Her 100 aracın 30’u düşük hava basınçlı lastikleriyle yol güvenliğini tehdit ediyor. Bu oran 2008 yılında yapılan ölçümlerde yüzde 61’di.
Tehlikeli seviyede düşük hava basınçlı lastiğe sahip araç sayısı geçtiğimiz yıla oranla azaldı
Michelin’in nisan-mayıs aylarında toplam altı ilde gerçekleştirdiği ve 4566 aracın kontrol edildiği ‘Lastikte Doğru Hava Basıncı’ etkinliğinde, 100 araçtan 58’inin düşük ya da yüksek hava basınçlı lastiklere sahip olduğu tespit edildi. Sürücülerin % 16’sının tehlikeli seviyede düşük havalı lastiklerle yolculuk yaptığı ortaya çıkarken, 2010’daki etkinlikte aynı oran % 24’e ulaşıyordu.
Michelin’in karayollarında can güvenliğini artırma ve araçların yakıt tüketimini azaltarak çevreyi koruma amacıyla 2004’ten bu yana Türkiye’de hayata geçirdiği “Lastiklerde Doğru Hava Basıncı” aktiviteleri sona erdi. Elde edilen sonuçlar, araç kullanıcılarının her geçen yıl doğru hava basıncı konusunda biraz daha bilinçlendiğini ve Michelin’in çalışmalarının başarıya ulaştığını gösteriyor.
Michelin tarafından 15 Nisan-22 Mayıs tarihleri arasında gerçekleştirilen “Lastikte Doğru Hava Basıncı” aktivitesi; İstanbul Anadolu ve Avrupa yakalarının yanı sıra Ankara, Bursa, İzmir, Antalya ve Denizli’de düzenlendi. Altı il ve dokuz noktada gerçekleştirilen aktiviteler boyunca alışveriş merkezleri gibi araç trafiğin yoğun olduğu yerlere kurulan servis alanlarında araçların lastik basınçları Michelin ekipleri tarafından kontrol edildi; hatalı basınçlar düzeltildi; sürücülere araçlarının lastiklerinde olması gereken hava basıncının bilgisi verilip, doğru hava basıncının önemi anlatıldı.
Aktiviteler kapsamında toplam 4556 aracın (binek, 4x4 ve hafif ticari) lastikleri incelendi. Araçların % 58’inin yanlış (% 30 düşük, % 28 yüksek) hava basınçlı lastiklerle kullanıldığı ve bu araçların % 16’sının da tehlikeli sonuçlara yol açabilecek kadar düşük lastik hava basıncına sahip olduğu saptandı. Geçtiğimiz yıl yapılan ölçümlerde aynı oran % 24 olarak çıkmıştı. Bu anlamda, Michelin’in “Lastikte Doğru Hava Basıncı” aktivitelerin, kullanıcılarda olumlu etkilerinin görüldüğü ortaya çıkıyor.
Yıllara göre karşılaştırma
Yıl |
İncelenen araç sayısı |
Düşük hava basıncı |
2011 |
4556 |
% 30 |
2010 |
3880 |
% 43 |
2009 |
3071 |
% 53 |
2008 |
3696 |
% 61 |
2007 |
4109 |
% 57 |
Lastiklerde doğru hava basıncı neden önemli?
Lastikler, taşıt ile yol arasındaki tek temas noktasını oluşturdukları için, yol güvenliği için ve yakıt ekonomisi açısından büyük önem taşımaktadır. Eksik hava basıncında kullanılan lastikler:
o Yol tutuş kabiliyetini azaltır
o Direksiyon hâkimiyetinde tutarsızlığa neden olur
o Islak zeminde fren mesafesini uzatır ve yüksek patlama riski taşır
o Tüm bunlar da trafik kazalarının meydana gelmesi riskini artırır
Lastik ömrünü % 30’a kadar azaltıyor
Lastik hava basıncı, karayolu güvenliği kadar ekonomik araç kullanımını da doğrudan etkiliyor.
o Lastik hava basıncı düştükçe, lastiğin yuvarlanma direnci artar
o Ortaya çıkan enerji kaybının motor tarafından dengelemesi daha fazla yakıt tüketimine neden olur
o Eksik hava basıncı ayrıca lastik omuzlarında fazla basınca ve bunun sonucunda yıpranmaya yol açarak, lastik ömrünü % 30’a kadar azaltır
Lastiklere en az ayda bir kez hava basılmalı
Tüm bu nedenlerle karayolu hareketliliğini daha güvenli ve ekonomik hale getirme misyonu doğrultusunda lastiklerin rolünü daha geniş kitlelere ulaştırmayı amaçlayan Michelin, sürücüleri lastik hava basınçlarını düzenli olarak kontrol etmeleri konusunda uyarıyor. Lastiklere, en az ayda bir kez olmak üzere ve uzun yolculuklar öncesinde araç üreticisi tavsiyesine uygun olarak hava basılması tavsiye ediliyor. Bunun için lastiklerin soğuk olması, yani düşük hızda en fazla 2-
Michelin’in Karayolu Güvenliğine Taahhüdü
Michelin, karayolu hareketliliğini daha güvenli ve ekonomik hale getirme misyonu doğrultusunda düzenlediği bilinçlendirme kampanyalarıyla, güvenlik konusunda lastiklerin rolünü daha geniş kitlelere ulaştırmayı amaçlıyor.
Michelin’in 2004 yılında 18 Avrupa ülkesinde gerçekleştirdiği “Lastikte Doğru Hava Basıncı” aktivitesi sırasında yaptığı araştırmada, karayolundaki araçların % 66’sının düşük basınçlı lastiklerle kullanıldığı ortaya çıktı. Bu taşıtların % 42’sinde ise lastik hava basıncının tehlikeli derecede düşük olduğu saptandı.
Üstlendiği misyon doğrultusunda Michelin, Avrupa Komisyonu’nun 2010 yılına kadar trafik kazalarından kaynaklanan ölümleri % 50 oranında azaltma hedefine yardımcı olmak üzere 6 Nisan 2004’te, Avrupa Yol Güvenliği Şartı’nı imzaladı. Michelin, bu girişimin bir parçası olarak “Doğru Hava Basıncı” aktivitelerini tüm Avrupa Birliği ülkelerinde gerçekleştirme kararı aldı. Lastik hava basıncı konusunda sürücülerin bilincini artırmayı amaçlayan bu aktiviteler, AB sınırlarını aşarak İsviçre, Türkiye ve Hırvatistan’da da düzenlenmeye başlandı.
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |