeli.” Turkish Cargo Başkan Yardımcı Halit Anlatan da Türk hava kargo sektörünün 3. havalimanının açılmasıyla büyük bir hareketlilik ve büyüme kazanacağını, Asya ve Avrupa’daki önemli ‘hub’lardan biri konumuna gelebileceğini söyledi.
‘Kargo köyü projesi hayata geçirilmeli’
Schenker Arkas Hava Kargo Müdürü Mahfi Kızılkaya da 3. havalimanının açılmasının sektör açısından çok büyük öneme sahip olduğunu ifade ederek, “Türkiye’yi hava kargoda ‘hub’ olmaya taşıyacak yeni havalimanıyla beraber, kargo köyleri projesinin de mutlaka hayata geçirilmesi gerekiyor. Altyapıyla beraber mevzuatlar da uygun hale getirilirse kargo taşımacılığıçok daha hızlı büyüyecek.Biz de bundan faydalanacağız” dedi.
‘Kapasite artışıyla navlun düşecek, talep artacak’
Arçelik Havayolu/Kargo Lojistik Satınalma Yöneticisi Sanem Sipahi de 3.havalimanının sadece İstanbul’un değil Türkiye’nin büyük bir ihtiyacı olduğunu söyledi. Kapasite sorununun aşılmasıyla üreticiye yüksek gelen hava kargo navlunların da düşüreceğini belirten Sipahi, şöyle konuştu: “Havayolu her zaman taşımacılıkta bir ambulans görevi görüyor. Ancak havalimanındaki mevcut sorunlar nedeniyle zaman zaman ihtiyaçların karşılanmasında yetersiz kalıyor. Bizim için hız çok önemli. Kapasite sorunundan dolayı 3. havalimanı mutlaka olmalı. Sadece havalimanı tek başına yeterli değil bunun demiryolu ve karayolu gibi diğer taşıma modları ile desteklenmesi çok önemli. Tüm ihtiyaçları karşılayacak ve bağlantı yollarının verimli işlemesini sağlayacak bir proje olmalı. Dolayısıyla bu hizmet alanlar tarafındaki genel beklenti bu. Bizim için önemli olan bir konuda maliyetlerin azaltılması. Atatürk Havalimanı’ndaki mevcut eksiklikler direkt navlunlara yansıyor. Bunun yanı sıra farklı hizmet alanlarına yansıyor buna bağlı olarak da maliyetler artıyor. 3. havalimanı daha esnek bir ortam vereceğinden navluna yansıyacağını ve maliyetleri düşüreceğini düşünüyoruz. Bu da talebi artıracak. Büyük bir iyileşme olacağından büyük bir umut içerisinde havalimanının açılmasını bekliyoruz.”
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |