Ülkemizin en yoğun ticari faaliyetler içerisinde bulunduğu ülkelerden biri olan Türkmenistan tedbir alma konusunda oldukça sıkı kurallar getirmiş, salgının başladığı ilk günlerde almış oldukları sınır kapılarını kapatma tedbirleri günümüz itibarı ile halen devam etmektedir.
Alınan bu sıkı tedbirlerden dolayı Türkiye’den Türkmenistan’a taşımacılık çalışmalarında kullanılan standart güzergahlar da değişiklikler meydana gelmiştir. Ülkemiz genelinde lojistik faaliyetlerini sürdürmekte olan Türkmenistan nakliye firmaları meydana gelen bu değişikliklerden hoşnut olmasalar da başka bir formül bulunamadığından ortaya çıkan durumu kabullenmek durumunda kalmışlardır.
Türkiye’den Türkmenistan’a yapılan sevkiyatlarda ağırlıklı olarak kullanılmakta olan güzergah İran üzeri kullanılan yoldur. Bu yol ürün teslimat süresinin oldukça kısa zamana tekabül etmesine sebep oluyorken Gürcistan, Azerbaycan üzeri kullanılan yol hem maliyetin artması hemde varış süresinin uzamasına sebep olmaktadır.
Ülkenin almış olduğu tedbirler nedeniyle kapalı tutulan sınır kapıları kullanılan yolu tek yöne indirmiş, zorunlu olarak Azerbaycan üzeri güzergah kullanılmak durumunda kalınmıştır. Taşıma yapan nakliye araçlarının Azerbaycan’ın Bakü limanından Türkmenistan’a hareket eden roro gemileri ile geçmeleri gerekmekte iken sadece dorse gönderimine izin verilmektedir. Tır çekicisinin Bakü limanında dorsenin yükü teslim edip gelmesini beklemesi gerekmektedir. Türkmenistan nakliye hattının bu denli zorlaştırıldığı dönem içerisinde ülkeye yapılan ihracatın da nakliye çalışmalarının da normal seviyelerin altına düştüğü görülmektedir.
İçinde bulunduğumuz dönem itibarı ile dünya genelinde etkisinin azaldığı görülen salgının bir çok ülke tarafından alınan tedbirlerin esnetilmesi neticesine ulaşmıştır. Bu vesile ile Türkmenistan devleti de aldığı sıkı tedbirlerde esnekliğe gitmiş, İran üzeri güzergahın kullanımına direk servis değil de sınır kapılarından aktarmalı veya dorse göndermeli geçişlere müsaade etmeye başlamıştır.
Kısmi olarak alınan esneklik kararları bile Türkiye-Türkmenistan hattının yeniden eski hareketliliğine kavuşmasına yetmiştir. Alınan kararlar neticesinde ülkeye yapılan ihracat oranları tekrar yükselişe geçmiş, yapılan nakliye çalışmaları da eski yoğun günlerine kavuşmaya başlamıştır.
Haber: Mehmet Ali BAL
Haber kaynağı: Mersin lojistik firmaları
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |