UTİKAD Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenler Derneği 24. Olağan genel Kurulu yapıldı. Genel Kurul’a üye katılımı yüksekti. Mali Genel Kurul’da Yönetim Kurulu’nun çalışmaları, derneğin mali tabloları görüşüldü ve onaylandı. Derneğe kurumsal üyeliğin yolunu açan ve kurumsal üyelik şartlarını düzenleyen tüzük değişikliği de oy çokluğuyla kabul edildi.
Kosta Sandal’cı kapsamlı bir değerlendirme yaptı.
Kosta Sandalcı’nın yorumlarından bazı notlar ise şöyle:
- Seçimler sonrasında Ulaştırma Bakanlığı ve ilgili kurumlarda başlatılan yeniden yapılandırma süreci son derece olumludur.
- Geride bıraktığımız yıl lojistik alanını ilgilendiren bir dizi özelleştirme ihalesi gerçekleşmiştir. Bu gelişmelere genel olarak olumlu yaklaşmakla birlikte, özelleştirme sonrası devir teslimlerde yaşanan aksaklıklar ve özeleştirilen işletmelerin hizmet bedellerinde yükselişler yaşanmasından kaygı duymaktayız.
- Türk uluslararası taşımacılık ve lojistik şirketleri uluslararası alanda rekabet etmeye hazırdır ancak bunun için kamu desteğine ihtiyaç vardır.
- Özellikle iç piyasalarda düşük döviz kuru politikaları geliri döviz cinsinden elde eden, giderlerini ise YTL üzerinden ödeyen lojistik sektörünü zorlamaktadır.
- Türk lojistik firmaları dünyanın en yüksek reel faizlerinden birine sahip ülkemizde finansman sıkıntısı içinde bulunmaktadır.
- Petrol fiyatlarının 90 dolar seviyesine yükselmesi, sektöre yakıt masraflarının yükselmesi olarak yansımakta, maliyetleri artırmaktadır. Yakın gelecekte bu baskıyı daha da hissedeceğiz.
- Dış ticaret açığında navlun kayıplarının payı artmaktadır. Son 5 yılda navlunda Türkiye’nin kaybı 5,227 milyar dolara yükselmiştir. Buna paralel olarak navlunda yerli payı 2002’de yüzde 60 seviyesinden 2007’nin Ekim ayında yüzde 34’e kadar gerilemiştir.
- Navlun kayıplarında özellikle denizyolu ithalatın payı büyüktür. Bunun sebebi ise Uzakdoğu ülkeleri ile dış ticarette verdiğimiz aşırı seviyelerdeki açıktır.
- Türkiye’nin sınır komşularıyla ticareti artmakla birlikte yetersizdir. Bunun artması için komşu ülkelerle ulaşım bağlantılarının güçlendirilmesi gerekir.
- Türkiye’nin KEİ ve Orta Asya ülkeleriyle dış ticareti artmaktadır ancak özellikle Orta Asya Cumhuriyetleriyle ticaretimiz yetersiz seviyededir. Türkiye’den bölgeye tek yönlü mamul mal akışının olması taşıma maliyetlerini artırmaktadır. Türkiye’nin bölge ile demiryolu bağlantıları geliştirilmelidir.
- Türkiye’nin Ortadoğu ve Kuzey Afrika ülkeleri ile ticareti artmaktadır. Dengeli seyreden bu trafiğin daha da hızlanması için deniz, kara ve demiryolu taşımacılığının geliştirilmesi gerekir.
- Türkiye’nin ABD ile ticareti görece dengeli seyretmektedir. Ancak ABD’nin tüm dünyaya zorunlu kıldığı güvenlik şartları gederek daha fazla sıkıntı yaratmaktadır.
- Avrupa ülkeleriyle ticari ilişkiler büyük önem taşımaktadır. Avrupa ülkeleriyle yapılan ticarette yakalanan nispi denge lojistik optimizasyon süreçlerini kolaylaştırmaktadır. Bu açıdan bu ülkeler ile yapılan karayolu taşımacılığının önündeki vize, belge ve kota sıkıntılarının aşılması hayati önem taşımaktayken, demiryolu ve kombine taşımacılık olanaklarının geliştirilmesine çalışılmalıdır.
- Sonuç olarak Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Sektörü kur, faiz, yüksek istihdam ve girdi maliyetlerinin baskısı altındadır. Lojistik sektörü üzerindeki yüklerin hafifletilmesi uluslararası ticarette önemli bir rekabet avantajının elde edilmesini sağlayacaktır.
- Lojistik sektörünün uluslararası pazarlarda daha aktif olması ve Türkiye’ye döviz kazandıran bir sektör olması için “Stratejik açıdan öncü bir devlet”e ihtiyacı vardır. Stratejik açıdan lojistik sektörün öncü devlet; “Lojistiğin dış ticarette rekabet avantajı yaratmadaki önemini anlamış; Lojistik maliyetleri azaltmak için lojistik sektörünün üzerindeki yükleri hafifleten; Lojistik sektörüne yeni pazarlara girmesi yardımcı olan; Lojistikçilerin üçüncü ülkelerarası hizmet üretip ülkemize döviz kazandırmasını teşvik eden; Ülke içinde lojistik altyapıyı sadece kendi ihtiyaçlarımıza yetecek kadar değil bölgemizden geçen transit trafiği ülkemize çekecek şekilde yapıp hazır tutan devlettir.
- Ulaştırmaya ilişkin kurumlarda başlatılan yeniden yapılanma sürecinde uluslararası taşımacılık ve lojistik sektörünün beklediği bir yapının oluşmasını arzuluyoruz.