Ancak üreticiler der ki; bu teknik olarak birçok sıkıntıyı barındıran bir uygulama! Neden dediğimizde ise sıkıntıları şöyle sıralıyorlar;
- Bu kilit sistemi pto ile birlikte araca entegre edilen bir mekanizma, kamyonda bu işi çözmek mümkün. Ancak yarı römorklarda sistem nasıl işleyecek?
- Bu sistem ayrıca kış aylarında birçok sıkıntıyı da beraberinde getirecek. Örneğin mekanizmayı çalıştıran switch’in donması gibi… Bu konular nasıl çözülecek?
- Ve uluslararası mevzuatların hiç birinde bu kilit sistemi yok; bu sistem nasıl ilgili mevzuata girdi; bu kimlerin tavsiyesi ya da değerlendirmesi ile gerçekleşti?
- Araçların onay sürecinde birkaç farklı kuruluş onayına gitmekte. Bu süreç yarı römorklar için nasıl işleyecek?
- Ve yine söylenenlere göre bu sisteme sahip olmayan araçlar 03.07.2017 tarihi itibari ile TÜVTÜRK tarafından hafif kusurlu kabul edilecekler; hatta kısa bir süre sonra bu durum ağır kusur olarak kabul edilecek. Bu durum sektörü nasıl etkileyecek?
- Bakanlığın yetkilendirdiği kuruluşlar R89 regülasyonuna ilişkin test ve raporlama için firmalardan yaklaşık 1000 tl ile 1500 tl ücret talep etmekteler. Bu ilave bir külfet getiriyor. Bu konuda bir değişiklik düşünülüyor mu?
Bir taraftan üretim yapıp araçlarına satmaya çalışırken bir de bu tür zorluklarla baş etmeye çalışmak üreticiler için tabii ki sıkıntı yaratıyor; performanslarını olumsuz etkiliyor!
Önümüzdeki günler neler getirecek birlikte göreceğiz. Tabii ki sektörün önemli temsilcisi Treder’e bu konuda da büyük iş düşmekte.
Ek: 1. 22.02.2015 tarihli Damperli Araçlar Yönetmeliği
2. 26.04.2017 tarihli AİTM Damper Yönetmeliği
1.
22 Şubat 2015 PAZAR |
Resmî Gazete |
Sayı : 29275 |
YÖNETMELİK |
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığından:
ARAÇLARIN İMAL, TADİL VE MONTAJI HAKKINDA YÖNETMELİKTE
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİK
MADDE 1 – 28/11/2008 tarihli ve 27068 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Araçların İmal, Tadil ve Montajı Hakkında Yönetmeliğe aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
“Damperli araçlar
EK MADDE 7 – (1) Damperli kamyonların damperlerinin kalkık durumda trafikte seyretmesini önleyecek tedbirler kapsamında aşağıda belirtilen asgari şartların yerine getirilmesi zorunludur:
a) Damper tam olarak indirilmediğinde, aracın seyir hızını 10 km/h’den fazla olmayacak şekilde sınırlayan bir tertibat bulundurulur.
b) Araç yürür vaziyetteyken damper açıksa veya açılırsa, araçlarda sürücüyü ikaz etmek için sesli uyarı veren ve sürücünün direkt görüş alanı içerisinde bulunan görsel ikaz sistemleri bulunur.
c) Seyir ve yönlendirme kumandaları, operatörün kendi kendine destek sağlayacak şekilde bir elinin serbest olmasını ve kumandalara kazara temas riskinin azaltılmasını sağlayacak şekilde tasarımlanır.
(2) Damperli araçlarda bu maddenin birinci fıkrasında belirtilen şartların sağlandığı TSE tarafından verilen teknik inceleme raporu ile tevsik edilir. Bu rapor, aracın muayenesi sırasında muayene kuruluşuna ibraz edilir.”
MADDE 2 – Aynı Yönetmeliğe aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“Damperli kamyonlarla ilgili uygulama
GEÇİCİ MADDE 6 – (1) Ek madde 7’nin uygulanması ile ilgili olarak;
a) İlk defa damper üst yapısı monte edilerek yeni imal edilen araçlarda, birinci fıkrasının (b) ve (c) bentleri ileikinci fıkrası bu maddenin yayımı tarihinde, (a) bendi bu maddenin yayımı tarihinden 12 ay sonra,
b) Tamamlanmış araç olarak tescil edilmiş, ancak ilk defa damper üst yapısı monte edilerek tadilat yapılan araçlarda, birinci fıkrasının (b) ve (c) bentleri ile ikinci fıkrası bu maddenin yayımı tarihinden 12 ay sonra,
c) Mevcut damperli araçlarda birinci fıkrasının (b) ve (c) bentleri ile ikinci fıkrası bu maddenin yayımı tarihinden 12 ay sonra,
uygulamaya girer.”
MADDE 3 – Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 4 – Bu Yönetmelik hükümlerini Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı yürütür.
Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî Gazete'nin |
Tarihi |
Sayısı |
28/11/2008 |
27068 |
Yönetmelikte Değişiklik Yapan Yönetmeliklerin Yayımlandığı Resmî Gazete'nin |
Tarihi |
Sayısı |
1- |
30/11/2010 |
27771 |
2- |
26/6/2012 |
28335 |
3- |
13/9/2013 |
28764 |
4- |
15/7/2014 |
29061 |
|
2.
Damperli araçlar
MADDE 15 – (1) Damperli araçların damperlerinin kalkık durumda trafikte seyretmesini önleyecek tedbirler kapsamında aşağıda belirtilen asgari şartların yerine getirilmesi zorunludur:
a) Damper tam olarak indirilmediğinde, aracın seyir hızını 10 km/saatten fazla olmayacak şekilde sınırlayan bir tertibat bulundurulur. İlgili tertibatın testi BM/AEK Regülasyon 89’un Ek V’inde belirtilen hükümlere göre yapılır. Araç 10 km/saat hızın üzerinde seyrederken damperin açılmasını engelleyecek tertibat bulundurulur.
b) Araç yürür vaziyetteyken damper açıksa veya açılırsa, araçlarda sürücüyü ikaz etmek için sesli uyarı veren ve sürücünün direkt görüş alanı içerisinde bulunan görsel ikaz sistemleri bulunur. Görsel ikaz için ISO 2575 standardında yer alan E.01, E.02, I.17 veya I.18 olarak tanımlanan sembollerden birinin bulunması yeterlidir.
c) PTO (Yardımcı güç çıkışı) devreye alındıktan sonra elle yapılan ilave bir işlem ile damper kaldırılır veya elle yapılan bir işlemin ardından, PTO’nun devreye alınması için el ile ilave bir işlem yapılarak damper kaldırılır. Ayrıca, damperi aracın şasesine kilitleyen bir emniyet kilidi tertibatı bulundurulur. Emniyet kilidinin açılması PTO’nun açık olması şartına, kapatılması ise damperin kapalı olması şartına bağlıdır.
(2) Damperli araçlarda bu maddenin birinci fıkrasında belirtilen şartların sağlandığı, onay kuruluşu tarafından BM/AEK Regülasyon 89 kapsamında görevlendirilen teknik servis tarafından verilen teknik inceleme raporu ile tevsik edilir.
(3) Yeni imal edilecek tam ve tamamlanmamış araçlardan sonraki aşamalarda damper üst yapısı monte edilecek olanlarda birinci ve ikinci fıkra uygulanır.
(4) Tamamlanmış araç olarak tescil edilmiş, ancak ilk defa damper üst yapısı monte edilerek tadilat yapılan araçlarda veya ilk defa damperli yarı römork çekmek üzere tadil edilecek tam araçlarda, birinci fıkranın (b) ve (c) bentleri ile ikinci fıkra uygulanır.
(5) Mevcut damperli araçlarda birinci fıkranın (b) ve (c) bentleri ile ikinci fıkra uygulanır.
(6) Dördüncü ve beşinci fıkralarda belirtilen araçlarda ve N1 kategori araçlarda birinci fıkranın (a) bendi uygulanmaz.