Avrupa’daki borç krizi otomotiv sektörünü de vururken, dev markalar art arda işçi çıkarmaya başladı. Önce PSA (Peugeot-Citroen) ardından Ford, İspanya ve Fransa’daki fabrikalarından 4 biner işçi çıkaracağını açıklarken, Renault ve GM de istihdamı düşürme kararı aldı. Türkiye’de ise Ford, Tofaş ve Toyota yeni model yatırımlarına paralel yeni işçilere kapıyı açtı. 2011’de 4 bine yakın işçi alan sektör, 2012 için de aynı sinyali verdi.
AVRUPA’da her geçen gün boyutu büyüyen borç krizi otomotiv sektörünü de vurdu. Avrupa’da dev otomotiv üreticileri düşen üretimler ve 2012’de küçülmesi öngörülen pazara karşı çözümü işçi çıkarmada buldu. Ford, 6 bin 200 kişinin çalıştığı İspanya Valenciya fabrikasından 4 bin kişiyi çıkaracağını açıklarken, PSA (Peugeot Citroen) Grubu ise Fransa’daki tesislerinden yine 4 bin işçi çıkaracağını duyurdu. Renault ve General Motors’un (GM) da Fransa ve İspanya’daki istihdamı azaltacağını bildirdi. Sektörün Avrupa’da 2012’de de aynı eğilimi sürdürmesi bekleniyor. Avrupa’daki krize rağmen son 2 yıldır hem üretimde, hem iç pazarda hızla büyüyerek rekorlar kıran Türk otomotiv sektöründe ise yeni model yatırımlarına bağlı olarak büyük ölçekli istihdam artışları yaşanıyor.
1000 yeni işçi
Ford Otosan, 1 milyar Euro’luk yatırımla 2 yıl içinde 2 yeni model için düğmeye basarken, bu yıl 1000’in üzerinde işçi aldı. Yeni modellerin devreye girmesiyle 9 bin 400 olan çalışan sayısı 2012’de 10 bin kişiye yükselecek.
6 markaya üretim yapacak
Avrupa’da ve özellikle İtalya’da yaşanan borç krizine bağlı olarak küçülme planları yapan Fiat, Türkiye’de büyümeyi sürdürüyor. Tofaş, Fiat, Peugeot ve Citroen’den sonra geçtiğimiz günlerde 137 milyon Euro’luk yatırımla Opel ve Vauxhall için de hafif ticari araç üretimine başlarken, 2011’de 1000 işçi aldı. 2012 sonunda 160 milyon Euro’luk yatırımla Amerika’ya RAM markasıyla da ticari araç üretmeye hazırlanan Tofaş, işçi alımını önümüzdeki yıl da sürdürecek.
Corolla 400 işçiyle dönüyor
Bu yıl bir taraftan Japonya’da yaşanan deprem ve tsunami felaketi yüzenden büyük sıkıntı çeken, Avrupa’da ise krize takılan Toyota, diğer ülkelerde küçülürken Türkiye’de büyümek için düğmeye bastı. Geçtiğimiz hafta 150 milyon Euro’luk yatırımla Türkiye’de yeniden Corolla üretimine başlayacağını açıklayan Toyota, bu yatırıma bağlı 400 işçi alacak.
Hyundai, karar aşamasında
Türkiye’deki fabrikasını büyütmek isteyen ve 400 milyon Euro’luk i10 yatırımı için karar verme aşamasında olan Hyundai de üretimin 90 binlerden 200 bine çıkmasıyla 1000’e işçi alacak.
Üretimde rekora koşan Renault 400’ün üzerinde işçi aldı. Yeni Civic üretimine hazırlanan Honda da işçi alacak.
Otay: Kriz yeni model yatırımlarını etkilemez
FORD’un geçtiğimiz hafta Avrupa’da 4 bin kişiyi işten çıkartma kararının ve yaşanan krizin Türkiye’yi etkilemeyeceğini belirten Ford Otosan Genel Müdürü Nuri Otay, “Avrupa’daki kriz pazarın düşmesi nedeniyle Ford’un bazı fabrikalarını etkiledi. Ancak bu kriz geçmişte olduğu gibi yeni modellerin üretiminde bir erteleme yaratmayacak. Bazı pazarların daralmasına bağlı olarak o ülkelerde küçülmeyi seçen Ford, yeni model yatırımlarını ise halihazırda yapmış durumda. Yeni modeller belirlenen tarihlerde üretilecek” dedi. Otay, 2012 sonundan itibaren Ford’un Valencia fabrikasında üretilmesi planlanan Transit Connect’in üretimiyle ilgili bir erteleme olmayacağını da kaydetti.
Tokyo’nun yenileri
Honda: Fuarda 3 yeni konsept modelini sergileyecek. Gelecek nesil hibrid model olan AC-X’in aerodinamik yapısı ve iki farkıl sürüş modu bulunuyor. Micro Commuter isimli elektrikli konsept tek kişilik bir şehir içi aracı. Elektrikli küçük spor konsepti ise 2 kişilik agresif bir yapıya sahip.
Mitsubishi: Fuarda Nisan itibariyle ilk olarak Japonya’da piyasaya sunmaya hazırlandığı yeni hibrid crossover modelini ve Colt’un yerini alacak Mirage isimli yeni global küçük otomobilini sergileyecek.
Nissan: Fuarda birbirinden bağımsız 4 tekerleğin yer aldığı yeni Pivo’yu tanıtacak. Pivo3 isimli elektrikli araç önceki nesil verisyonlarına göre pazara sunulması daha yakın gözüküyor.
Toyota: Tokyo fuarında başarılı hibrit modeli Prius’un küçüğü olacak Prius C’yi sergileyecek. Yaris modelinin hibrit versiyonu olan aracın dışında, Toyota Subaru’dan aldığı motor desteğiyle geliştirdiği FT-86’nin seri üretime hazır halini de sergileyecek.
Japon markalar Tokyo fuarıyla ‘yıkılmadık ayaktayız’ diyecek
11 Mart’ta medyana gelen deprem ve tsunami felaketinin ardından tedarik zincirlerinde yaşadığı sorunlar nedeniyle zor bir dönem yaşayan Japon otomotiv sanayi, 2 yıl aradan sonra kapılarını açmaya hazırlanan Tokyo Fuarı’yla dünyaya kısa sürede toparlandığı mesajını vermeye hazırlanıyor. 2009 yılında krizin de etkisiyle Avrupalı ve Amerikalı üreticilerin katılmadığı ‘Uluslararası Tokyo Otomobil Fuarı’ 2 Aralık’ta 42’inci kez kapılarını açacak. Japonya Otomotiv Sanayi Derneği, bu yıl hem fuarın tarihini ekim ayından aralık ayına çekerken hem de fuarı, düzenlendiği 24 yıl içinde ilk kez Tokyo merkezine taşıdı. 30 Kasım, 1 Aralık tarihlerinde uluslararası basına kapılarını açacak fuar, 2-11 Aralık’ta otomobilseverler tarafından ziyaret edilebilecek. 12 ülkeden 176 firmanın 35 bin 151 metrekarede yeniliklerini sergileyeceği Tokyo fuarında 26’sı otomobil olmak üzere 52 modelin dünya prömiyeri yapılacak. 2009 yılında ise 41 dünya prömiyeri bulunuyordu. 14 Japon otomotiv üreticisinin 15 markasıyla yer alacağı fuarda 20 yabancı üreticide 24 markasıyla yer alacak.
Dev markalar yine katılmıyor
Teması ‘Hareket dünyayı değişterebilir’ olan fuarda otomobillerin sadece ulaşım aracı olmadığı artık çevre, güvenlik ve enerji alanlarında da yeni çözümler sunduğu ortaya konacak. Fuarda, 2009 yılında olduğu gibi BMW, Mercedes, Volvo, Saab, Peugeot, Fiat, Jaguar ve Land Rover yer almazken, Amerikan markalar Ford, General Motors ve Chrysler de fuara katılmayacaklarını duyurdu. Tokyo’da gövde gösterisi yapacak Japon markaların dışında yer alacak en büyük markalar ise Volkswagen ve Audi.