İşte Bakan Yıldırım’ın konuşmasının satırbaşları;
“Yetki Belgesi Yenileme Ücretleri en aza indirilecek”
“C2’lerin yurtiçinde taşıma yapması rekabeti bozan bir durum ve bu düzeltilecek”
“Hurda araç alımlarında ve araç kapasitesi şartı nedeniyle yaşanan 1989-1985 konusundaki uyumsuzluk giderilecek”
“Belediyeler bölgeleri dışında taşımacılık faaliyeti yapamayacaklar”
“Taban fiyat uygulaması doğru bir uygulama ama tek tarafın iradesiyle olmaz… Bu konudaki çalışmalar devam edecek”
“Sektörün sorunlarını gidermek için diğer bakanlıklarla ortak çalışmalar yapılıyor. Bu artarak devam edecek”
Kamyonum Dergisi tarafından İzmir Çeşme’de düzenlenen “Büyük Kooperatifler Buluşması”na katılan Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, kooperatif temsilcilerinin sorunlarını dinledi ve bu konularda yapılmakta olan çalışmalara ilişkin bilgiler verdi.
“Büyük Kooperatifler Buluşması”nda söz alan kooperatif temsilcilerini dikkatle dinleyerek notlar alan Bakan Yıldırım, kendi konuşmasında bu konulara tek tek açıklık getirdi. Bakan Yıldırım’ın konuşması ve öne çıkan başlıklar şöyle;
“Yetki Belgesi Yenileme Ücretleri en aza indirilecek”
Yetki Belgesi yenileme ücretlerinde sektörün lehine yapabileceğimiz nasıl bir iyileştirme yapabileceğimize bakacağız. Şuan %15 olan oranı düşürebildiğimiz kadar düşüreceğiz. Ancak parasız yapamayız. Hizmetin devamı ve kalitesi için bir bedelinin olması gerekiyor.
ÜDY-ODY ile ilgili uygulamalarda bazı sorunlar olduğundan bahsedildi. Seçim oluyor, yönetici değişiyor gibi. Bu sorunları çözmek için Kara Ulaştırması Genel Müdürümüze talimat verdim. Bunu düzelteceğiz. Yine aynı konuda belge sürelerinin 5 yıldan 10 yıla çıkarılmasına yönelik talep oldu ama bunun mutlaka 5 yıl olması gerekiyor. AB uygulamalarında da bu böyle, bütün denizcilik ve havacılık uygulamalarında da böyle. Hiçbir yerde 5 yılı geçmiyor. Bu durumda buna yönelik bir çalışma yapmamız söz konusu değil.
“Hurda araç alımlarında ve araç kapasitesi şartı nedeniyle yaşanan 1989-1985 konusundaki uyumsuzluk giderilecek”
Hurda araç alımlarıyla ilgili olarak bize iletilen 1989-1985 konusundaki uyumsuzlukla ilgili notumuzu aldık. Bu uygulamaların birbirine paralel olması için arkadaşlarıma gerekli çalışmanın yapılması talimatını vereceğim.
Araç muayenesinde “vergi borcu” aranmasın talebi var. Bu bizce doğru değil. Eğer görevlerimizi yerine getireceksek bunu bütün alanlarda doğru yapmalıyız. Yapanla yapmayanı aynı kefeye koymak doğru olmuyor. Denetimler ilgili kurumlar tarafından birlikte yapılmaya başlandıktan sonra bu işler daha da sıkılaşacak. Eğer bir yükümlülük varsa her yönüyle denetlenmesi lazım. Doğrudan tahdid getirme konusu üzerinde çok detaylı düşünülmesi gereken bir konudur. Bu konuda sektörde tam bir mutabakat yok. Bu nedenle bizim de uygulama yapma olasılığımız zayıf.
“Taban fiyat uygulaması doğru bir uygulama ama tek tarafın iradesiyle olmaz… Bu konudaki çalışmalar devam edecek”
Taban fiyat uygulaması aslında önemli ve doğru bir düşüncedir. Ama bu iş bir tarafın iradesiyle olacak bir şey değil. Taşıyıcı buna uymayınca bunun yürümesi zor. Uygulanmayınca da koyulan kural geçerli hale gelmiyor. Zamanla biraz daha uygulanabilir hale gelmesi için birlikte üzerinde çalışmamız lazım. Sektörümüzün yapısal sorunlarıyla paralel iyileştirmeye yönelik kararlar almalıyız.
“C2’lerin yurtiçinde taşıma yapması rekabeti bozan bir durum ve bu düzeltilecek”
C2 Yetki Belgeleri ile ilgili sıkıntı dile getirildi. Yurtdışı taşımalarda kullanan bu belgelerin yurt içinde taşıma yapması rekabeti bozan bir uygulamadır. Arkadaşlarımızla bu konuya tekrar bakacağız. Eğer burada transit yakıtla yurt içinde yaygın bir taşıma yapılıyorsa bu yanlış bir şeydir. Bunu mutlaka düzeltmemiz gerekir. Bunu şöyle düzeltebiliriz. Ya yurt içi ayağını düzelteceğiz ya da transit yakıtla değil normal yakıtla taşımalarını sağlayacağız. Ya da yurt içi taşımasına sınırlama getireceğiz. Bunların uygulanabilirliğine bakacağız. Mevcut durum rekabet şartlarına aykırı.
“Belediyeler bölgeleri dışında taşımacılık faaliyeti yapamayacaklar”
Belediyelere yeni uygulamaya göre kendi sınırlarının dışına çıkarak taşıma faaliyetinde bulunma izni yok. Bu sınırlamayı getirdik, sizin asli işiniz taşımacılık değil dedik. İş ticarete girdiğinde bu başkalarının rızkına göz dikmek oluyor. Onlardan bir tepki var. Ama bu düzenleme gerekliydi. Bunun arkasında duracağız.
“Sektörün sorunlarını gidermek için diğer bakanlıklarla ortak çalışmalar yapılıyor. Bu artarak devam edecek”
Hafif ticari araç vergileri düşük olduğundan hafif ticari araçlar olarak satın alınarak servis minibüsüne çevriliyor. Araç muayeneye geldiğinde yolcu taşımacılığında kullanıldığından Sanayi Bakanlığı tarafından ABS bulundurma şartı aranıyor. Araç hafif ticari aracı olarak satılıp minibüse çevrildiğinden ABS’si yok. Bu durumda muayeneden geçemiyor. Geçemeyince de bize “iş neden zorlaştırılıyor” sorusu geliyor. Aslında işi zorlaştıran biz değiliz. Farklı Bakanlıklar kuralları koyuyor, o kuralların uygun olup olmadığı bir şekilde bizim bakanlığımız tarafından kontrol ediliyor.
Sanayi ve Ticaret Bakanlığımızla şuanda taşıyıcılarımızın sıkıntı çektiği üç konuyu görüştük. Kamyon kasalarındaki 5 cm’lik fark konusunda eskiden yapılan kasaların durumunu şimdilik süre uzatımıyla çözdük. Ama birer yıl uzatarak bu nereye kadar gider. Kökten çözüm gerek. Buna yönelik Sanayi Bakanlığı ile ortak çalışmalar yapılıyor. Eğer AB’ye göre teknik olarak yasal bir engel yoksa bunlar yasal hale getirilerek devam edilecek, yoksa yeni yapılanlara mutlaka sınırlama getirilecek.
3.5 ton altı araçlar konusu bence en önemli konu. Bu araçlar sürücüsüyle beraber neredeyse 3.5 ton geliyor. İstihab haddi 3.5 ton. Buna da mutlaka bir çözüm bulmamız gerekiyor. Yine bununla ilgili ortak bir çalışma yapılıyor.
Ticari araçtan öğrenci servisine çevrilen araçlarda mutlaka ABS koşulu aranıyor. Sanayi Bakanlığı bu konuda taviz vermiyor. Biz de buna katılıyoruz. İnsan hayatı söz konusu olunca emniyetten taviz vermememiz gerekiyor.
“Farkındalık oluştu, sektör bilinçlendi”
Bu toplantıdan mutlaka birkaç çözüm çıkacaktır. Hepsi için çözüm çıkmaz ama birkaçı için mutlaka çözüm çıkar. Bu toplantının faydası bu noktada ortaya çıkıyor. Her toplantıda on tane sorun gündeme gelse ve bunların üç tanesi çözülse bu büyük bir başarıdır. Biz bu nedenle bu toplantıları çok önemsiyoruz. Faydalarını görüyoruz ve mesai ayırıyoruz. Bir araya geldik, sorunları birlikte konuşma fırsatı bulduk. Sekiz yıl öncesine göre bugünü kıyasladığımızda öğrendiğimiz çok şey var. Hep beraber kendimizi geliştirdik. Daha iyi bir durumdayız. O zaman düzenlemeleri tartışıyorduk, bugün denetimler artırılsın diye tartışıyoruz. En önemlisi farkındalık oluştu, sektör bilinçlendi. Yapan ile yapmayanın aynı muameleyi görmesi mümkün değil. Başarımızın arkasındaki en büyük sır bu olacaktır, buna yoğunlaşmalıyız.
Seyahatler arttı, hava taşımacılığı gelişti, ekonomimiz büyüyor. Taşımacılık her alanda arttı. Motorlu araç sayısı iki katından fazla arttı. Deniz taşımacılığı da artıyor. Türkiye büyüyor, seyahat ihtiyacı da artıyor.
Bu sektörde herkes için ekmek var. Yeter ki en iyisini yapalım, işimizi marka haline getirelim. Günü kurtarmayalım, uzun vadeli planlar yapalım.
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |